بهینهسازی متون رپورتاژ برای بالا رفتن رتبه مطلب در گوگل یکی از نیازهای کسبوکارها به شمار میرفت که در شرایط پیشازاین، امکان کنترل و نظارت بر آن برای کسبوکارها میسر نبوده و از همه مهمتر اینکه ابزار مشخصی برای بررسی میزان اثرگذاری آن برای کسبوکارها وجود نداشت.
پلتفرم انتشار رپورتاژ آگهی تریبون در چنین فضایی بود که با هدف تسهیل و تسریع ارتباط کسبوکارها با رسانهها و خبرگزاریهای کشور برای انتشار اخبار و رپورتاژ آگهی، حذف واسطهها و شفافیت در قیمتها و شرایط انتشار در اسفند 97 بهعنوان یکی از شرکتهای زیرمجموعه پلتفرم تبلیغات آنلاین یکتانت شکل گرفت. به بیانی دیگر تریبون پا به عرصه گذاشت تا تبلیغکنندگان بهراحتی بتوانند از طریق رپورتاژ کسبوکار خود را تبلیغ کنند، رسانههای آنلاین به درآمد مطلوبی برسند و در نهایت محتوای منتشر شده توسط رسانهها از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد.
در ابتدا، تیم تریبون در تلاش بود تا محصول خود را کاملتر و نزدیکتر به نیاز بازار شکل دهد. تریبون در آغاز کار، یک پلتفرم بود که ارتباط دو سمت بازار را تسهیل و تسریع میکرد. یک سمت بازار، رسانههای دیجیتال در قالب سایتها بودند که دو ارزش پیشنهادی به آنها ارائه می شد. نخست اینکه هزینههای آنها برای بازاریابی کاهش می یابد تا بتوانند از طریق این پلتفرم به مشتریان بیشتری دست پیدا کنند و از سوی دیگر درآمد آنها افزایش یابد. برای سمت دیگر بازار یعنی کسبوکارها نیز که قصد داشتند در رسانههای دیجیتال تبلیغات داشته و یا برندسازی کنند ارزش های قابل توجهی خلق میشود.
تریبون کمک می کند تا کسب و کارها بتوانند سریعتر با رسانه ها ارتباط برقرار کرده و با حداقل زمان به همه رسانههای فعال و پرمخاطب دست پیدا کنند و درگیر جستوجو و ارتباط برقرار کردن با تک تک سایتها نباشند. علاوه بر صرفهجویی در زمان، صرفهجویی در هزینهها هم جزو مهمی از این ارزشهاست. به دلیل همکاری بلندمدت تریبون با رسانهها و خرید عمده از آنها، تخفیفهای ویژهای به مشتریانی که از طریق تریبون با رسانه ها ارتباط می گیرند در نظر گرفته می شود که بخشی از تخفیفها به مشتری و بخشی نیز به عنوان درآمد تریبون خواهد بود. در نهایت پشتیبانی و ارائه فاکتور رسمی و نیز افزایش بازدید رپورتاژهایی که از تریبون منتشر میشوند از دیگر ارزشهایی است که برای کسبوکارها خلق میشود.
تریبون اگرچه نخستین بازیگر نبوده اما با ورود به بازار بهعنوان پلتفرمی که ارتباط مستقیم بین رسانه و کسبوکارها ایجاد کرد توانست برای خود مزیت رقابتی مهمی ایجاد کند. از جمله قابلیتها و مزیتهای فنی منحصربهفرد این پلتفرم میتوان به پایشگر خودکار لینکهای رپورتاژ آگهی، انتشار سریع و دقیق خودکار، تخمین زمانبندی انتشار بسته به میانگین عملکرد رسانهها، ربات کراولر رپورتاژ آگهیهای وب فارسی برای موتور پیشنهاد لینک، امکان پردازش تصویر و لینکها از فایلهای بارگذاری شده و ربات دستیار شخصی برای رسانهها اشاره کرد.
پایشگر خودکار لینکهای رپورتاژ آگهی برای رصد دائمی بودن لینکها و افزایش بازدید از جایگاههای خبری تریبون کاربرد دارد. در کنار این موارد فنی، امکان داشتن فاکتور رسمی در تریبون مزیت دیگری بوده که پیش از آن در این اکوسیستم مرسوم نبوده و با استقبال خوب کسبوکارها مواجه شد چرا که دیگر با مشکلاتی در زمینه دارایی و مالیات مواجه نمیشدند. این مزیتها سبب شد که تریبون در کمتر از 2 سال بتواند سهم عمده بازار را جذب کرده و به رهبر بازار در حوزه انتشار رپورتاژ آگهی تبدیل شود. بهعبارتیدیگر، تریبون اولین در بازار (first-mover) نبوده اما اولین شرکت مقیاسیافته (first-scaler) در بازار بهحساب میآید.
رهبری تریبون با همکاری بیش از 1200 رسانه آنلاین فارسی
مزیتهای این شرکت با تیم 40 نفره خود، سبب شد که تا مهرماه 1400 بیش از 1200 رسانهی آنلاین فارسیزبان برای انتشار تبلیغات خود با این شرکت همکاری کنند، 12000 تبلیغکننده تریبون را انتخاب کرده و در این مدت بیش از 50000 رپورتاژ آگهی منتشر شود. بهصرفه بودن هزینه انتشار رپورتاژ آگهی، امکان بررسی لحظهای گزارشهای کمپین، چندین برابر کردن بازخورد کمپین با کمک 10 ها رسانه آنلاین معتبر همکار، دائمی بودن لینکسازیها بهصورت خودکار و معرفی بهترین تیمهای تولید محتوا برای آماده کردن رپورتاژهای جذاب و سئو شده از جمله دلایل رسیدن به این جایگاه به شمار میرود.
پس از رشد و شناخته شدن تریبون نزد رسانه ها و کسب وکارها، تعداد مشتریان آن رشد تصاعدی پیدا کرد. این رشد را می توان ناشی از چند عامل از جمله شیوع کرونا و افزایش اقبال عمومی به استفاده از خدمات فناورانه و آنلاین، اهرم شدن مشتریان پلتفرم بزرگی مثل یکتانت در استفاده از محصول شرکت و محصول نسبتا متناسب با بازار دانست.
تریبون علاوه بر همکاری با برندهای مطرح کسبوکار همچون اسنپ، آپ، بیمیتو، ازکی، علیبابا، دیوار، کافهبازار، بلد و صدها فروشگاه اینترنتی، با بسیاری از آژانسهای مطرح دیجیتال مارکتینگ و فریلنسرهای متخصص سئو نیز به همکاری میپردازد. در بخش رسانههای همکار با تریبون نیز علاوه بر اسامی بزرگی همچون تسنیم، فارس، مشرق، تابناک، اقتصاد آنلاین و... رسانههای محلی بسیاری نیز با این شرکت همکاری داشته تا از یک سو کسبوکارها در صورت لزوم رسانههای همکار خود را بهصورت اختصاصی و متمرکز شده در شهرهای مختلف انتخاب کنند و از سوی دیگر درآمد انتشار رپورتاژ آگهی بهصورت منصفانهتری بین رسانههای پایتخت و رسانههای فعال در دیگر شهرهای کشور تقسیم شود بهطوریکه میانگین درآمد همهی 1200 رسانه همکار تریبون در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۴ میلیون تومان در ماه رسیده است.
فرآیند، مسیر رشد و مقیاس پذیری تریبون
راهاندازی ربات تلگرام یکی از اقدامات تریبون برای خودکار کردن فرآیندها بود. رباتی که متصل به پنل کاربری هر رسانه بود و به محض وجود سفارش، آن را برای رسانه ارسال می کرد تا سریعتر بتوانند آن را منتشر کرده و برای تیم بفرستند. نتیجه راه اندازی این ربات این بود که بیش از ٥٠ درصد خبرها و رپورتاژ آگهیها، بدون نیاز به هیچ پشتیبانی و دخالت عامل انسانی منتشر و در اختیار کسبوکارها قرار میگرفت.
علاوه بر این، برای کاهش وابستگی مدل کسبوکار به نیروی انسانی، یکی دیگر از اقدامات، انتشار اتوماتیک رپورتاژ آگهیها در رسانهها بود، به طوری که محتوای مشتریان در رسانهها به صورت اتوماتیک بارگذاری شده و صرفاً از رسانهها خواسته می شود که مطلب را تایید کرده و منتشر کنند. به کمک این فرایند خودکار، بخش بزرگی از پشتیبانی تریبون شامل پیگیری انتشار و ویرایشهای احتمالی بعدی رفته رفته حذف و موجب کاهش هزینهها خواهد شد.
در بهار ١٤٠٠ مقدمات اولیه ورود تریبون به بازارهای جانبی کلید خورد. ابزار نردبون، آژانس تولید محتوای فحوا، سرویس بک لینک و ... از این دست موارد هستند. نردبون، محصول تازهای از تریبون بوده که در تابستان 1400 بهعنوان یک ابزار سئو، برای رصد جایگاه کلمات کلیدی در گوگل رونمایی شد. کسبوکارها میتوانند با استفاده از این ابزار، علاوه بر شناسایی رقبا و کلمات کلیدی حوزه کاری خود، جایگاه کلمات کلیدی کسبوکار خود و رقبا را نیز رصد کرده و برای بهبود رتبه خود، استراتژیهای سنجیدهتری را انتخاب کنند. نردبون کلمات کلیدی را به 2 صورت موبایل و دسکتاپ ارائه داده که با استفاده از آن کسبوکارها میتوانند بهراحتی برای سئوی سایت خود برنامهریزی کنند. این ابزار تمامی گزارشات را هم بهصورت روزانه برای کسبوکارها بهصورت ایمیل ارسال میکند.
با توجه به اهمیت رتبه سایتها در گوگل، دیدهشدن محتواهای تولید شده توسط برندها در فضای آنلاین و دیگر موارد، چشمانداز تریبون تبدیلشدن به مقصدی برای پاسخگویی به خدمات لازم برای کسب و کارها در بخش تبلیغات آنلاین بوده و در این مسیر به زودی سرویس ها و پلتفرم های دیگری نیز به بازار تبلیغات آنلاین ایران ارائه خواهد کرد.