اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

اتوبوس­‌های برقی تولید داخل به زودی راهی خیابان‌ها می‌شوند

در ادامه پیشرفت‌های فناورانه سال­ های اخیر حوزه حمل­ و نقل، از نخستین اتوبوس برقی رونمایی شد و حالا قرار است 200 دستگاه از این اتوبوس ­­ها به تولید انبوه برسند.

اتوبوس­‌های برقی تولید داخل به زودی راهی خیابان‌ها می‌شوند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چندی پیش بود که  با مشارکت مستقیم ۵ شرکت دانش‌بنیان و خلاق، از نخستین نمونه مهندسی ­شده اتوبوس برقی در ایران، رونمایی شد. اتفاق بزرگی که در ادامه منجر به عقد تفاهم­نامه ­ای برای تولید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز کشید.

 

مزایای مهم این طرح

از مزایای مهم این طرح می­توان به کاهش مصرف سوخت‌ نفت و گاز و پرداخت حدود ۱۸۵ هزار دلار، تقریبا معادل ۵۰درصد قیمت محصول بر اساس پیش‌نویس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در مدت ۱۲ سال برای اتوبوس تمام برقی اشاره کرد.

همچنین این طرح کلان ملی فناورانه مزایای دیگری هم دارد از جمله  کاهش مصرف و پرداخت ۱۶۵ هزار دلار، تقریبا بیش از ۵۰درصد قیمت محصول بر اساس محاسبات انجام شده برای ارائه در کمیسیون ماده ۱۲، کاهش تولید و انتشار آلاینده‌های هوا در کلان‌شهرهای آلوده.

اما یکی از ویژگی های مهم این طرح کلان ملی فناورانه، بی نیاز بودن از ایجاد زیرساخت جدید تولید و عدم­نیاز به تغییرات شدید در خطوط تولید اتوبوس‌های احتراقی است.

ضمن آن­که این طرح، به توسعه محصول جدید با سطح ۷۵درصد داخلی‌سازی بر اساس استانداردهای جدید، طراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور و برنامه اجرایی طرح بر اساس نظام دروازه‌ای و صحه‌گذاری مرحله‌به‌مرحله بر اساس تست نمونه‌های مختلف کمک می ­کند.

 

بومی‌سازی ۷۵ درصد قوای محرکه الکتریکی 

پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون­ شهری اواسط سال گذشته توسط شرکت مانا و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط­ زیست دانشگاه تهران با همکاری شرکت صنایع زرین‌خودروی اصفهان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری آغاز شد.

در این پروژه که ۷۵درصد قوای محرکه الکتریکی آن، داخلی‌سازی و بومی‌سازی شده، قوای محرکه بر روی اتوبوس لوفلور زرین خودرو پیاده‌سازی و به شکل‌های مختلف شب شارژ، شارژ ترکیبی یا به‌صورت بردافزا و پلاگین ارائه شده ‌است.

موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تک­سرعته درایوهای کششی، باتری پک‌های هوشمند، سیستم توان کمکی و اینورتر‌ها، سیستم توزیع انرژی الکتریکی، سیستم‌های متعدد خنک‌کاری، همه ساخت داخل و بومی‌سازی شده‌است.اتوبوس پایه نیز متعلق به شرکت صنایع زرین خودرو اصفهان است.

اجرای این پروژه ملی که درصدد تولید انبوه و رساندن تعداد اتوبوس­ ها به ۲۰۰ دستگاه است، برای ۱۰۰ نفر به ­صورت مستقیم و غیرمستقیم، اشتغال ­آفرینی داشته است. این پروژه با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری به انجام رسید.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول