اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تجاری‌سازی مرغ لاین با اجرای 6 برنامه ملی / ظرفیت‌های موجود شناسایی می‌شوند

ایران یکی از معدود کشورهای دارای فناوری تولید مرغ لاین است. نژادی که می‌تواند تولیدات ایران در حوزه مرغ را افزایش دهد و کشور را از این نظر خودکفا کند. ارتقای تولید این حیوان در اولویت ستاد توسعه زیست فناوری قرار گرفت.

تجاری‌سازی مرغ لاین با اجرای 6 برنامه ملی / ظرفیت‌های موجود شناسایی می‌شوند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،مرغ لاین برای نخستین بار در سال 56 شمسی در ایران مطرح شد و سال 62 طرح ملی احداث مجتمع پرورش و اصلاح نژاد مرغ لاین تدوین و مورد تصویب قرار گرفت. اما کم‌توجهی‌ها به این حوزه اجازه رشد و توسعه فناورانه درخور نداد و این نژاد چندان در چرخه تولید کشور مورد توجه قرار نگرفت.

اما ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به عوائد و مزایای خوب تولید این نژاد در کشور، اقدام به تعریف 6 برنامه ملی برای تجاری‌سازی مرغ لاین در کشور کرده است.

توسعه لاین

این برنامه ملی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با «شناسایی فرصت‌ها»، «مقایسه عملکرد سویه‌ها»، «پرورش آرین با جیره رقیق شده و ضایعات گندم بوجاری»، «انعقاد تفاهم‌نامه ایجاد لاین پشتیبان با سازمان اتکا» و «راه‌اندازی کارخانه نوآوری دام و طیور» عملیاتی خواهد شد.

سلامت و بهداشت طیور

برای تحقق این برنامه ستاد در نظر دارد تا از تولید واکسن‌های مارک، سه گانه، نیوکاسل، گامبورو، سه گانه نیوکاسل، برونشیت و سندرم افت تخم پرندگان و واکسن کوریزا حمایت کند. همچنین تولید پروبیوتیک‌ها را نیز در دستور کار قرار داده است.

جیره و خوراک

در این بخش تنوع بخشی به نهاده‌هایی چون ضایعات گندم بوجاری، پودرپر، فرآوری و تولید CSL و تولید مولتی آنزیم‌های مورد نیاز پروژه در اولویت قرار دارد تا با این کار خوراک مورد نیاز این حیوانات تامین شود.

آموزش و ترویج

در این برنامه ملی دستورالعمل‌ پرورش جوجه های اجداد، جوجه های مادر و جوجه های گوشتی به فعالان و صنعتگران این حوزه ارائه خواهد شد.

تجهیزات مناسب

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای برای ساخت تجهیزات مورد نیاز این صنعت، درصدد است تا از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و خلاق استفاده کند و با حمایت از آنها این روند را شتاب دهد.

اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها

استفاده از ظرفیت کانون های همگرایی دانش‌صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای فعال کردن حضور بخش خصوصی در توسعه و تجاری سازی مرغ آرین برنامه دیگری است که معاونت به دنبال اجرایی کردن آن است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول