اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

افزایش صادرات میوه و سبزیجات به ازبکستان از ایران

بر اساس گزارش تحلیلگران EastFruit، در سال 2021 میلادی در ازبکستان افزایش شدید واردات میوه و سبزیجات از ایران به ثبت رسیده است.

افزایش صادرات میوه و سبزیجات به ازبکستان از ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، بر اساس گزارش تحلیلگران EastFruit، در سال 2021 میلادی ازبکستان واردات میوه و سبزیجات از ایران را بسیار افزایش داده است.

در 3 ماهه اول سال 2021 میلادی ایران به ازبکستان به ارزش 30 میلیون و 300 هزار دلار میوه و سبزیجات صادر کرده؛ در حالی که در مدت مشابه سال 2020 میلادی 5 میلیون و 400 هزار دلار صادرات صورت گرفته است.

رشد اصلی واردات در بخش سیب زمینی مشاهده شده است. ازبکستان 126 هزار و 400 تن سیب زمینی ایرانی را به ارزش 17 میلیون و 600 هزار دلار وارد کرده است. در حالیکه در فصل‌های قبلی سیب زمینی ایران به ازبکستان صادر نشده است.

علاوه بر این، ایران نیز صادرات خرما را به ازبکستان 5.4 برابر افزایش داده است به طوری که طی 9 ماه گذشته سال 2021 میلادی به ازبکستان بیش از 6 هزار و 900 تن خرمای ایرانی وارد شده است. در مدت یاد شده صادرات کیوی به ازبکستان 2 برابر و سیر 2.2 برابر و همچنین پسته 60 درصد، سیب تازه 20 درصد افزایش یافته است.    

در سال 2021 میلادی به تنوع محصولات صادراتی ایران مانند فلفل گلخانه‌ای، کدو، کاهو، هویج، خیار، بادمجان و حتی کشمش و خشکبار اضافه شدند.

البته، مقدار واردات تمام این میوه و سبزیجات نسبتا کم بود، به جز خشکبار و فلفل که بیش از 100 تن صادر شد.

در این میان از ازبکستان به ایران میوه و سبزیجات مانند قبل صادر نشده است.  

هم اکنون در ازبکستان 272 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران ایرانی فعالیت می‌کند و میزان مبادلات بازرگانی بین دو کشور در 8 ماه گذشته سال 2020 میلادی در سطح 158 میلیون دلار  قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 25 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 10 می سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول