اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

درماندگی آمریکا و عربستان با پیشروی سریع نیروهای یمنی به سمت مأرب

درماندگی آمریکا با پیشروی نیروهای دولت صنعاء به سمت شهر مأرب تا جایی رفته که نماینده واشنگتن در امور یمن در خلال مذاکرات پیشنهاد به رسمیت شناختن دولت صنعاء در مناطق شمالی یمن را داده است.

درماندگی آمریکا و عربستان با پیشروی سریع نیروهای یمنی به سمت مأرب

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تسلط نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی بر شهر مأرب قریب‌الوقوع و حتمی است و به گفته ناظران و کارشناسان نظامی این شهر بزودی آزاد خواهد شد، به طوریکه مأرب از سه جهت در محاصره قرار گرفته و صفوف شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی متحمل شکست‌های پی در پی و به نوشته زکریا الشرعبی، تحلیلگر یمنی، شاهد از هم گسیختگی و فروپاشی غیر عادی است.

او در مقاله‌ای در وبگاه الخبر الیمنی نوشت که مأرب مقر اصلی حزب اخوانی الاصلاح و دولت منصورهادی است و تسلط نیروهای دولت صنعاء بر این شهر یک شکست بزرگ برای ائتلاف سعودی-اماراتی است که آمریکا نیز به شکل وسیعی در این ائتلاف حضور دارد.

الشرعبی تأکید کرد که کشورهای متجاوز به یمن تمامی تلاش میدانی و سیاسی خود را برای تأخیر در سقوط شهر مأرب به کار گرفته‌اند، چرا که این شهر از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است و منابع عظیم گاز و نفت در اطراف خود دارد و تسلط بر آن به مثابه شکست محاصره آمریکایی- سعودی بر یمن محسوب می‌شود و از سوی دیگر آزادی این شهر خط پایانی است بر تمامی تلاش‌ها برای تقسیم و تجزیه یمن، طرحی که با اجرای آن نیروهای ارتش و انصارالله در مناطق کوهستانی که ۸۰ درصد جمعیت را در خود جای داده و فاقد ثروت‌های خدادادی است، محصور می‌شوند.

این تحلیلگر یمنی در ادامه نوشت که محور سعودی-آمریکایی تلاش دارد با محصور کردن نیروهای صنعاء در بخش شمالی و همزمان محاصره بندر «الحدیده» در غرب یمن و دمیدن در آتش محاصره و توقیف کشتی‌های نفتی و افزایش قیمت ریال یمن، مشکلات اقتصادی به شدت افزایش یافته و پایگاه مردمی مقاومت یمن از بین برود.

به نوشته او مسائل گفته شده، موضوعات مخفی نبوده و نیست، اما اخیرا «تیم لیندرکینگ» فرستاده آمریکا در یمن در خلال مذاکرات عمان به صراحت از آن سخن گفته و شرط رفع محاصره کشتی‌های نفتی در بندر الحدیده را توقف عملیات مأرب و عملیات‌های موشکی و پهپادی عنوان کرده است.

لیندرکینگ حتی فراتر از این نیز رفته و گفته است که آمریکا حاضر است دولت صنعاء در شمال یمن را به رسمیت بشناسد که با مخالفت صنعاء مواجه شده و هیأت دولت نجات ملی تأکید کرده است که هدف نیروهای مقاومت یمن آزادی و استقلال کل یمن است و هرگونه پروژه‌ای برای تجزیه و دو تکه کردن یمن یا گره زدن موضوعات بشردوستانه به مسائل سیاسی را رد می‌کند.

زکریا الشرعبی سپس نوشت که با اصرار آمریکا بر شروط خود، نیروهای دولت صنعاء نیز بر شدت عملیات خود افزوده و سخنان «عبدالملک الحوثی» در دوم سپتامبر به مثابه آغاز مرحله جدید درگیری‌ها بود و الحوثی در آن سخنان گفت که نیروهای ارتش و انصارالله یمن به ادامه مبارزه تا آزادی کامل یمن و بارگردانی مناطق اشغال شده ادامه می‌دهند.

در مدت کم گذشته نیروهای دولت صنعاء توانسته‌اند علاوه بر آزادی هزاران کیلومتر مربع، مناطق راهبردی زیادی از جمله شهرستان «الصومعه» در استان البیضاء را در مرکز یمن که مهم‌ترین مقر فعالیت تروریست‌های القاعده در شبه جزیره عرب محسوب می‌شد را آزاد و پاکسازی کنند. کاری که آمریکایی‌ها در ۲۰ سال گذشته از انجام آن عاجز بودند.

در استان شبوه نیز نیروهای دولت صنعاء بر مناطق وسیعی تسلط یافته و توانسته‌اند شهر مأرب را از غرب، شمال، و جنوب به محاصره در آوردند و در برخی محورها به ۹ کیلومتری شهر رسیده‌اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول