اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

«مرغ» از سفره‌های مردم پَر می‌کشد/ مسئولان: مصوبه‌ای برای افزایش قیمت ابلاغ نشده است

یکی از شهروندان بیرجندی می‌گوید: گرانی میوه، گوجه‌فرنگی، لبنیات، تخم‌مرغ و غیره کم بود و دلمان به همین مرغ با هورمون‌های فراوان خوش بود که این هم از سفره‌هایمان پر کشید.

«مرغ» از سفره‌های مردم پَر می‌کشد/ مسئولان: مصوبه‌ای برای افزایش قیمت ابلاغ نشده است

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ این روزها وارد هر محفلی که می‌شوی صحبت از گرانی‌ها و جیب خالی مردم است، گرانی‌هایی که به هیچ چیز و هیچ کس رحم نکرده و در غیاب دستگاه‌های نظارت‌گر لجام‌گسیخته می‌تازند.

سال ۹۹ فراز نشیب زیادی در اقتصاد ایران رقم خورد و بدیهی‌ترین اقلام مصرفی در مسیر صعود قیمت قرار گرفت و کمیاب شد؛ مرغ یکی از همین اقلام بود که برای خانوارها تا این حد مهم نبود و پس از مدتی ممکن بود افزایش قیمت را تجربه کند.

گزارشات میدانی حاکی از آن است که این روز‌ها به دنبال افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید خانوار‌ها بازار اقلام اساسی حال و روز خوشی ندارد به‌طوری که هم کسبه و هم مردم از وضعیت موجود گلایه‌مندند.

جدال با گرانی

تنها کافی است قصد خرید کرده و در کوچه‌ و بازار شهر برای گرفتن یک مرغ جویای قیمت شوی تا بفهمی هیچ نظارتی بر بازار این روزها وجود ندارد و یا شاید هم نظارت‌ها کافی نیست چراکه تفاوت عجیب قیمت‌ها از این مغازه تا آن مغازه خود گویای این مسئله است.

افزایش ناگهانی و صعود قیمت‌ها در برخی از اجناس طی این روزها بیش از بقیه اجناس خودنمایی کرد به طوری که برخی از فروشندگان قیمت گوشت مرغ را از ۲۴ هزار تومان به ۳۱ هزار تومان تغییر دادند؛ در این گزارش نگاهی داریم به افزایش قیمت مرغ و مشکلی که در این عرصه مردم با آن مواجه هستند.

بسیاری از مردم  برای تأمین پروتئین مورد نیاز به سمت تهیه گوشت سفید همان مرغ روی می‌آورند چراکه توان خرید گوشت قرمز را ندارند

 

یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: به‌دلیل عدم تهیه گوشت قرمز بسیاری از مردم  برای تأمین پروتئین مورد نیاز به سمت تهیه گوشت سفید همان مرغ روی می‌آورند چراکه توان خرید گوشت قرمز را ندارند.

مرغ هم پرواز کرد!

وی با بیان اینکه قیمت گوشت قرمز نیز افزایش قابل‌توجه داشته است، مطرح می‌کند: بعد از گران شدن قیمت گوشت قرمز بیشتر غذاهایی که در منزل برای تهیه آن‌ها از گوشت قرمز استفاده می‌کردیم را تغییر داده و به‌ناچار گوشت سفید را جایگزین آن کرده‌ایم.

این شهروند بیرجندی با اشاره به پرواز قیمت گوشت مرغ طی این روزها، مطرح می‌کند: روز گذشته به یکی از فروشگاه‌های بیرجند سری زده و خواهان خرید گوشت مرغ شدم که شوک عجیبی به ما وارد شد چراکه فروشنده قیمت هر کیلو گوشت را ۳۱ هزار تومان اعلام کرد.

وی با بیان اینکه این قیمت برای بسیاری از شهروندان گران است و واقعیت این است که برخی ناچارند از تهیه مرغ چشم بپوشند، اضافه می‌کند: هیچ نظارتی بر افزایش قیمت‌ها وجود ندارد و این روند افزایش قیمت در کشور وجود داشته و دارد.

خطر حذف مرغ از سبد خانوارها

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی که برای خرید به فروشگاه مواد غذایی آمده بود، می‌گفت: هر وقت در روزنامه‌ها و رسانه‌ها پیگیر چرایی افزایش قیمت گوشت مرغ شدیم، شنیدیم که علت آن کمبود نهاده و عرضه نشدن نهاده به قیمت مصوب است، مردم تا کی باید منتظر حل این مشکل باشند.

وی با تأکید بر اینکه قیمت کاذب مرغ در روزهای اخیر موجب شده که خرید مرغ را در شرایط فعلی از سبد کالای خود حذف کنم، مطرح می‌کند: گرانی میوه، گوجه‌فرنگی، لبنیات، تخم‌مرغ و غیره کم بود و دلمان به همین مرغ با هورمون‌های فراوان خوش بود که این هم از سفره‌هایمان پر کشید.

با خبر افزایش قیمت مرغ و ادامه این روند مطمئناً به اقشار ضعیف جامعه فشار بیشتری وارد خواهد شد

 

این شهروند تأمین مایحتاج زندگی را برای خانوارها سخت می‌داند و مطرح می‌کند: با خبر افزایش قیمت مرغ و ادامه این روند مطمئناً به اقشار ضعیف جامعه فشار بیشتری وارد خواهد شد.

گلایه از عدم نظارت‌ها

وی با ابراز گلایه از وضعیت موجود، می‌گوید: وقتی از مسئولان نسبت به تفاوت قیمت‌ها می‌پرسیم از برخورد با واحدهای متخلف و گران‌فروش خبر می‌دهند اما اگر واقعاً با متخلفین برخورد می‌شود چرا این تفاوت قیمت‌های فاحش وجود دارد.

این شهروند بابیان اینکه گوشت قرمز که از سفره مردم جمع شد و حالا نوبت به گوشت مرغ رسیده است، اضافه می‌کند: قیمت‌ها در مواد پروتئینی بالا رفته و این را کجا باید بنویسیم و فریاد بزنیم که برای خرید یک کیلو مرغ باید ۳۱ هزار تومان هزینه کنیم؟

قیمت مرغ؛ طبق مصوبه کشوری!

در ادامه این گزارش به سراغ یکی از مراکز عرضه مواد پروتئینی رفتیم و جویای قیمت مرغ شدیم؛ یکی از فروشندگان این مرکز در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: طبق مصوبات کشوری قیمت مرغ در کشور ۳۱ هزار تومان اعلام شده و در خراسان‌جنوبی از ۲۹ تا ۳۱ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی بیان می‌کند: مشتریان از افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ تعجب می‌کنند و گمان می‌کنند که مغازه ما گران‌فروشی می‌کند اما زمانی که پرس‌و جو می‌کنند قانع می‌شوند گاها هم مشتری‌ها وقتی افزایش قیمت را می‌بینند از خرید منصرف شده و دست خالی از مغازه خارج می‌شوند.

عرض اندام جگر و سنگدان در سفره‌ها

با توجه به افزایش قیمت گوشت مرغ، خوردن دل، جگر و سنگدان مرغ میان مردم خواهان بیشتری پیدا کرده است

 

به گفته این فروشنده مواد پروتئینی با توجه به افزایش قیمت گوشت مرغ، خوردن دل، جگر و سنگدان مرغ میان مردم خواهان بیشتری پیدا کرده است اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا مصرف این مواد سلامتی افراد را با مشکل مواجه می‌کند یا خیر؟

مطالبی در خصوص سنگدان و جگر مرغ

سنگدان، یک ماهیچه در شکم پرندگان است که در فرآیند تجزیه ذرات غذا برای هضم به کار می‌رود و افراد زیادی از مصرف آن لذت می‌برند؛ یکی از مغذی‌ترین بخش‌های بدن مرغ که از قضا پروتئین زیادی هم دارد و برخی پزشکان بر مصرف آن تأکید دارند.

سنگدان‌ها هم چربی کمی دارند و هم دارای ویتامین بالایی هستند. سنگدان دارای چندین ویتامین شامل ویتامین ب. ۱۲ است که برای عملکرد مغز و تشکیل سلول‌های خونی سفید، نیاسین، که برای گردش و تولید هورمون مناسب است و ریبوفلاوین که پوست و موی شما را سالم نگه می‌دارد، ضروری است.

اما کارشناسان حساب دل مرغ را از جگر آن جدا می‌دانند و می‌گویند: دل مرغ منبع خوبی برای دریافت پروتئین و آهن محسوب می‌شود و اسید فولیک هم دارد و مشکل خاصی ندارد و می‌توان آن را مصرف کرد، اما مصرف جگر مرغ، چندان توصیه نمی‌شود.

تولید روزانه ۱۰۰ تن مرغ گرم

«احمد بیکس» مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از تولید روزانه به طور میانگین ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن مرغ گرم در کشتارگاه‌های طیور خراسان‌جنوبی خبر می‌دهد و می‌افزاید: میزان مصرف روزانه استان به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ تن گوشت مرغ است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۶۹ واحد مرغ گوشتی با ظرفیت تولید سالانه ۵۹ میلیون و ۸۳ هزار تن در استان خراسان‌جنوبی فعال است، می‌گوید: خراسان‌جنوبی در زمینه تأمین گوشت مرغ نه تنها خودکفا است بلکه به استان‌های مجاور و کشور افغانستان نیز صادرات دارد.

قیمت مرغ در کشور ۳۱ هزار تومان اعلام شد اما تا این لحظه هیچ نامه و مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت مرغ هنوز اعلام نشده است

 

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در خصوص افزایش قیمت مرغ و نرخ مصوب اعلام‌شده، مطرح می‌کند:  قیمت مرغ در کشور ۳۱ هزار تومان اعلام شد اما تا این لحظه هیچ نامه و مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت مرغ هنوز اعلام نشده است.

مصوبه‌ای برای افزایش قیمت ابلاغ نشده

بیکس با بیان اینکه همیشه وقتی قیمت محصولی به صورت کشوری اعلام می‌شود قیمت در خراسان‌جنوبی حدود ۲ هزار تومان پایین‌تر است، تأکید می‌کند: هنوز مصوبه‌ای برای افزایش قیمت ابلاغ نشده است.

وی از دلایل افزایش قیمت را درخواست مرغداران به دلیل عدم افزایش هزینه‌های تولید اعلام و عنوان می‌کند: در بحث مرغ چند نهاد اجرایی دخیل هستند که جهاد کشاورزی یکی از آن نهادها است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به افزایش قیمت مرغ در استان و عرضه آن به قیمت ۲۹ تا ۳۱ هزار تومان، تبیین می‌کند: گویا مراکز عرضه با شنیدن افزایش قیمت کشوری خود نسبت به افزایش مرغ اقدام کردند!

و اما...

خراسان‌جنوبی ۸۰۰ مرغداری به ظرفیت ۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه دارد و سال‌هاست که تمامی مراحل تولید مرغ از جمله پرورش مرغ مادر، جوجه یک‌روزه، مرغ گوشتی، کشتارگاه و بازار مصرف در استان خراسان‌جنوبی تکمیل شده که نقطه قوتی برای منطقه است و با داشتن زنجیره کامل تولید گوشت مرغ، به قطب تولید این محصول تبدیل شده است.

بنا به گفته مسئولان ۳۰ درصد مرغ تولیدی در استان مصرف و مرغ تولیدی مازاد بر نیاز به صورت زنده و گرم یا منجمد به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

فارغ از هرگونه اظهار نظر در خصوص این گرانی‌ها نمی‌توان این واقعیت را از نظر دور داشت که گرانی برخی از محصولات و اقلام غذایی برای نخستین بار نیست که تجربه می‌شود و پیش از این هم به کرات شاهد چنین تنش‌های قیمتی در بازار عرضه و تقاضا بوده‌ایم.

قصه گرانی و نامتعادلی بازار مرغ یکی از قصه‌های دائمی است که همواره تکرار می‌شود و مردم همچنان در انتظار ثبات قیمت این کالای اساسی هستند اما تاکنون هیچ ترتیب اثری برای حفظ تعادل آن داده نشده و به نظر می‌رسد نبود یک راهکار اساسی برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان و همچنین رضایت مصرف‌کنندگان سبب شده تا بازار این کالای پروتئینی هر روز با تشنج قیمت همراه باشد.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول