اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

اعضای کمیسیون کشاورزی با کشاورزان چهارمحالی هم‌اندیشی کردند/ از بیان مشکلات توسط کشاورزان تا قول پیگیری نمایندگان

در این گزارش برخی از مشکلات کشاورزان، طرح‌های پیشنهادی و قول‌های مسئولان را که در جلسه هم اندیشی اعضای کمیسیون کشاورزی با نماینده کشاورزان مطرح شده، می‌خوانید.

اعضای کمیسیون کشاورزی با کشاورزان چهارمحالی هم‌اندیشی کردند/ از بیان مشکلات توسط کشاورزان تا قول پیگیری نمایندگان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد صبح امروز نشست صمیمی کشاورزان و دامداران استان چهارمحال و بختیاری با اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس و مدیران عالی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو،سازمان محیط زیست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در شهرستان بروجن آغاز شده است.

 در این جلسه هر کدام از نمایندگان بخش دامپروری، باغبانی، گلخانه‌ای، صنایع غذایی، نمایندگان مجلس و ... مشکلات و خواسته‌های خود در بخش‌های مختلف، بیان کردند که برخی از اخبار مهم در این جلسه را در ادامه می‌خوانید.

عطاءالله ابراهیمی در ابتدای این جلسه به بخشی از ظرفیت‌های استان اشاره کرد و گفت: وجود ۲۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان که ۱۳۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و بقیه اراضی دیم هستند، همچنین وجود ۴۲ هزار اراضی باغات از ظرفیت‌های مهم کشاورزی استان محسوب می‌شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری کسب رتبه اول بادام، رتبه اول ماهیان سردابی، رتبه هفتم تولید قارچ خوراکی در کشور و وجود چرخه تولید مواد خوراکی آبزیان را از دیگر ظرفیت‌های این استان دانست.

وی ادامه داد: یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار اراضی مرتعی و حدود ۳۴۲ هزار هکتار اراضی جنگلی در استان نشان‌دهنده وجود پتانسیل‌های بالایی در استان می‌باشد.

ابراهیمی در پایان گفت: علی‌رغم وجود همه این ظرفیت‌ها و امکانات رتبه دوم بیکاری کشور نیز از آن چهارمحال و بختیاری می‌باشد که امیدواریم به یُمن حضور تصمیم‌گیران و اثرگذاران بخش کشاورزی ظرفیت‌های بالقوه کشاورزی این استان به فعلیت برسد و دغدغه اشتغال مردم رفع شود.

عیسی برزگر در ادامه این جلسه با بیان اینکه کشاورز باید محصول خود را به صورت نسیه بفروشد و مواد اولیه خود را تهیه و به کشت و کار ادامه دهد، گفت: کشاورز همیشه قشر فقیر و زحمتکش در طول تاریخ بوده لذا می‌طلبد که توجه بیشتری به این قشر شود.

برخی از مشکلات کشاورزان

نماینده زارعان و باغداران شهرستان بروجن، کم آبی، عدم توازن بین هزینه‌های کشاورزی و قیمت‌های فروش محصولات، گران بودن قیمت خدمات کشاورزی، بیمه کشاورزان مخصوص باغداران و نبود تخصص کافی و بودجه برای اجرای امر کاداستر را از جمله مشکلات مهم کشاورزان این منطقه دانست.

پیشنهادات یک کشاورز در جهت بهبود اوضاع کشاورزی

وی در ادامه به کمیسیون کشاورزی برای بهبود و رونق کشاورزی منطقه چند پیشنهاد داد و گفت: امسال نیازمند کشت کلزا هستم که اگر اختیارات جهاد کشاورزی در استفاده از ظرفیت‌ها و کنترل آب از طرف وزارتخانه افزایش یابد خدمات موثرتری می‌توان در این راستا برداشت همچنین اجرای آبخیزداری و آبخوان‌داری، بهبود و اصلاح الگوی کشت از جمله اقدامات موثر در این راستا خواهند بود.

نجات از خشکسالی با انتقال آب از سبزه کوه

داریوش صادقی نیز در ادامه به طرح انتقال آب از سبزه کوه اشاره کرد و افزود: مشکل خشکسالی و کم آبی این منطقه با انتقال آب از سبزه‌کوه به این استان حل می‌شود این طرح انتقال آب باید به صورت خط راست انجام می‌شد و اکنون ۸۰ درصد پروژه انجام شده یعنی حدود ۴ کیلومتر تونل و ۲۰ کیلومتر کانال‌گذاری شده است که اگر کامل انجام شود قطعاً از خشکسالی نجات پیدا می‌کنیم.

نماینده شورای شهر سفیددشت احیای سدهای خاکی و حمایت از سدهای احداث شده قبلی از جمله سد امام‌قیس، سد فرادنبه و ... را از دیگر ضرورت‌های مورد توجه در بروجن دانست.

مرتع‌داری تلفیقی در ۱۰ میلیون هکتار از زمین‌های ملی کشور انجام می‌شود

معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه این جلسه گفت: مرتع‌داری تلفیقی در ۱۰ میلیون هکتار از زمین‌های ملی ایران در مدت ۲ سال انجام می‌شود.

مسعود منصور بیان کرد: این طرح با هدف احیای مراتع‌دارای، پروانه چرای قدیمی و سنتی در قالب طرح‌های مرتع‌داری نوین اجرایی خواهد شد.

باقی مانده طرح کاداستر استان تا پایان سال انجام می‌شود

وی افزود: طرح کاداستر در ۸۳ درصد از سطح چهارمحال و بختیاری انجام شده است و ۱۷ درصد کاداستر زمین‌های باقی‌مانده در این استان نیز تا پایان امسال انجام می‌شود.

منصور به مشکلات شنیده شده از روستای شیخ‌شبان اشاره و تصریح کرد: برای رفع مشکلات تداخل زمین‌های مستثنیات و اراضی ملی در کشور مانند روستای شیخ‌شبان این استان نیز بررسی‌های دوباره و پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد تا حقوق مردم تضییع نشود.

وی در پایان گفت: با توجه به خشکسالی‌ها در نقاط مختلف کشور و چهارمحال و بختیاری، مرتع‌داران برای تهیه نهاده‌های دامی با مشکلاتی مواجهه هستند که برای رفع این مشکل در سطح ملی و استانی اقدام می‌شود.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول