اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ایجاد پایگاه اطلاعاتی دائم شرط لازم برای مقابله با چالش‌های جدید افغانستان

کارشناسان حاضر در کنفرانس بین المللی «وضعیت جدید افغانستان؛ بایدها و نبایدها» علاوه بر اتحاد کشورهای آسیای مرکزی بر ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی دائمی برای مقابله با تهدیدات تاکید کردند.

ایجاد پایگاه اطلاعاتی دائم شرط لازم برای مقابله با چالش‌های جدید افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، در کنفرانس بین المللی کارشناسان منطقه با عنوان «وضعیت جدید افغانستان؛ بایدها و نبایدها» در شهر بیشکک، کارشناسان بین المللی گزارش‌های خود را درباره وضعیت افغانستان مطرح و در آخر جلسه قطعنامه نهایی اتخاذ شد.

در این کنفرانس بین المللی کارشناسان داخلی و کارشناسان خارج از کشور، مانند آلمان، فرانسه، روسیه، ازبکستان، قزاقستان، ایران، هند و ترکیه در مورد موضوع «کشورهای آسیای مرکزی در شرایط جدید ژئوپلیتیکی در پس‌زمینه وضعیت افغانستان» سخنرانی کردند. 

«طلعت بیک مصدق اف» کارشناس و معاون شورای امنیت قرقیزستان در مورد وضعیت و چشم اندازهای روابط کشورهای آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان، با حکومت طالبان سخنرانی کرد.

به گفته کارشناس قرقیزی، برقراری ارتباط با حکومت طالبان یک امر واقعی است که باید آن را  پذیرفت و جامعه بین المللی باید دنبال راه حل مشکلات در این کشور باشد تا اینکه جنگ داخلی احتمالی بوجود نیاید.

«جاوید حسینی»، تحلیلگر و کارشناس ایرانی در سخنرانی آنلاین کنفرانس گفت طالبان در حال حاضر مجبور به جنگ با نیروهای داعش هستند. اگر وضعیت در افغانستان به همین منوال ادامه یابد، در آن صورت ممکن است دیگر کشورهای منطقه با بحران مواجه شود.

وی خاطر نشان کرد برای حل مشکلات افغانستان راه حل نظامی وجود ندارد؛ طوری که ایالات متحده با استفاده از این راه حل، افغانستان را به فروپاشی رساند.

کارشناس ایرانی افزود: بهتر است روی جوانان کار کنیم و به آنها توضیح دهیم که داعش چقدر می‌تواند مخرب باشد و در آینده چه فاجعه هایی را در پی خواهد داشت.

«مهدی سیفتین اپول» کارشناس ترکیه‌ای در این کنفرانس خاطر نشان کرد که روند تشکیل افغانستان جدید اکنون بسیار ناپایدار است و مقدمات جنگ داخلی وجود دارد.

 به گفته وی خواسته‌های امروز کشورهای غربی از افغانستان با واقعیت مطابقت ندارد که برخی از کشورها می‌خواهند از افغانستان برای منافع خود استفاده کنند.

کارشناس ترک گفت: آنها به دنبال ایجاد گروه‌ها و نیروهای نظامی خود در داخل این کشور و جنوب آسیا هستند. مشکلات اقتصادی هم منجر به افزایش رویارویی و جنگ در داخل این ایالت می‌شود. از این رو کشورهای دیگر باید با طالبان همکاری کنند.

لازم به ذکر است که در این کنفرانس اکثریت کارشناسان بر ادامه گفت و گو با حکومت طالبان و بر همکاری کشورهای منطقه در این حوزه تاکید کردند.

در آخر جلسه قطعنامه نهایی اتخاذ شد که به شرح زیر است:

کارشناسان، تحلیلگران و محققان کشورهای آسیای مرکزی با در نظر گرفتن چالش‌های جدید برای سیستم امنیت ملی و منطقه‌ای تاکید می‌کنند بر:

1. همکاری نزدیک بین کشورهای منطقه به منظور جلوگیری از انتشار کانون‌های تنش نظامی- سیاسی و فعالیت‌های تروریستی از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی.

2.  نفی نفوذ مخرب ایدئولوژیک و نظامی - سیاسی خارجی ، صدور و تحمیل فرهنگ و عقاید مذهبی از خارج.

3. حفظ سیاست خارجی چندجانبه و نامطلوب بودن تقسیم کشورهای آسیای مرکزی به بلوک‌های متضاد برای مراکز نفوذ خارجی.

4.  تقویت اقدامات اعتمادسازی بین کشورهای آسیای مرکزی منطقه، مبتنی بر سیاست عدم مداخله در امور داخلی و احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی.

5.  حمایت از حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و منازعات موجود، ورود میانجی به عنوان راهی برای حل آنها.

6.  تلاش مشترک برای مقابله ایدئولوژیک با ایدئولوژی‌های مخرب مختلف در منطقه.

در نهایت شرکت کنندگان کنفرانس از ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی و کارشناسی دائمی برای کشورهای آسیای مرکزی برای تبادل تجربیات و برگزاری جلسات منظم برای ارزیابی تهدیدها و چالش‌های جدید حمایت کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول