اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تحکیم شراکت راهبردی محور گفت وگوی روسای ‌جمهور ازبکستان و چین

روسای جمهور ازبکستان و چین در یک گفت‌وگوی تلفنی تحکیم بیش از پیش روابط شراکت همه جانبه راهبردی دو کشور را بررسی کردند.

تحکیم شراکت راهبردی محور گفت وگوی روسای ‌جمهور ازبکستان و چین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس‌جمهور ازبکستان و «شی جین‌ پینگ» رئیس‌ جمهور چین در گفت‌وگوی تلفنی تحکیم بیش از پیش روابط شراکت همه جانبه راهبردی دو کشور را بررسی کردند.

رئیس‌ جمهور چین در بدو این گفت‌وگوی تلفنی، به «شوکت میرضیایف» پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان را تبریک گفت.

رئیس جمهور چین برای وی موفقیت‌های بزرگ و برای مردم دوست ازبک رفاه و شکوفایی آرزو کرد.

روسای جمهور با رضایتمندی بر سطح گفت‌وگوی قابل اعتماد در حال حاضر و  توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه تاکید کردند.

رئیس جمهور ازبکستان حمایت خود را از «سیاست واحد چین» و مبارزه قاطع علیه «3 ریشه خشونت؛ تروریسم، افراط گرایی و جدایی خواهی» ابراز داشت.  

علاوه بر این، رئیس جمهور ازبکستان برای کمک بزرگ در مقابله با پاندمی کروناویروس و ارسال به موقع و تولید مشترک واکسن‌ها از طرف چینی قدردانی کرد.

شی جین‌ پینگ نیز تاکید کرد که چین از حق حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی ازبکستان و همچنین برنامه تحولات اجتماعی و اقتصادی در دست انجام در این کشور به طور قاطع حمایت می‌کند.

روسای جمهور در زمینه اقتصادی و بازرگانی بر افزایش قابل ملاحظه مبادلات بازرگانی تاکید کردند. طرفین برای پیشبرد صادرات کالاها به بازار چین به ویژه فرآورده‌های کشاورزی در مورد حضور فعال ازبکستان در چهارمین نمایشگاه بین المللی کالاهای وارداتی که در ماه نوامبر سال جاری میلادی در شهر «شانگهای» برگزار می‌شود، به توافق رسیدند.  

روسای جمهور ازبکستان و چین خواستار توسعه سیستم مسیرهای موثر حمل و نقلی متصل کننده چین با منطقه آسیای مرکزی و شکل دهنده کریدور ترانزیتی ترانس قاره‌ای در چارچوب ابتکار «کمربند و جاده» شدند.

روسای جمهور همچنین بر امکانات گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های علمی و آموزشی، بهداشتی و واکسیناسیون مردم، گردشگری، فرهنگی و دیگر ابعاد تاکید کردند.  

میرضیایف برای همتای خود و مردم دوست چین، برگزاری موفقیت آمیز بازی‌های المپیک زمستانی در چین در سال 2022 میلادی را آرزو کرد.  

روسای جمهور برگزاری نشست دوره‌ای کمیته بین دولتی ازبکستان و چین تا پایان سال جاری میلادی و همچنین تنظیم برنامه مشترک تجلیل سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را هماهنگ کردند.

روسای جمهور ازبکستان و چین همچنین در مورد موضوعات بین المللی و منطقه‌ای نیز تبادل نظر کردند.

رئیس جمهور ازبکستان از ابتکار توسعه جهانی مطرح شده توسط رئیس جمهور چین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حمایت کرد.

علاوه بر این، طرفین در مورد تداوم گفت و گوهای نزدیک در چارچوب فعالیت سازمات بهداشت جهانی و دیگر نهادهای سازان ملل متحد به توافق رسیدند.

رئیس جمهور چین از ریاست ازبکستان بر سازمان همکاری شانگهای کاملا حمایت کرد.

روسای جمهور همچنین برقراری صلح پایدار و توسعه اقتصادی افغانستان را بررسی و در مورد تداوم گفت و گوها در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و دیگر قالب‌ها با هدف ارائه کمک به مردم افغانستان به توافق رسیدند.  

مبادلات بازرگانی ازبکستان و چین در سال 2020 میلادی در سطح 6 میلیارد و 400 میلیون دلار قرار گرفته و هم اکنون چین بزرگ ترین همکار اقتصادی و بازرگانی ازبکستان است.

در ازبکستان بیش از 700 شرکت با سرمایه سرمایه‌گذاران چینی در زمینه‌های مختلف اقتصادی این کشور فعالیت می‌کنند. 

جمهوری خلق چین استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 27 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 2 ژانویه سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول