اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

«پوئم سمفونی اروند» رونمایی شد/توصیفی موسیقایی از شهادت غواصان شهید

«اروند» محصول مشترک دفتر موسیقی صداوسیما و مرکز موسیقی شهرداری تهران روز چهارشنبه دوازدهم آبان ماه در سالن کوثر صداوسیما رونمایی شد.

«پوئم سمفونی اروند» رونمایی شد/توصیفی موسیقایی  از شهادت غواصان شهید

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، امروز چهارشنبه دوازدهم آبان‌ماه پوئم سمفونی «اروند» محصول مشترک دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما و مرکز موسیقی سازمان فرهنگی شهرداری تهران در سالن کوثر سازمان رونمایی شد.

«اروند» با آهنگسازی امیرحسین سمیعی در قالب ۵ قطعه، تصویری موسیقایی از جان‌فشانی‌های رزمندگان و غواصان دوران دفاع مقدس به دست می‌دهد.

در ابتدای مراسم مصطفی محدثی خراسانی شاعر پروژه مذکور در مورد خلق «پوئم سمفونی اروند» توضیحاتی ارائه کرد و گفت: اروند یکی از مراکز ثقل و نقطه اتصال بسیاری از شکوه‌مندی‌‌های حماسه‌ دفاع مقدس بود و در همه ابعادش موقعیت خاصی داشت که لازم بود از این منظر با زبان شعر و موسیقی بخشی از این عظمت‌ها بیان شود. در این راه فکر تولید این اثر موسیقایی به ذهن  امیرحسین سمیعی رسید و پس از اینکه اشعاری در این چارچوب تولید شد، کار ادامه تداوم یافت.

وقتی ماجرا با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در میان گذاشته شده، کار را آغاز کردیم  و با حمایت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، موزه دفاع مقدس و مرکز موسیقی حوزه هنری، پروژه به جایی رسید که دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما آن را به سرانجام رساند.

پس از سخنان و توضیحات محدثی خراسانی شاعر اثر، امیرحسین سمیعی مدیر موسیقی سازمان فرهنگی شهرداری تهران، خالق و آهنگساز «پوئم سمفونی اروند»  در این مراسم در مورد فرآیند تولید این اثر اینچنین توضیح داد: اسفند سال نود و شش طرحی مورد توجه قرار گرفت که بنده افتخار داشتم در آن زمان همراه با تعدادی از هنرمندان و نویسندگان به مناطق جنگی اعزام شدیم. اولین منطقه‌ای که رفتیم اروند بود و اتفاقی که باید می‌افتاد، افتاد! همان زمان بود که نگارش «پوئم سمفونی اروند» را آغاز کردم. امیدوارم این اثر بتواند بخش کوچکی از رشادت‌های رزمندگان اسلام و حماسه شهدای غواص در رودخانه اروند را روایت کند. به جرات می‌گویم سازمان‌های مختلفی که در یک همکاری مشترک پای کار آمدند همه همدل دست در دست هم اثری را با بودجه صفر انجام دادیم که من از آن به عنوان یک نذر فرهنگی یاد می‌کنم.

وی افزود: در این راه نهادهایی چون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، موزه دفاع مقدس و در نهایت دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما بهترین همراهان ما بودند. همکاری دلی و بدون پشتوانه مالی پس از تولید «پوئم سمفونی سرباز» با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی باعث شد امروز به چنین دستاوردی برسیم.

خالق «پوئم سمفونی اروند» که با ذکر خاطره‌ای عاطفی و متاثر از آن این اثر را آفریده، با روایت حس و حال مادری شهید که همچنان در پی دیدار گمگشته خویش است، اشک خود و حضار را جاری ساخت و در داستانش را چنین تعریف کرد: روزی که به کنار اروند رفتم بانویی مسن دیدم لنگ لنگان در کنار رود آشفته راه می رفت، وقتی دقت کردم احساس کردم انگار دنبال چیز گم شده‌ای می‌گردد. پیش خودم فکر کردم شاید کیفی یا وسیله‌ای جا گذاشته یا گم کرده است. به جهت کمک از او پرسیدم مادر دنبال چه می‌گردی که گفت  دنبال پسر گمشده‌ام می گردم تا به او بگویم پسرم، پدرت هم رفت، من هم می‌روم و نتوانستم تو را ببینم. این برخورد و این حال و هوا من را دگرگون کرد و جریان زندگی‌ام با این ماجرا و بعد هم خلق «پوئم سمفونی اروند» کاملا تغییر کرد.

پس از توضیحات سمیعی خالق «پوئم سمفونی اروند»، محمدمهدی نراقیان مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما با اشاره به همدلی در خلق این اثر ارزشی موسیقایی گفت: کاری که امروز برای رونمایی آن جمع شده‌ایم حاصل یک نگاه کلان و راهبردی بین دستگاه‌هایی است که در حوزه موسیقی فعالیت می‌کنند. مجموعه هایی که به لحاظ سلیقه و نگاه به هم نزدیک هستند و این نزدیکی و همراهی باعث شد تا با برکات زیادی مواجه شدیم که بخشی از آن منجر به تولید بسیار ارزشمندی شد که امیدوار همه بتوانیم از این آثار بهره مند شویم. پوئم سمفونی «اروند» حاصل تلاش همه دوستان ما در عرصه های مختلف موسیقی نظام جمهوری اسلامی ایران است که بعد از پروژه «سرباز» با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی، پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

وی با بیان برنامه‌های آتی در خلق آثاری از این دست که تکمیل کننده مفاهیم حرکت انقلابی هستند افزود: تصمیم داریم بعد از این پروژه  با ادامه تولید پوئم سمفونی «بهمن» و پس از آن پوئم سمفونی «ظهور» ارائه دهنده چهار فصل نهضت اسلامی در جمهوری اسلامی ایران با زبان موسیقی باشیم. ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما سابقه بسیار طولانی داشته اما به دلایلی مهجور ماند، اما به همت رهبر ارکستر و نوازندگان این مجموعه از آن وضعیت درآمد و تلاش کرد تا مجموعه ای از اولین ها را برای مخاطبان و دوستداران موسیقی رقم بزند. امروز هم بعد از مدت‌ها دوری از صحنه‌های اجرای زنده دوباره به برکت نام شهدا و پوئم سمفونی «اروند» این شرایط فراهم شد تا ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما اجرای زنده داشته باشد. همان گونه که در سال گذشته سمفونی «سرباز» را تولید کردیم از حاج قاسم مدد گرفتیم و امروز هم به یمن حضور شهدای عزیز و تلاش همه عزیزانم، شاهد رونمایی از پوئم سمفونی «اروند» هستیم.

حجت الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم ضمن قدردانی از عوامل اثر «اروند» و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانش آموز در آستانه ۱۳ آبان گفت: فرا رسیدن روز ۱۳ آبان یعنی یادآوری نعمت های بزرگ که در انقلاب اسلامی ایران پیش آمده و امروز ما در کنار این جانفشانی ها و فداکاری ها ،در همین ماجرای اقتدار نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می بینیم که چه برکات زیادی در نظام جمهوری اسلامی ایران پدیده آمده اینها دستاوردهای بی نظیری بوده که تردید نکنید موجب برون رفت آمریکا و اسرائیل از منطقه می شود.

وی در ادامه افزود: امیرحسین سمیعی آهنگساز این اثر که دوران دفاع مقدس را تجربه نکرده، به کنار اروند می‌رود و بعد هم «پوئم سمفونی اروند» را خلق می‌کند. قطعا او عظمت جزر و مدهای این رودخانه و غرق شدن شهدای ما را در آنجا با تمام روح و جانش احساس کرده و در قالب هنر موسیقی به نمایش گذاشته است. 

حمید شاه آبادی معاون سیمای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پس از رونمایی پوستر «پوئم سمفونی اروند» با همراهی دیگر مسولین مدعوّ گفت: پیام تبریک پیمان جبلی رییس رسانه ملی را برای قدردانی از عوامل و دست اندرکاران تولید این اثر موسیقایی عرض می‌کنم.  متاسفانه نسبت آنچه در اغلب فعالیت‌های موسیقی وجود دارد، با آنچه مطلوب ماست فاصله زیادی داریم. موسیقی مانند تیغ دو لبه است  که می‌تواند همچنان که مفید باشد و نجات‌بخش باشد، به همان اندازه هم می‌تواند آسیب‌زا بوده و آلودگی‌های زیادی را برای ذهن و اندیشه ما به دنبال داشته باشد، شرایطی که امروز دشمنان ما روی این ظرفیت سرمایه گذاری زیادی داشته و متاسفانه در بسیاری از موارد هم به توفیقاتی دست یافته‌اند. ازینرو عزم ما باید استفاده درست از این ظرفیت عظیم و مولفه فاخر و ارزشمند باشد. در این چارچوب اگر دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما در کنار سایر مجموعه‌های درگیر این پروژه گام‌های ارزشمندی برداشته است باید آن را به فال نیگ گرفت که امیدوارم استمرار داشته باشد. امروز می‌بینیم که چند نهاد همه دست به دست هم می‌دهند تا پروژه  مهمی را به سرانجام برسد که موجب خرسندی است اما از یک سو هم باید ابراز تاسف کرد که چرا یک پروژه باید با این همه مشقت تولید شود. پروژه ای که موجب شده تا هنرمندان لحظه ای را با موسیقی خلق کنند که دربرگیرنده ابعاد معنوی ارزشمندی است.

وی با اشاره به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر در رسانه ملی تاکید کرد: همه آنچه اشاره شد ترسیم یک چشم انداز موثر و مناسب برای موسیقی است. اینکه بدانیم چه چشم‌اندازی در موسیقی داریم که بتواند به فرمایشات رهبر انقلاب جامعه عمل بپوشاند. موسیقی که بر طبق فرمایشات ایشان می تواند آوردگاهی برای مبارزه با فتنه‌ها باشد. به اعتقاد من موسیقی به عنوان مکمل موفقیت اخیر نیروهای رشید سپاه پاسداران انقلاب می‌تواند یک ظرفیت بسیار مهم فرهنگی به حساب آید و منجربه تولید آثار موسیقایی مختلفی در این زمینه باشد که بیان کننده اقتدار و سربلندی جمهوری اسلامی ایران است.

معاون سیما با تاکید بر بحث انتشار در حوزه موسیقی و موانع و مشکلات این موضوع تصریح کرد: متاسفانه بخشی از خلاء ما برای اشاعه موسیقی خوب، بحث انتشار است. اگر بخواهیم اثر گذار باشیم باید در حوزه مدیریت انتشارِ صحیحِ آثار موسیقایی نیز فعالیت‌های درست و  موثری داشته باشیم. رسانه ملی هم باید تبدیل به محلی برای انتشار روحیه نشاط و ارائه موسیقی سالم باشیم و می تواند در تمام ابعاد فرهنگی‌اش مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین  عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان سخنران آخر این مراسم و قبل از رونمایی از پوستر و نیز اجرای «پوئم سمفونی اروند» توسط ارکستر صدا و سیما گفت: موسیقی زیباترین ابزار و قالب انتقال مطلب است و اگر قرار باشد تمدنی حرف‌های خود را به زمان پیش رو برساند بایددر بهترین قالب و ابزار آن را انجام بدهد. پس بهترین ابزار انتقال مفاهیم، شعر و موسیقی است و کسی نمی‌تواند منکر این ابزار انتقال شود. 

در بخش پایانی مراسم، از پوستر «پوئم سمفونی اروند» با حضور حمید شاه آبادی معاون سیما، حجت الاسلام امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مهدی نراقیان مدیر دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما، میلاد عرفانپور مدیر مرکز موسیقی حوز هنری و امیرحسین سمیعی مدیر موسیقی سازمان فرهنگی شهرداری تهران و آهنگساز و خالق اثر مذکور، رونمایی شد.در ادامه برنامه ۵ بخش اصلی «پوئم سمفونی اروند» با عناوین «اروند» «نینوای عشق» «آن عاشقان شرزه» «پایان غربت عشق» و «راز رشید» با رهبری آرش امینی و با ارکستر سمفونیک صدا و سیما به صورت زنده و با خوانندگی علیرضا علیزاده، و رهبری گروه کُر رازمیک اوهانیان به اجرا درآمد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول