اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

روند کند انتقال صنوف آلاینده در «بیرجند»/ همکاری دولت گره‌گشای این مشکل

طرح انتقال صنوف آلاینده بیرجند از چندین سال پیش آغاز شده ولی هنوز هم مشکلات عدیده‌ای بر سر راه آن قرار دارد که رفع آن‌ها همکاری دولت برای تأمین اعتبار را می‌طلبد.

روند کند انتقال صنوف آلاینده در «بیرجند»/ همکاری دولت گره‌گشای این مشکل

خبرگزاری فارس - خراسان‌جنوبی؛ صنوف آلاینده، نام اصنافی بوده که به هر شکلی آلودگی در جامعه ایجاد کرده و مخل آسایش و آرامش افراد هستند.

طرح انتقال صنوف آلاینده بیرجند چندین سال است که مصوب و مکان آن مشخص شد اما هنوز هم خبری از انتقال کامل این صنوف به خارج از شهر و محل زندگی مردم نیست.

شاید تاکنون اخبار و گزارشات فراوانی از کم و کیف موضوع منتشر و پخش شده اما انگار باز هم باید نوشته شود گزارشاتی که مسئولان مربوطه را به فکر وادارد تا به حال این موضوع فکری برداشته تا نتیجه‌ای حاصل شود.

طرح انتقال صنوف آلاینده بیرجند مربوط به سال ۸۷ بوده که متأسفانه هنوز کامل نشده و جدول‌کشی، آسفالت معابر، برق رسانی و غیره در آن باقی مانده است.

ساخت و ساز قطعات واگذار شده در این منطقه رونق چندانی ندارد که به گفته صاحبان این زمین‌ها گرانی مصالح ساختمانی، کامل نشدن زیرساخت‌های لازم برای استقرار، معین نبودن تکلیف چگونه اخذ قیمت واقعی قطعات و اخذ پول زیاد برای آماده‌سازی منطقه از مهم‌ترین این مشکلات است.

دولت کمک کننده صنوف باشد

«غلامرضا حاجی‌آبادی» شاغل در صنف جوشکاران در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: فعالیت صنوف آلاینده در داخل شهر نه تنها برای ساکنان آن منطقه بلکه برای خود صنوف ایجاد مشکل می‌کند و طرح انتقال صنوف طرحی مناسب برای رفع این مشکلات است.

وی با بیان اینکه علی‌رغم تمام مشکلات توانستم بعد از یک سال ساختمان قطعه‌ام را سر و پا نمایم اما در حال حاضر برای انتقال مغازه‌ام به اینجا با مشکلات فراوانی مواجه شدم، تصریح کرد: هنوز آسفالت معابر کامل نشده و برای این امر حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه از اعضای صنوف خواسته شده است.

حاجی‌آبادی ادامه داد: برای راه‌اندازی صنف جوشکاری برق یکی از الزامات اساسی بوده که متأسفانه هنوز برق نداریم هر چند نفر از اعضای صنفمان به سختی توانسته‌اند برق خود را به طرق مختلف تأمین و کار خود را آغاز کنند.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید در اینگونه طرح‌ها همراه و کمک کننده صنوف باشد و در این شرایط که کسب و کارها رونق نداشته و درآمدی نیست آن‌ها را تنها نگذارد.

جوانب کار قبل از اجرای طرح در نظر گرفته شود

«جعفر یعقوبی» یکی دیگر از اعضای صنوف آلاینده در ادامه در این رابطه اظهار داشت: هر چند طرح انتقال صنوف آلاینده طرحی مناسب بوده اما به نظر می‌رسد دولت باید قبل از اینکه بخواهد طرحی را اجرا کند تمام جوانب کار را در نظر گرفته تا یک طرح مانند این طرح اینقدر زمان بر نشود.

وی ادامه داد: زمان‌بر شدن این طرح هزینه‌های زیادی را بر صاحبان صنوف متحمل نموده به طوری که هر روز مصالح و خدمات گران‌تر شده است.

یعقوبی با اشاره به اینکه برای هزینه‌های شهرداری و نقشه‌کشی قطعه واگذار شده خود تاکنون حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه نموده‌ام، افزود: در حال حاضر نیز برای هزینه آسفالت و دیگر زیرساخت‌های هزینه‌های هنگفتی از صاحبان قطعات تقاضا شده است.

وی یادآور شد: هر چند اعضای صنوف آلاینده گلایه‌های خود را برای اینکه توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند به گوش مسؤلان مربوطه رسانده‌اند اما تنها کاری که صورت گرفته پرداخت تسهیلاتی بوده که به نظر می‌رسد با توجه به اقساط فراوان آن برای صنوف کارساز نیست.

یعقوبی از دولت خواست تا حامی صنوف به عنوان گردانندگان چرخ اقتصاد باشد، گفت: مشکلات زیادی پیش روی اعضای صنوف آلاینده بوده که از یک طرف اعتراضات مردم برای پر سر و صدا بودن کارشان و از طرف دیگر مشکلاتی که در بحث انتقال صنفشان با آن مواجه هستند.

موافقت شهرداری و شورای شهر برای رفع مشکل صنوف آلاینده

«محمدحسین دلیر» مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در حال حاضر تنها دو یا سه نفر در محلی که برای انتقال صنوف آلاینده بیرجند مشخص شده مستقر شده و ۸۰۰ نفر از صاحبان این صنوف در حال ساخت و ساز هستند.

وی با بیان اینکه برخی از قطعات در این مجموعه در قراردادی که تنظیم شده بود ارزش افزوده ناشی از سرمایه‌گذاری متقاضی ذکر نشده بود و این موضوع مورد اعتراض اعضا بوده که مورد پیگیری قرار گرفت، افزود: خوشبختانه سرپرست شهرداری بیرجند و اعضای شورای شهر موافقت کردند تا مشکلات ۳۴۰ قطعه دارای این مشکل رفع شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند با اشاره به اینکه واگذاری قطعات در مجموعه صنوف آلاینده از سال ۹۷ و ۹۸ آغاز شده، گفت: از مجموع ۷۸ هکتار از اراضی صنوف آلاینده بیرجند ۴۲ هکتار در یک مرحله و سه هکتار در مرحله دیگر واگذار شده و در حال حاضر واگذاری چند قطعه باقی مانده که بایستی از سوی شهرداری و مسکن و شهرسازی پیگیری شود.

نیاز به ۳۸ میلیارد تومان اعتبار برای اتصال برق فشار ضعیف

دلیر یکی دیگر از مشکلات منطقه صنوف آلاینده بیرجند را اتصال به برق فشار ضعیف کارگاه‌ها دانست و یادآور شد: در این خصوص ۳۸ میلیارد تومان اعتبار لازم بوده که این میزان از بودجه شهرستانی خارج بوده و باید از طریق اعتبارات استانی و کشوری تأمین شود.

وی در رابطه با آسفالت معابر منطقه صنوف آلاینده بیرجند، گفت: تأمین اعتبار برای آماده‌سازی این معابر از توان اصناف عضو این صنوف خارج بوده بنابراین درخواست قیر رایگان به میزان ۲ هزار و ۵۰۰ تن برای آسفالت معابر کرده‌ایم که متأسفانه شهرداری این موضوع را مربوط به راه و شهرسازی و راه و شهرسازی این منطقه را در محدوده شهر و جزو وظایف شهرداری می‌داند.

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند از پرداخت تسهیلات به اعضای صنوف آلاینده در راستای پرداخت هزینه‌های آماده‌سازی و ساخت قطعات خبر داد و افزود: این تسهیلات از طریق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت می‌شود که شرایط خاص خود را دارد.

پرداخت تسهیلات برای آماده‌سازی و ساخت

دلیر ادامه داد: همچنین وام قرض الحسنه‌ای با ارائه معرفی‌نامه از سوی این شرکت برای اعضا در راستای پرداخت آماده‌سازی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه عملیات آبرسانی به محدوده صنوف آلاینده بیرجند صورت گرفته و در این خصوص مشکلی وجود ندارد، یادآور شد: جدول‌کشی معابر مقداری جزئی باقی مانده که تا دو ماه آینده انجام و آسفالت معابر اصلی نیز تا پایان سال صورت می‌گیرد.

رفع مشکل صنوف آینده از سوی شهرداری بیرجند

«آذر اکرم‌زاده» مسئول واحد مدیریت املاک شهرداری بیرجند نیز در ادامه این گزارش در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در راستای رفع مشکل برخی از قعطات صنوف آلاینده که مربوط به شهرداری بوده نامه‌نگاری به شرکت صنوف آلاینده برای معرفی اعضایی که این مشکل را داشته‌اند صورت گرفته ولی هنوز کسی معرفی نشده است.

وی ادامه داد: بندی که در مفاد این قرارداد آمده تغییر کرده و دوباره در این خصوص در حال نامه‌نگاری با شرکت صنوف آلاینده هستیم تا مشکل این قطعات که تعدادشان ۳۷۳ قطعه بوده رفع شود.

آسفالت معابر محدوده صنوف آلاینده منفعتی برای شهرداری ندارد

مسئول واحد مدیریت املاک شهرداری بیرجند در رابطه با همکاری شهرداری برای آسفالت معابر محدوده صنوف آلاینده بیرجند، گفت: با توجه به این که در این منطقه قطعات توسط راه و شهرسازی واگذار شده و شهرداری بیرجند منفعتی ندارد بنابراین آسفالت معابر این محدوده باید توسط اداره راه و شهرسازی انجام گیرد.

با توجه به مطالب ذکر شده باید اذعان داشت که پرونده انتقال صنوف آلاینده بیرجند بدون همکاری و کمک دولت و تأمین اعتبار برای این موضوع بسته نخواهد شد همچنان صنوف آلاینده سردرگم خواهند ماند.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول