اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

زمان بازگشایی مدارس تغییر نمی‌کند/ عذرخواهی آقای سرپرست از نابسامانی‌های توزیع کتب درسی

سرپرست آموزش و پرورش بابت نابسامانی‌های توزیع کتب درسی عذرخواهی کرد و گفت: زمان بازگشایی مدارس تغییر نمی‌کند.

زمان بازگشایی مدارس تغییر نمی‌کند/ عذرخواهی آقای سرپرست از نابسامانی‌های توزیع کتب درسی

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در حاشیه مراسم نواخته شدن زنگ ملی مبارزه با استکبار جهانی در جمع خبرنگاران با اشاره به دلیل برگزاری این مراسم در روز چهارشنبه 12 آبان به جای پنج‌شنبه 13 آبان، اظهار کرد: به دلیل اینکه روز سیزدهم آبان امیال در روز پنجشنبه واقع شده است و مدارس در این روز تعطیل بودند، زنگ ملی مبارزه با استکبار را به صورت نمادین در سراسر کشور و شبکه‌ «شاد» به صدا در آوردیم.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم ما در نظام تعلیم و تربیت همین است که روحیه استکبار ستیزی را در دانش‌آموزان زنده نگه داریم، گفت: روز ۱۳ آبان و این ایام صرفا یک پدیده تاریخی نیست، بلکه جریانی است که به پیروزی و استمرار انقلاب کمک کرده است و آینده انقلاب مدیون داشتن این روحیه در دانش آموزان است.

کاظمی با تأکید بر اینکه برنامه‌های مختلفی به مناسبت 13 آبان پیش‌بینی شده است، افزود: یکی از این برنامه‌ها، زنگ ملی مبارزه با استکبار جهانی بود و فردا نیز دانش‌آموزان در تجمعاتی که شوراهای هماهنگی با توجه به اقتضای شهر و استان‌ها پیش‌بینی کردند، حضور پیدا می‌کنند.

وی اضافه کرد: در پایان این مراسم، بیانیه‌هایی قرائت می‌شود؛ همچنین حضور پررنگ تشکل‌های دانش‌آموزی کمک می‌کند که این روز را هم گرامی بداریم و هم با کسانی که ۱۳ آبان را رقم زدند، پیمان ببندیم تا راه آنها را ادامه دهیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: جامعه دانش‌آموزی ثابت کرده است که همیشه در این راه بوده و در تمام عرصه‌هایی که انقلاب و نظام نیاز داشته، حضور پررنگ و پرافتخاری داشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که معلمان چگونه می‌توانند دانش‌آموزان با روحیه استکبارستیزی تربیت کنند، گفت:  اگر قرار باشد روحیه استکبارستیزی را در دانش‌آموزان زنده نگه داریم، دو شرط دارد؛ شرط اول ارتقای معرفت، دانش و بصیرت دانش آموزان نسبت به گذشته پرافتخار انقلاب و عظمت راهی که طی شده است و شرط دوم هم ولایت مداری و ولایت پذیری است. آنچه انقلاب را به این دستاوردها رسانده و موفق کرده، در سایه ولایتمداری مردم بوده است.

* کتاب‌های درسی نیازمند بازبینی جدی هستند

کاظمی درباره ورود موضوعاتی چون مقابله با استکبار جهانی و اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی، اظهار کرد: یکی از اقداماتی که باید انجام دهیم، این است که پرونده جنایات و خباثت‌های آمریکا را به جامعه دانش‌آموزی بنمایانیم که یکی از ظرفیت‌های موثر، کتاب‌های درسی است که ظرفیت بسیار بالایی است.

وی ادامه داد: کتاب‌های درسی در این راستا نیاز به بازبینی جدی دارد که امیدوارم در دولت سیزدهم روی مجموعه کتب درسی در زمینه مسائل انقلاب، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یک بازنگری جدی داشته باشیم و آنگونه که شایسته و بایسته است، از ظرفیت‌ کتاب‌های درسی استفاده کنیم و این آگاهی و دانش‌ را به جامعه دانش‌آموزی منتقل کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: البته انتظاراتی که از کتاب‌های درسی هست، انتظارات بسیار زیادی است در مقابل حجم کتب و ساعات آموزش محدود است؛ ما همه موارد را هم نباید محدود به کتاب‌های درسی کنیم.

وی اضافه کرد: باید از فعالیت‌های فوق برنامه، برگزاری جشنواره‌ها و دیگر برنامه‌ها استفاده کرده و فقط بر کتاب درسی تمرکز نکنیم و منظومه‌ای از ظرفیت‌ها را کنار هم ببینیم. ورود موضوع مقابله با استکبار به کتب درسی نیاز به مطالعه و بررسی دارد؛ البته بخش‌هایی از این موارد در کتاب درسی وارد شده، اما کافی نیست.

*‌عذرخواهی سرپرست آموزش و پرورش از نابسامانی‌های توزیع کتب درسی

کاظمی درباره فرایند نامناسب توزیع کتب درسی، اظهار کرد: این نکته را قبول دارم و هم به دانش‌آموزان و هم به مردم حق می‌دهم و بابت این نابسامانی که تا حدی در توزیع کتاب‌های درسی ایجاد شد، عذرخواهی می‌کنم.

وی ادامه داد: این موضوع ناشی از دو، سه مطلب است که بخشی از آن، دست آموزش و پرورش نیست؛ وقتی دانش‌آموزی جابجا می‌شود و دیر ثبت‌نام می‌کند یا دیر انتخاب رشته می‌کند، دست ما نیست. تنها سامانه‌ای که داریم سامانه ثبت سفارش کتاب‌های درسی است که اگر خارج از سامانه عمل کنیم، نابسامانی‌ها را بیشتر می‌کند و وارد مسیرهای خطرناک دیگری می‌شویم که چالش‌های بیشتری برای نظام تعلیم و تربیت ایجاد می‌کند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: به نظر بنده، کتاب‌های درسی خوب توزیع شد، اما همیشه اینگونه بوده است که بخشی از دانش‌آموزان به دلیل بی‌توجهی خودشان یا خانواده و گاهاً مدیر مدرسه ممکن است، کتاب درسی دیر به دستشان برسد، اما خب امسال یک اتفاق دیگری افتاد که مشکلات را مقداری تشدید کرد و آن هم سامانه سیدا بود.

وی افزود: سامانه سیدا جدید طراحی شده است و سامانه‌های قبلی آموزش و پرورش از بین رفته است. یعنی سامانه یکپارچه طراحی شد و باعث شد قدری آشنایی اندک بخش‌های اجرایی با این سامانه موجب شود فرایند ثبت نام یک مقداری با تأخیر مواجه شود. یکی از برنامه‌هایی که آموزش و پرورش باید به صورت جدی به آن بپردازد مدل و الگوی توزیع کتاب های درسی است.

کاظمی ادامه داد: با همکاران‌مان در سازمان پژوهش صحبت کردیم و مشکلات تا حدود زیادی برطرف شده است. در حال حاضر سامانه کتاب درسی برای ثبت سفارش تک جلدی باز است.

وی اضافه کد: امکان ندارد که دانش‌آموزی از پنج ماه قبل در سامانه ثبت‌نام کرده باشد و کتاب هنوز به دستش نرسیده باشد. از ۱۴۵ میلیون جلد کتابی که توزیع می‌کنیم کمتر از ۲۵۰ هزار جلد کتاب باقی مانده است که هنوز توزیع نشده است. در حال حاضر مشکلی در توزیع کتاب‌های درسی نداریم.

*‌زمان بازگشایی مدارس تغییر نمی‌کند 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا زمان بازگشایی مدارس دیگر تغییری نمی کند؟»، اظهار کرد: خیر، قرار نیست تغییر کند و تغییر هم نکرده است. از روز اول سیاست ما در بازگشایی مدارس این بود که مدارس روستایی و عشایری از روز اول مهر فعالیت‌شان را آغاز کنند که انجام شد. مدارس شهری با جمعیت بالا، آموزش را به صورت مجازی آغاز کردند و ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: فرایند بازگشایی از ابتدای آبان شروع شده و قرار است طی آبان ماه مدارس خودشان زمان و الگوی بازگشایی را مشخص کنند. ترجیح ما و ستادملی کرونا هم این بود که برای مدارس متوسطه دوم از ۱۵ آبان و مدارس متوسطه اول و ابتدایی از اول آذر بازگشایی را انجام دهیم.

کاظمی درباره بازگشایی مدارس ابتدایی اظهار کرد: وضعیت مدارس ابتدایی مجدد در جلسه روز شنبه آینده ستاد ملی کرونا مطرح و تصویب می شود. این موضوع یک بار مطرح و کلیاتش پذیرفته شده است. در مجموع مدارس با رعایت پروتکل‌ها باز خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول