اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ازبکستان: در رقابت بین کشورها و ابر قدرت‌ها تنها منافع ملی را در نظر می‌گیریم

وزیر امور خارجه ازبکستان تأکید کرد در رقابت بین کشورها و ابر قدرت‌ها، همیشه منافع ملی خود را در نظر خواهیم گرفت.

ازبکستان:  در رقابت بین کشورها و ابر قدرت‌ها تنها منافع ملی را در نظر می‌گیریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه ازبکستان در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «روسیه 24» گفت: در رقابت بین کشورها و ابر قدرت‌ها، همیشه منافع ملی خود را در نظر خواهیم گرفت.

کامل‌اف در مورد احتمال برخورد منافع رقبای ژئو سیاسی در ازبکستان اظهار داشت: این غیرقابل قبول است که کشوری را در چنین موقعیتی قرار دهند که ناگزیر، موضعی را انتخاب کند که برای طرف دیگر غیرقابل قبول است.

وزیر امور خارجه ازبکستان افزود: هم اکنون یک جهان چندقطبی و چندوجهی در حال شکل گیری است که اگر در چنین جهانی، زندگی و سیاست یک طرفه اخذ کنیم، مفید نخواهد بود و حتی بر عکس مضر خواهد بود. علاوه بر آن، چنین خط مشی می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد.

کامل‌اف عنوان کرد: در مورد رقابت بین ابرقدرت‌ها باید واقع بین بود و اذعان کرد که این رقابت در حال حاضر در جریان است. در عین حال حتی بین کشورهایی که از نظر ظاهری کاملاً نزدیک به هم  هستند، وجود دارد. با وجود این، این رقابت در منطقه در حال وقوع است. در چنین شرایطی این سوال پیش می‌آید که چه کار خواهیم کرد؟ سیاست ما همان سیاستی خواهد بود که در حال حاضر اجرا می‌شود.

وی همچنین گفت: متاسفانه، وقتی که نخستین نشانه‌های «جنگ سرد» جدید ظاهر می‌شود، رقابت تشدید می‌شود و این امر بر وخامت اوضاع می‌افزاید.

وزیر امور خارجه ازبکستان خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم در این مسابقه و رقابت، برای ما عواقب سیاسی نامطلوبی در پی داشته باشد. این غیر قابل قبول است که آنها ما را در موقعیتی قرار دهند که ناگزیر موضعی را انتخاب کنیم که برای طرف دیگر غیر قابل قبول باشد. این یک وظیفه سخت است که مستلزم اقدامات جدی دیپلماتیک است.

کامل اف ادامه داد: به طور کلی، ما در این مسیر از تجربیات کافی برخوردار هستیم. آسیای مرکزی با توجه به جایگاه ژئواستراتژیک خود همواره در مرکز توجه قرار داشته است. 

وزیر امور خارجه ازبکستان اظهار داشت: اگر به ریشه‌ها و علل اولیه مشکلات افغانستان برگردیم، آن را نتیجه رویارویی سخت بین دو نظام سیاسی در دوران «جنگ سرد» می‌دانیم که بعدا سناریوهای دیگری شروع شد.

کامل‌اف در پایان اظهار داشت: بدین دلیل به خط مشی که در حال حاضر پیاده می‌کنیم، ادامه می‌دهیم. دیدگاه روشن و نظریه دقیق داریم. ما دوست نداریم با کسی اختلافاتی داشته باشیم و همیشه منافع ملی خود را در نظر خواهیم گرفت.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول