اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

وزیر لبنانی ضمن واکنش به خبر روزنامه سعودی؛ مذاکره آری اما دیکته نه

وزیر خارجه لبنان ضمن اعلام اینکه برخی رسانه‌ها به جای کمک در حل بحران فعلی میان بیروت و ریاض آتش‌بیار معرکه شده‌اند،گفت، لبنان آماده گفت‌وگو برای حل این بحران است اما دیکته را نمی‌پذیرد.

وزیر لبنانی ضمن واکنش به خبر روزنامه سعودی؛ مذاکره آری اما دیکته نه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه سعودی «عکاظ» اخیرا نوشت، از طریق منابع خود به اظهاراتی از «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان برای تعدادی از خبرنگاران در پی تنش اخیر میان ریاض و بیروت، دست پیدا کرده که دفتر بوحبیب در تلاش برای عدم انتشار این اظهارات است و از روزنامه‌نگاران در جلسه خواسته آن را منتشر نکنند.

عکاظ سپس مدعی شد، این فایل صوتی میزان «نفرت» بوحبیب نسبت به سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس و هماهنگی وی با «تبلیغات مخرب» حزب‌الله را نشان می‌دهد و دال بر تناقض اظهارات وزیر خارجه لبنان در خفا و آشکار است.

بر اساس گزارش «المنار»، بوحبیب به این گزارش عکاظ واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: در توضیح آنچه برخی رسانه‌ها درباره وجود فایل صوتی از دیدار مطبوعاتی که موعد آن مربوط به قبل از بحران فعلی در ظهر پنجشنبه ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱ است، تأکید می‌کنم که هدف این مصاحبه باز کردن در گفت‌وگو و از بین بردن شائبه‌ها به امید اصلاح روابط با عربستان سعودی و بازگرداندن آن به حالت عادی بوده، هدفی که من برای آن تلاش می‌کنم.

وی افزود: امیدوارم بودم روزنامه محترم به جای انتشار روایت‌های پراکنده و نادرست که نفت بر آتش می‌ریزد ما را در حل این بحران یاری کند.

وی ضمن اعلام اینکه توضیحات مفصلی در این خصوص خواهد داد، از تمام رسانه‌ها خواست به لبنان در حل این موضوع و پر کردن شکاف موجود کمک کنند.

از سوی دیگر بوحبیب سه‌شنبه شب (دیشب) در گفت‌‌وگویی با «رویترز» گفت، سعودی‌ها از ابتدای تشکیل دولت جدید لبنان و حتی قبل از اختلافات دیپلماتیک اخیر هیچ تماسی با دولت لبنان برقرار نکرده‌اند. آنها با درخواست از دولت لبنان برای محدود کردن نقش حزب‌الله، شروط غیرممکنی را دیکته می‌کنند.

وی افزود، اظهارات «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی نشان می‌دهد که مشکل آنها حزب‌الله است نه «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان. «حزب‌الله بر لبنان تسلط ندارد، یک طیف لبنانی است که در سیاست حضور دارد. بله حزب‌الله امتداد نظامی و منطقه‌ای دارد اما از آن در لبنان استفاده نمی‌کند. این مسأله بزرگتر از آن است که ما بتوانیم حلش کنیم».

بوحبیب تأکید کرد: ما بر روابط خوب بلکه عالی با عربستان سعودی اصرار داریم اما باید دقیقا بدانیم که آنها چه می‌خواهند و ما به عنوان لبنانی‌ها تا چه حد می‌توانیم آن را برآورده کنیم. گفت‌وگو را بر دیکته ترجیح می‌دهیم.

وی در ادامه این مصاحبه که در دفترش در بیروت انجام شد، گفت، عذرخواهی دولت لبنان فعلا مطرح نیست زیرا اشتباهی مرتکب نشده است. اظهارات قرداحی مربوط به پیش از وزیر شدنش در این دولت است و دولت از آن اطلاعی نداشته است.

بوحبیب افزود، معلوم نیست اگر قرداحی استعفا کند اختلاف با سعودی حل شود یا خیر. قطر طرحی برای حل این مشکل ارائه کرده اما در مراحل اولیه است. امیر قطر با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان حرف زده اما هنوز با سعودی‌ها صحبتی نکرده است. تلاش‌های آمریکایی و فرانسوی نیز در این خصوص دیده می‌شود.

بحران اخیر میان لبنان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس بویژه سعودی از آنجا آغاز شد که جرج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در اظهاراتی که مربوط به پیش از وزیر شدنش است، جنگ علیه یمن را بیهوده می‌خواند و خواستار پایان آن می‌شود.

در پی این اظهارات، عربستان سعودی سفیر خود در بیروت را فراخواند و از سفیر لبنان در عربستان نیز خواست این کشور را ترک کند. امارات، کویت و بحرین نیز در اقدامی مشابه سفرای خود از بیروت را فراخوانده و تأکید کردند که این اقدام آن‌ها به نشانه همبستگی با عربستان انجام شده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول