اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

ارتقای دانشگاه فرهنگیان راهکار رفع بحران کمبود معلم

بحران کمبود معلم مسئله‌ای است که به سادگی نمی‌توان از کنار آن عبور کرد؛ بهترین اقدام برای رفع بحران کمبود معلم ایجاد زیرساخت‌های کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان است.

ارتقای دانشگاه فرهنگیان راهکار رفع بحران کمبود معلم

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همدان پردیس شهید باهنر در اعتراض کمبود معلم و کم‌توجهی به دانشگاه فرهنگیان بیانیه‌ای بدین شرح صادر کرد.

آموزش و پرورش از مبنایی‌ترین مراکز ایجاد و گسترش توسعه و پیشرفت کشور است و سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش به مثابه ساخت چشم‌اندازی بهتر در فضای کشور تلقی می‌شود.

معلم در دستگاه عظیم تعلیم و تربیت، همواره در جایگاه رشد و بالندگی جامعه و پایه‌ریزی تمدن نوین اسلامی گام برداشته است، به گونه‌ای که اهمیت نقش کلیدی معلم در دستگاه آموزش و پرورش بر هیچ کس پوشیده نخواهد بود و در مقابل سایر عوامل زمینه‌ساز در ارتقای کشور، اساسی‌ترین رکن است.

برای چندمین سال متوالی شاهدیم مسئله کمبود معلم گریبان مدارس و دانش آموزان را گرفته و سکانداران آموزش و پرورش با تدابیر سطحی مسبب اصلی این وضع هستند. آموزش و پرورشی که به عنوان دستگاه درجه یک پیشرفت کشور محسوب می‌شود، نیازمند زیرساخت‌های لازم برای اجرای هرچه بهتر وظیفه تعلیم و تربیت است و دانشگاه فرهنگیان در این راستا نقش موثری در پیشرفت جامعه دارد که متاسفانه با کم لطفی های فراوانی مواجه است.

آقایانی که در جایگاه مسئولیت داعیه دلسوزی برای آموزش و پرورش را دارند اما کمترین دغدغه‌ای برای بهبود اوضاع ندارند. از طرفی با راه‌های غیر منطقی سعی در جبران مافات می‌کنند و بی‌تدبیریشان در جبران این مسائل نیز آسیب های جبران ناپذیری را بر پیکره آموزش و پرورش وارد می آورد.

اهمال مسئولین در قبال وظایفشان نه تنها آینده تعداد زیادی از دانش‌آموزان را به نابودی می‌کشاند بلکه تحقق تحول به عنوان نقطه مطلوب پیشرفت را نیز با چالش جدی مواجه می‌کند؛ اگر وضع به همین منوال ادامه یابد و بازنگری در قانون‌گذاری‌ها انجام نشود، شاهد متلاشی شدن پیکره آموزش و پرورش خواهیم بود.

آمارها حاکی از کمبود قریب به ۳۰۰ هزار معلم در سال ۱۴۰۰ است. آیا آقایان در تابستان خواب بودند که اکنون شروع به انتشار آمار و ارقام کرده اند؟ مگر می‌شود یک شبه کمبود نیروی انسانی را جبران کرد؟! تا چه زمانی باید این ارقام مرور شوند و شاهد افزایش آن باشیم؟

آینده فرزندان این مملکت در چشم برخی مسئولین کم اهمیت جلوه می‌نماید که در آخرین روزهای مهر همچنان شاهد آمار اسفبار کلاس‌های خالی از معلم هستیم. حال آنکه تنها راهکار جبران این کلاس‌های خالی را در تامین کردن مقطعی نیروی انسانی و جذب معلم به صورت برف‌انباری بدون توجه به اصل هویت معلمی و رسالت‌های ارزشمند آن تلقی می‌کنند و در نهایت همان نیروهای جذب شده، به متقاضیان جدی استخدام رسمی در فضای آموزش و پرورش تبدیل می‌شوند.

درد قدیمی کمبود معلم هر ساله در مهرماه یاد وزارت آموزش و پرورش می‌افتد و در نهایت این چاله تبدیل به چاهی می‌شود که جلوی پیشرفت کشور را می‌گیرد‌، آیا مسئولین آموزش و پرورش صدای این زنگ خطر را نمی‌شنوند؟!

بحران کمبود معلم مسئله‌ای است که به سادگی نمی‌توان از کنار آن عبور کرد؛ این امر مستلزم عزم راسخ مسئولان مربوطه برای حل مسئله است و اقدامات مشخصی را می‌طلبد.

بهترین اقدام برای رفع بحران کمبود معلم ایجاد زیرساخت‌های کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان است تا امکان جذب معلمان تنها از این مسیر فراهم شود، معلمان دانش‌آموخته دانشگاه فرهنگیان دارای هویت و مهارت معلمی هستند و این مسئله دلیلی بر اهمیت این دانشگاه است.

با توجه به ماموریت گرانبهای آموزش و پرورش در تحقق رشد علمی و تربیتی، فرزندان ایران‌زمین به امید آینده‌ای روشن زندگی می‌کنند. آینده ای که قرار است ایران اسلامی را به اوج آرمان‌های انقلابی برساند و تمدن نوین اسلامی را بنا کند.

انتهای پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول