اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تقابل ارتش قبرس با پهپادهای بیرقدار ترکیه با تقویت سامانه پیشرفته دفاع موشکی

همزمان با تحرک پهپادهای بیرقدار ترکیه در منطقه، وزیر دفاع قبرس از تجهیز ارتش این کشور به سامانه ‌های پدافند موشکی پیشرفته خبر داده است.

تقابل ارتش قبرس با پهپادهای بیرقدار ترکیه با تقویت سامانه پیشرفته دفاع موشکی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، قبرس اعلام کرده که به دنبال ارتقای توانایی نظامی برای مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه مستقر در شمال این کشور است.

به نوشته وبگاه «فایننشل میرر» «چارالامبوس پتریدس» وزیر دفاع قبرس سه شنبه در مصاحبه با روزنامه «اکاثیمرینی» تایید کرد که ارتش این کشور در حال خرید سامانه‌های تسلیحاتی در پاسخ به ارتقای ارتش ترکیه است.

پتریدس با اشاره به افزایش هزینه‌های دفاعی گفت: «برنامه ‌ایی برای ارتقای ظرفیت واکنش نظامی قبرس در نظر گرفته شده است. به طور کلی، این تسلیحات  مربوط به تقویت سیستم‌های هشدار اولیه، جمع‌آوری اطلاعات و حمله دقیق به اهداف در فواصل طولانی است. حوزه دیگری که ما روی آن کار می‌کنیم مقابله موثر با تهدیدات هوایی، دریایی و زمینی از جمله پهپادها و توانایی زمینی نیروهای ترکیه است.»

در تداوم ارتقای کیفی، ارتش ترکیه که اخیرا تانک‌های «لئوپارد» خود را به نقاط مرزی انتقال داده‌ و  ارتش قبرس نیز  بر خرید سامانه‌های تسلیحات دوربرد و دقیق متمرکز شده است.

به گزارش این روزنامه یونانی، یک سامانه موشکی هدایت شونده خاص مورد علاقه ارتش قبرس است. این سامانه می‌تواند به صورت الکترونیکی اهداف را از فواصل طولانی مورد اصابت قرار دهد. قبرس همچنین به دنبال گزینه‌هایی برای مقابله با تهدیدات ناشی از توپخانه ترکیه است و منابع مطلع می‌گویند ارتش این کشور به دنبال خرید تسلیحات از رژیم اسرائیل است.

وزارت دفاع قبرس همچنین به دنبال تسلیحاتی برای خنثی کردن تهدید هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه است. فرماندهان نظامی قبرس در حال بررسی دو سامانه تسلیحاتی، یک ساخت فرانسه و دیگری ساخت اسرائیل هستند. مقامات قبرسی سیستم ضد هواپیماهای اسرائیل را مشاهده کرده و در حال مذاکره برای خرید سامانه مذکور است.

استقرار پهپادهای ترکیه به این کشور توانایی حمله گسترده‌تری را می‌دهد.  ترکیه همچنین پایگاه هوایی در «لفکونیکو»  را به پایگاه هواپیماهای بدون سرنشین تبدیل کرده و باعث ناراحتی کشورهای همسایه شده است که این پایگاه را منبع بی‌ثباتی در شرق مدیترانه می‌دانند.

در اوایل سال جاری، دو پهپاد بیرقدارساخت ترکیه به پایگاه هوایی در لفکونیکو  اعزام  شدند. این پهپادها با بردعملیاتی ۲۰۰ کیلومتر و سقف پروازی ۶۱۰۰ متری می‌توانند سلاح‌ها و تجهیزات نظارتی را حمل کنند که می‌توانند تصاویر را به طور مستقیم و برخط به کشتی‌های نیروی دریایی ترکیه ارسال کنند. گفته می‌شود که ترکیه در حال ارتقای سیستم‌های بیرقدار برای هدایت ماهواره‌ای است تا برد آن‌ها را حتی بیشتر کند.

ترکیه سال ۱۹۷۴ وارد بخش شمالی جزیره قبرس شد و این بخش را به کنترل خود در آورد. در آن سال دولت سراسقف «ماکاریوس»، رئیس‌جمهور وقت قبرس، در کودتای نظامیان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین‌کنندگان حق حاکمیت قبرس، واحدهای ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد. همین مساله منجر به تقسیم جزیره قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی و در حقیقت ترک‌نشین و یونانی‌نشین شد. هم‌اکنون بحران مالکیت اراضی یکی از اصلی‌ترین بحران‌های میان دو طرف محسوب می‌شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول