اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«تاپی» محور دیدار مقامات ترکمنستان و طالبان

سفیر ترکمنستان در «کابل» و سرپرست وزارت معادن و نفت افغانستان با یکدیگر دیدار و در مورد خط لوله «تاپی» گفت و گو کردند.

«تاپی» محور دیدار مقامات ترکمنستان و طالبان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «خواجه عیوض اف» سفیر ترکمنستان در «کابل» و «محمد عیسی آخوند» سرپرست وزارت معادن و نفت افغانستان با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

«ذبیح الله مجاهد» جانشین وزارت اطلاعات و فرهنگ در توئیتر خود نوشت: در این گفت و گو پروژه‌های مختلف اقتصادی بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

به ویژه، طرفین در مورد اجرای پروژه خط لوله گاز تاپی گفت و گو کردند. 

پس از پیروزی طالبان در افغانستان، «محمد سهیل شاهین»، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته بود ما علاقه مند به اجرای پروژه‌های بزرگ مانند تاپی و راه آهن هستیم.

پیش از این در 29 سپتامبر سال جاری «امیرخان متقی» وزیر امور خارجه افغانستان با سفیر ترکمنستان در مورد ساخت تاپی گفت و گو کردند.

ساخت خط لوله گاز تاپی به طول کلی 1814 کیلومتر دارای ظرفیت 30 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال است که در دسامبر 2015 آغاز شد.

این خط از قلمرو ترکمنستان از میدان «ترکمن گالکینیش» در استان مرو در 150 کیلومتری مرز افغانستان آغاز می‌شود، از هرات به استان‌های جنوبی فراه، هلمند و قندهار و سپس به پاکستان و هند می‌رسد.

در فوریه 2018، ساخت خط لوله از طریق خاک افغانستان به طور رسمی آغاز شد اما به دلیل جنگ و ناامنی‌ها در این کشور، تکمیل پروژه چندین بار به تعویق افتاد.

بر اساس محاسبات اولیه، طرف افغان برای ترانزیت گاز ترکمنستان 500 میلیون دلار سود خواهد برد و همچنین سالانه 500 میلیون متر مکعب گاز به مدت 10 سال دریافت خواهد کرد.

در سال‌های گذشته، طرف ترکمنستانی نیز برای تاسیس خط گاز «تاپی» با طالبان مذاکره کرد. در اوایل سال 2015، «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان نیز «شیر محمد عباس استانکزی» رئیس دفتر طالبان در قطر را به «عشق آباد» دعوت کرد تا در مورد امنیت این پروژه گفت و گو کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول