اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

کمبود پزشک به خاطر عدم توزیع صحیح است/ ۴۰ درصد پزشکان در تهران متمرکز هستند

رئیس نظام پزشکی همدان با بیان اینکه مشکل کمبود پزشک در کشور به خاطر عدم توزیع صحیح است نه تعداد گفت: ۴۰ درصد پزشکان در تهران متمرکز هستند.

کمبود پزشک به خاطر عدم توزیع صحیح است/ ۴۰ درصد پزشکان در تهران متمرکز هستند

علیرضا مدرکیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به طرح «اصلاح نظام آموزشی پزشکی و ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات درمان» اظهار کرد: بنده معتقدم مشکل فعلی کشور در حوزه پزشکی در توزیع نامناسب پزشکان است نه تعداد آنها.

وی با بیان اینکه اگر این طرح را اصلاح نکنیم و بارها ظرفیت پزشکی افزایش یابد به وضعیت موجود کمک نخواهد کرد گفت: اینکه احساس کنیم یک پزشکی ۳۰ سال به منطقه محروم برود و با امکانات موجود آنجا زندگی کند، نشدنی است و مشکل ما اینجاست.

رئیس نظام پزشکی همدان گفت: بیمارستان‌های مناطق مختلف این امکانات را ندارند که بخواهند پزشک بیشتری جذب کنند، نه شهرها نیازمند چنین متخصصاتی هستند و نه امکانات شهری طوری است که پزشکان بتوانند سالهای طولانی آنجا بمانند.

وی گفت: در قالب طرح و تعهدات خدمت ممکن است بتوان مدتی پزشکان را ملزم به ماندگاری کرد اما اینکه تصور کنیم با دستور و قانون بشود طولانی‌مدت این کار را انجام داد، شدنی نیست.

مدرکیان با بیان اینکه قریب به ۴۰ درصد پزشکان ما در تهران متمرکز هستند یادآور شد: با اضافه شدن هر پزشکی هزینه‌ای برای درمان اضافه می‌شود، چنین نیست پزشکی به یک منطقه‌ای اضافه کنیم و بیمار کاهش یابد.

وی با بیان اینکه آمار پزشکان ۲۰ سال قبل ۶۰ هزار نفر بود و در حال حاضر قریب به ۲۰۰ هزار نفر و تقریبا سه برابر شده است ادامه داد: این در حالی است که جمعیت کشور سه برابر نشده اما با افزایش پزشکان مراجعات مردم به آنها همچنان بالاست برای مثال در شهر همدان روزانه تنها ۲۰ هزار نفر مراجعه سرپایی داریم.

رئیس نظام پزشکی همدان با بیان اینکه باید این موضوع را نیز مورد بررسی قرار داد که دانشگاه‌های ما نیز ظرفیت اضافه شدن پزشک را دارند گفت: بنده فکر می‌کنم پاسخ «خیر» است.

آیا می‌خواهیم اسم اضافه کنیم یا پزشک توانمند تربیت کنیم؟!

وی تأکید کرد: در این طرح گفته شده که ۸۰ درصد پزشکان عمومی متخصص شوند که سوال اینجاست آیا چنین ظرفیتی وجود دارد و آیا می‌خواهیم اسم اضافه کنیم یا پزشک توانمند تربیت کنیم؟!

وی با بیان اینکه باید کار کارشناسی صورت گیرد و از نظام پزشکی و انجمن‌های مختلف پزشکی نظرخواهی شود بیان کرد: وقتی در این خصوص صحبت می‌کنیم عده ای فکر می‌کنند نگران شغل و جایگاه خود هستیم در صورتی که اینطور نیست چراکه دوران کاری ما در حال اتمام است و افرادی که به این صنف اضافه شوند رقیب ما نیستند که احیانا نگران باشیم.

مدرکیان با بیان اینکه این موضوع می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های القایی شود گفت: از همان زمانی که طرح تحول نظام سلامت اجرا شد، گفتیم نامناسب است چرا که باعث افزایش خدمات القایی می‌شد و همینطور هم شد.

وی با بیان اینکه امیدوارم رسانه‌ها صدای ما را به نمایندگان برسانند تأکید کرد: ما نیز با نمایندگان دیداری خواهیم داشت و مسائل را بازگو خواهیم کرد.

رئیس نظام پزشکی همدان افزود: امروز شاید با آسیب این طرح مواجه نشویم اما ۱۵ سال بعد چنان هجمه‌ای از اقتصاد کشور وارد حوزه درمان می‌شود که جبران ناپذیر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار نظام پزشکی چند هزار نفر فارغ التحصیل رشته پزشکی شده‌اند که اقدام به گرفتن شماره نظام نمی‌کنند گفت: ما نمی‌دانیم این پزشکان کجا هستند چون وارد حرفه پزشکی نشده‌اند.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول