اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تصویب بیانیه مشترک مشارکت راهبردی قزاقستان و انگلیس

در پایان سفر نخست وزیر قزاقستان به اسکاتلند و ملاقاتهای دوجانبه، بیانیه مشترکی بین این کشور و انگلستان در باره مشارکت راهبری و تلاش های مشترک برای واکنش در برابر تغییرات آب و هوا به تصویب رسید.

تصویب بیانیه مشترک مشارکت راهبردی قزاقستان و انگلیس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه،  «عسکر مامین»، نخست وزیر قزاقستان در اجلاس رهبران جهانی کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در شهر گلاسگو اسکاتلند شرکت و سخنرانی کرد.

مامین در سخنانی تاکید کرد قزاقستان از اولین کشورهای جهان بود که توافقنامه پاریس (6 دسامبر 2016) را تصویب و در اجرای این سند تا سال 2030 در نظر دارد انتشار گازهای گلخانه‌ی را 15 درصد کاهش دهد.

بنابر سخنان نخست وزیر قزاقستان، «نورسلطان» برای دستیابی به این هدف مشارکت‌ای تعیین شده در سطح ملی خود را به روز کرده و همچنین یک کد حقوقی زیست محیطی جدید را تصویب کرد.

وی افزود: قزاقستان حجم انرژی از منابع تجدیدپذیر را 5 برابر( از 3 در صد به 15 در صد) و تولیدانرژی از منابع سازگار با محیط زیست را 2 برابر( از 20 درصد تا 38 درصد) افزایش خواهد داد. پتانسیل ترسیب کربن با کاشت بیش از 2 میلیارد درخت تا سال 2025 افزایش خواهد یافت. همچنین برنامه ریزی شده که سهم انرژی تولید شده از زغال سنگ از 70 درصد به 40 درصد کاهش یابد.

مامین با اشاره به سخنان رئیس جمهور قزاقستان در مورد هدف این کشور برای دستیابی به بی طرفی کربن تا سال 2060 میلادی گفت: برای اجرای آن، دولت قزاقستان در حال تکمیل تدوین یک سند راهبردی است که اصلاحات قابل توجهی را در تمامی بخش‌های اقتصاد با تاکید بر انرژی، تولید، کشاورزی و جنگلداری، حمل و نقل، مسکن، خدمات عمومی و دفع ضایعات پیش بینی می‌کند.

بنابر سخنان وی، بی خطر بودن کربن قزاقستان با افزایش پایداری استفاده از زمین و آب، بهره‌وری انرژی اقتصاد، برق‌رسانی و استفاده در مقیاس بزرگ از منابع انرژی سازگار با محیط زیست، از جمله منابع انرژی تجدیدپذیر حاصل خواهد شد. هنگام اجرای طرح‌ها  برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، از ظرفیت مکانیسم‌های بازار و سرمایه گذاری خصوصی استفاده حداکثری خواهد شد.

نخست وزیر قزاقستان، تعهد این کشور برای فعالیت به عنوان مرکز آب و هوای منطقه‌ای آسیای مرکزی برای توسعه پایدار را تایید کرد که این امر امکان اقدام مشترک کشورهای منطقه را برای تضمین رشد اقتصادی «سبز» از طریق انتقال فناوری، جذب منابع مالی سبز، تبادل دانش و نوآوری‌ها در مرکز مالی سبز و سایر سازمان‌های منطقه‌ای که با تغییر آب و هوا سروکار دارند، را فراهم می‌کند.

قزاقستان در چارچوب کنوانسیون اقلیمی سازمان ملل (کاپ 26) به اعلامیه جنگل‌ها و استفاده از زمین و همچنین تعهد به آموزش و مشارکت جوانان پیوست.

نخست وزیر قزاقستان در جریان این اجلاس با روسای جمهور فنلاند، مغولستان، قرقیزستان، لتونی، نخست وزیران هند و هلند و فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور آب و هوا دیدار و گفت و گو کرد.

مامین همچنین در چارچوب آمادگی قزاقستان برای ریاست در دوازدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی (ژنو، 30 نوامبر – 3 دسامبر 2021)، با «نگزی اوکونجو – ایویلا» مدیر کل سازمان تجارت جهانی و «آن ماری ترولیان» وزیر تجارت خارجی انگلستان، ملاقات کرد.

در پایان سفر مامین و ملاقات‌های دوجانبه اش بیانیه مشترکی از سوی دولت‌های قزاقستان و انگلستان درباره مشارکت راهبری و تلاش‌های مشترک برای واکنش در برابر تغییرات اقلیمی به تصویب رسید.

این سند تقویت همکاری در زمینه حفاظت از محیط زیست، کربن‌زدایی اقتصاد، تحقق پتانسیل قزاقستان در توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر، تامین مالی «سبز»، حفاظت از جنگل‌ها، بهبود بهره‌وری استفاده از زمین را فراهم می‌کند.

در این بیانیه مشترک آمده است: در طول 30 سال پس از استقلال قزاقستان و برقراری روابط دیپلماتیک، روابط قزاقستان و بریتانیا در مسیر مشارکت موثر مبتنی بر اعتماد متقابل، ارزش های مشترک و همکاری قرار گرفته است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول