اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

کتاب گویای «نبرد امام مهدی(عج)» منتشر شد

کتاب گویای «نبرد امام مهدی(عج)» به بیان موقعیت بحرانی شهر سوسنگرد در آستانه هجوم سراسری و نحوه اشغال آزادسازی و عملیات‌های محدود و ایذایی در این منطقه می‌پردازد.

کتاب گویای «نبرد امام مهدی(عج)» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس، کتاب گویای «نبرد امام مهدی(عج)» به نویسندگی مهدی حاجی خداوردی خان و صداپیشگی و روایت علیرضا جهانبخش در ۲۸۶ دقیقه تهیه و بر روی پایگاه کتاب گویای ایران صدا در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در کتاب «نبرد امام مهدی(عج)؛ مبدأ تحول و بستری برای آزادسازی سوسنگرد» موقعیت بحرانی شهر سوسنگرد در آستانه هجوم سراسری و نحوه اشغال، آزادسازی و عملیات‌های محدود و ایذایی در این منطقه به‌ خوبی بازگو شده است و از متن کتاب مشخص است، در آن اوضاع بحرانی، چگونه تفکر جنگ مردمی و خلاقیت و تلاش فرماندهان سپاه در تعامل با فرماندهان ارتش زمینه توقف تهاجم همه‌ جانبه ارتش بعث عراق را فراهم کرد و در نتیجه به آزادسازی مناطق اشغالی در سال‌های آغازین جنگ انجامید.

همچنین در این کتاب به تلاش‌های دیگری که در جهت طراحی و اجرای «عملیات امام مهدی (عج)» در تاریخ ۲۶ اسفندماه سال ۱۳۵۹ صورت گرفت، پرداخته‌ شده است.

محتوای این کتاب ترکیبی است از آمار و اطلاعات، ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌ها، تدابیر و اندیشه‌ها، گزارش و شرح وقایع عملیات و گفت‌وشنودهای فرماندهان هدایت‌کننده و اجراکننده و دیگر حوادث مهم و همچنین بیان اظهارات و خاطراتی که در تشریح بهتر جریان عملیات مؤثر است.

کتاب «نبرد امام مهدی (عج)» پنج ویژگی دارد:

۱. ترسیم خطوط کلی باورهای اصلی و رایج جنگ و شرح اقدامات رزمندگان، آن‌هایی که فارغ از هیاهوی جنبی، صرفاً برای صیانت از جمهوری اسلامی تا حد نثار جان‌شان با دشمن متجاوز ستیز کردند.

۲. بهره‌گیری از اسناد: نویسنده کوشیده تا حدامکان از سندهای دست اول و اصلی بهره گیرد و پیوسته منبع اطلاعات ارائه‌شده (اعم از اسناد محرمانه و آشکار) را ذکر کند.

۳. گفت‌وگو با رزمندگان: بخش‌هایی از کتاب بر پایه‌ گفت‌وگو با رزمندگانی است که در عملیات یاد شده شرکت داشتند که جز عده معدودی، بیش‌تر آن‌ها تمایل به گفت‌وگو داشتند، اگرچه به‌‌ سبب گذشت ۳۷ سال از آن واقعه برقراری ارتباط با رزمندگان آن دوران کاری بس دشوار بود.

۴. دقت در صحت منابع: مؤلف پیوسته کوشیده است، در بهره‌داری از منابع از درستی یا نادرستی اسناد و اطلاعات مطمئن شود.

۵. در نتیجه‌ شنیدن این کتاب گویا چند پرسش اساسی در حوزه‌ اندیشه و تفکر نظامی و عملیاتی فرماندهان و هنر برنامه‌ریزی‌های عملیاتی مطرح خواهد شد. پرسش‌هایی چون:

- اندیشه و تفکر عملیاتی عراق در انتخاب مسیر سوسنگرد به اهواز چگونه بود؟
- این مسیر چه ویژگی‌هایی از حیث راهبرد نظامی و جنبه‌های تاکتیکی داشت؟
- عملیات امام مهدی (عج) در چه شرایطی طرح‌ریزی شد؟
- طراحان اصلی عملیات امام مهدی (عج) چه کسانی بودند؟

کتاب «نبرد امام مهدی» در سال ۱۳۹۸ توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است.

برای دریافت کتاب گویای «نبرد امام مهدی» اینجا را کلیک کنید. همچنین برای تهیه نسخه چاپی کتاب گویای «نبرد امام مهدی(عج)» اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول