اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

«آرمون» روایتی از مبارزه مردم تربت‌حیدریه در برابر اشغال روس‌ها

نمایش آیینی «اَرمون» که بخشی از لایه‌های پنهان تاریخی مبارزات مردم تربت‌حیدریه و نیز موزاییک بندی‌های فرهنگی و اعتقادی مردم این خطه را روایت می‌کند، این روزها برای تماشای علاقه‌مندان به روی صحنه می‌رود.

«آرمون» روایتی از مبارزه مردم تربت‌حیدریه در برابر اشغال روس‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از تربت‌حیدریه به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان، نویسنده و کارگردان نمایش آیینی «اَرمون» اظهار کرد: نمایش آیینی «اَرمون(آرزو)» که بخشی از لایه‌های پنهان تاریخی مبارزات مردم تربت‌حیدریه و نیز موزاییک بندی‌های فرهنگی و اعتقادی مردم این خطه را روایت می‌کند.

امیر قربانی بابیان اینکه  این نمایش در ژانر عشقی، ایثار و تاریخی به معرفی بخشی از تاریخ مبارزات مردم منطقه تربت‌حیدریه در زمان اشغال خراسان توسط روس‌ها می‎پردازد، افزود: در این بهبوهه دلیر مردی از خطه تربت‌حیدریه به نام  «مندحسین نامراد» با پیوستن به هنگ مردمی کلنل محمدتقی پسیان به مبارزه با اشغالگران می‌پردازد و شهید می‌شود، وی در زمره نخستین شهدای منطقه تربت‌حیدریه است که اکنون مزارش در شهرستان رشتخوار است.

اما نویسنده بامطالعه دقیق این بخش از تاریخ پنهان زادگاهش، یک روایتی عشقی نیز به آن افزوده و آن داستان دلدادگی مندحسین به زرگل قصه است که با مخالفت پدرش روبرو می‌شود و ادامه ماجرا به نامرادی محمدحسین ختم می‌شود.

اما همه این صحبت‌ها وقتی جامه‌ای فاخر بر تن ترتیب و توالی قصه می‌کند، که کارگردان فرصت‌طلبی کرده و بخش‌هایی از آیین‌های تاریخی خطه تربت‌حیدریه را در ویترین نقد مخاطب خاص و چشمان علاقه‌مند مخاطب عام قرار می‌دهد.

نویسنده و کارگردان این نمایشنامه بیان کرد: چند بهانه خوب دست‌به‌دست داد تا با تشکیل یک تیم ۱۶ نفره از زبده‌ترین بچه‌های انجمن نمایش و موسیقی را گرد هم جمع کنم و ۶ ماه تمام بر روی تک‌تک کلیدواژه‌های بومی محلی این خطه که در متن نوشتاری آمده است، کارکنیم.

امیر قربانی افزود: این نمایش آیینی که  در تالار اندیشه به نمایش درآمده، ضمن معرفی بخشی از تاریخ مبارزاتی مردم منطقه تربت‌حیدریه (تربت‌حیدریه، زاوه، مه‌ولات، خواف و رشتخوار) به معرفی بخشی از مراسم آیینی این خطه پرداخته‌شده است.

وی ضمن امتناع از معرفی آیین‌های یادشده گفت: جذابیت این آیین در تماشای نزدیک آن‌ها است.  

نویسنده و کارگردان نمایش آیینی اَرمون در ادامه گفت: از سوی دیگر با توجه به این‌که امسال دبیرخانه شهر خلاق در تربت‌حیدریه فعال‌شده و ازآنجاکه یکی از برنامه‌های محوری این دبیرخانه، معرفی گویش تربتی است، لذا بر آن شدیم تا در این نمایش، این مقوله مهم نیز دنبال شود.

قربانی در معرفی عوامل داستان نیز گفت: نمایش کاری از گروه ققنوس مانای انجمن هنرهای نمایشی تربت‌حیدریه و بازیگران شامل: علی اصغرآقاحسینی، محسن هاشمی، مریم دلیر، حکیمه خاکسار، محمود کاردان، محمدامین صاحب علم و محمد جهانشیری هستند.

وی بابیان این‌که تهیه‌کننده نمایش حکیمه خاکسار است، افزود: طراحی صحنه را محسن هاشمی، نور و صدا توسط مصطفی آهسته، پوستر و بروشور توسط ارشیا هاشمی بر عهده‌دارند.

قربانی همچنین گفت: موسیقی نواحی نمایش که برگرفته از مقام‌های این خطه است، احسان انوریان کار آهنگسازی آن را بر عهده دارد و به خوانندگی محمد جهانشیری و نوازندگی مهدی حاتمی (دوتار) انجام می‌شود.

یک منتقد ادبی در مقاله‌ای که در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «راز درون‌پرده ز رندان مست پرس» در معرفی این اثر فاخر نوشته است دیشب یک نمایش عالی دیدم. نمایش اَرمون به کارگردانی دوست هنرمندم آقای امیر قربانی در تربت‌حیدریه روی صحنه رفته است.

بهمن صباغ زاده بابیان این‌که اَرمون در گویش تربتی به معنی آرزو و اَرمو به معنی دریغ و افسوس است، می‌افزاید: این نمایش حال و هوایی عاشقانه دارد. متن شاعرانه‌ی امیر قربانی، در کنار موسیقی احسان انوریان، بازی خوب و جادوی دوتار محمد جهانشیری، بازی‌های چشم‌گیر علی‌اصغر آقاحسینی، حکیمه خاکسار، محسن هاشمی، مریم دلیر، محمدامین صاحب علم و نوای گرم دوتار آقای مهدی حاتمی یک نمایش تحسین‌برانگیز را ساخته است.

گفتنی است؛ نمایش آیینی اَرمون تا ۱۵ آبان هر شب ساعت ۱۹ در تالار اندیشه به نمایش درمی‌آید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول