اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

تحلیلگر ایرانی به الجزیره: با ادله ایران در ماجرای نفتکش، آمریکا جای انکار ندارد

کارشناس مسائل غرب آسیا در واکنش به ادعای آمریکا در ماجرای نفتکش به شبکه «الجزیره» گفت، ایران از این اتفاق به صورت کامل تصویربرداری کرده و آمریکا نمی‌تواند آن را منکر شود.

تحلیلگر ایرانی به الجزیره: با ادله ایران در ماجرای نفتکش، آمریکا جای انکار ندارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چهارشنبه (دیروز) تلویزیون ایران از تلاش آمریکا برای یک دزدی دریایی و مقابله نیروهای سپاه با این موضوع خبر داد.

رسانه‌های داخلی گزارش کردند که آمریکا در یک دزدی دریایی، یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب های دریای عمان مصادره کرد و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد.

همزمان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی‌برن بر روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآوردند و آن را به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند.

ساعاتی بعد، یک مقام وزارت دفاع آمریکا تأیید کرد که نیروهای ایرانی یک نفتکش را دریای عمان توقیف کرده است. با وجود این، این مقام آمریکایی مدعی شد که نیروهای آمریکایی فقط حادثه را تماشا کردند و با نیروهای سپاه پاسداران مقابله نکردند (جزئیات بیشتر).

شبکه «الجزیره» در برنامه «ماوراءالخبر» به این دو روایت ایران و آمریکا در خصوص این اتفاق پرداخت و با «سید هادی افقهی» کارشناس مسائل غرب آسیا گفت‌وگو کرد.

افقهی گفت، علنی کردن شکست آمریکا برای مصادره نفت ایران در دریای عمان توسط ایران معانی زیادی است و این موضوع مربوط به رویدادی است که ایران فردا منتظر آن است.

وی افزود، ایران مدارک زیادی شامل مکالمات، شنود و عملیات تعقیب مستند با صوت و تصویر در اختیار دارد و واشنگتن نمی‌تواند آنچه رخ داده را انکار کند.

وی افزود: ایران می‌خواست با این اقدام پیام‌های مشخصی برای آمریکا بفرستند مبنی بر آنکه تحریک تهران در سطح نظامی با پاسخی مشابه همراه خواهد بود.

افقهی همچنین بر اهمیت این اقدام ایران در سطوح دیپلماتیک و جنگ روانی و نیز آمادگی و مقدمه‌چینی برای مذاکرات هسته‌ای تأکید کرد.

وی ضمن اعلام اینکه آمریکا بارها به حاکمیت ایران تعرض کرده، بعید ندانست که علنی کردن این شکست آمریکا مرتبط با سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۹۷۹ (۱۳ آبان ۱۳۵۸) که به نام روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری شده، باشد.

افقهی در خصوص برنامه هسته‌ای گفت، ایران به واشنگتن در خصوص توافق هسته‌ای اعتماد ندارد و هرگونه تنش بر اعتبار آن در این زمینه تأثیر می‌گذارد.

وی افزود، از زمانی که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شعار بازگشت به مذاکرات وین را سرداده هیچ گام مثبتی از سوی وی یا تمیش برداشته نشده است و آمریکا باید تضمین‌های در خصوص توافق هسته‌ای ایران ارائه دهد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول