اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

دانش‌بنیان‌ها به دانش بومی‌سازی دستگاه آبساز دارویی دست یافتند

شرکت های داروساز، در فرآیند ساخت دارو نیاز به آبی دارند که فاقد هرگونه آلودگی و املاح باشد که این آب با دستگاه آب‌ساز دارویی تهیه می شود.

دانش‌بنیان‌ها به دانش بومی‌سازی دستگاه آبساز دارویی دست یافتند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، منصور شریعتی، مدیرعامل شرکت عمران سازان مهاب که این محصول را تولید کرده است، گفت: آبساز دارویی تا این اواخر در داخل کشور تولید نمی‌شد و شرکت های داروساز، این دستگاه را از مسیر واردات تامین می‌کردند؛ همین موضوع، سالانه حدود 30 میلیون دلار ارز را از کشور خارجی می‌کرد.

حذف املاح آب تا حد صفر

آب در تمام فرآیندهای ساخت و تولید دارو، نظافت اتاق تمیز، شستشوی ماشین آلات دارویی و نیز آزمایشگاه کنترل کیفیت به کار می رود. توجه به دستگاه آبساز دارویی به همین علت ضرورت دارد و کیفیت این دستگاه ها همواره مورد توجه نهادهای نظارتی بوده است. دستگاه آبساز دارویی علاوه بر آن که باید املاح آب را تا حد قابل قبول حذف کرده و یون زدایی کند، متناسب با گرید آب دارویی مستلزم تهیه آبی عاری از میکروارگانیسم ها و یا حتی اندوتوکسین است تا بتوان از آن ها حتی به عنوان آب قابل تزریق استفاده کرد.

برای استحصال هریک از آب‌های دارویی، روش و فرآیندی متناسب با همان مرحله آب دارویی به کار می‌رود تا بتوان علاوه بر خالص‌سازی آب تا حد مطلوب، ریسک آلودگی میکروبی را به حداقل ممکن رساند.

فرآیند پیشرفته خالص‌سازی

این موضوع در مورد دستگاه های تهیه آب تزریقی اهمیتی ویژه پیدا می‌کند که همین امر موجب می شود در تعیین نوع فرآیند خالص‌سازی، دقت بیش‌تری نیاز باشد؛ از سوی دیگر، نوع فرآیند انتخابی در خالص‌سازی باید به گونه‌ای باشد تا هزینه اضافی بر ساخت دستگاه تحمیل نکند.

سیستم‌های خالص‌سازی آب دارویی از جمله سیستم‌های تولید، ذخیره و توزیع باید طبق الزامات مربوطه طراحی شده و ساخته شوند. به صورت کلی آب دارویی مورد استفاده در ایران، تحت دو سطح آب خالص برای مصارف خوراکی، موضعی و نیز آب قابل تزریق برای مصارف سرم‌سازی و تزریق به کار می رود.

ایجاد بیش از ۳۰۰ فرصت شغلی​

شریعتی، با اشاره به این که تولید آبساز دارویی در داخل کشور منجر به اشتغال در کنار ارزآوری شده است، توضیح داد: تا به امروز 80 فرصت شغلی مستقیم و 250 فرصت شغلی غیرمستقیم در شرکت ایجاد شده است که امکان توسعه نیز با تولید محصولات دیگر نیز وجود دارد.

مدیرعامل این شرکت، با بیان این‌که برای تسهیل در روند تولیدات ایران‌ساخت باید فرآیندهای پیچیده اداری تسهیل شود، ادامه داد: چندی پیش نمونه هایی از دستگاه آبساز ایران‌ساخت را توانستیم در مناطق ویژه اقتصادی عرضه کنیم. برای توسعه این رویه نیاز است که اصلاح شود تا شرکت های دانش بنیان بتوانند تولیدات خود را توسعه دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول