اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

مخترع همدانی: پروانه محصولم را تمدید نکردند به خاطر نداشتن مواد شیمیایی!

محمد کاظم رشیدی؛ مخترع همدانی و سازنده یک کرم آرایشی طبیعی، از اظهارات عجیب سازمان غذا و دارو در عدم تمدید پروانه ساخت این محصول خبر داد و گفت: دلیل عدم تمدید، استفاده نکردن از مواد نگهدارنده شیمیایی است در صورتی که کرم بنده کاملا طبیعی است.

مخترع همدانی: پروانه محصولم را تمدید نکردند به خاطر نداشتن مواد شیمیایی!

خبرگزاری فارس - همدان: محمدکاظم رشیدی، یکی از مخترعان همدان است که در زمینه طب سنتی و درمان دردها با داروهای گیاهی حرف برای گفتن دارد، او با کشف کرمی معجزه‌آسا که حاصل سال‌ها مطالعه، تحقیق و پژوهش در طب ایرانی ـ اسلامی است، ضمن کاهش هزینه‌های بیماران به افزایش ضریب سلامتی جامعه نیز کمک کرده است.

این کرم که جنبه آرایشی هم دارد، برای بیماران پروانه‌ای نیز استفاده شده و نتایج منحصر به فردی داشته است.

اما گویا اخیراً مسوولان سازمان غذا و داروی کشور از تمدید پروانه تولید این کرم خودداری کرده‌ آن هم به خاطر نداشتن ماده نگهدارنده! نکته‌ای که مورد تایید این مخترع نیست و معتقد است از «بره موم» به عنوان ماده نگهدارنده طبیعی در این کرم استفاده شده و دلیل تاثیر معجزه‌آسای آن هم همین موضوع است.

برای دریافت توضیحات بیشتر به سراغ ایشان رفتیم که حاصل این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

فارس: آقای رشیدی، لطفا در ابتدای صحبت در مورد خاصیت کرم تولیدی خود برای مخاطبان توضیح دهید.

کرم آرایشی بنده به نام «کادیلای» به دلیل وجود عسل، موم، ژل رویال و ترکیبات فنولی زیتون دارای خاصیت قوی آنتی‌اکسیدانی بوده و علاوه بر رطوبت‌دهی به پوست با پیری و چروک مقابله کرده و نقش محافظتی دارد.

پماد کادیلای متشکل از مواد ارگانیکی چون ژل رویال، عسل، روغن زیتون، بره موم ، موم زنبورعسل ویتامین‌های C، E و پلی فنل‌هاست که علاوه بر کمک به حفظ زیبایی، سلامت و تامین رطوبت پوست، پوست را بازسازی کرده و از روند طبیعی پیری پوست جلوگیری می‌کند.

پماد کادیلای به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قوی می‌تواند به عنوان یک ضد آفتاب ارگانیک با کارایی بالا مورد استفاده قرار گیرد، یک محصول جوانسازی پوست کاملا طبیعی و ارگانیک که بدون استفاده از اسانس ها و نگهدارندهای شیمیایی نظیر پارابن‌ها، مشتقات آن‌ها ساخته شده است. بره موم که یک ترکیب کاملا طبیعی است نقش محافظت‌کننده و عامل نگهدارنده را در این پماد ایفا می‌کند.

 پماد کادیلای از طریق مکانیزم‌‌های بیوشیمیایی و فارماکولوژیک منجر به افزایش جریان خون‌رسانی به سلول‌‌های پوستی می‌‌شود و با اثر بر ژن‌‌ها و سلول‌‌های بافت اپیدرم می‌‌تواند کلاژن‌سازی و سنتز اسید هیالورونیک و دیگر گلیکوزآمینوگلیکان‌‌ها را تحریک کند و روند پیری پوست، ایجاد چین چروک و خشکی پوست را کاهش دهد.

فارس: در مورد پیگیریتان در خصوص تمدید پروانه کرم «کادیلای» بفرمایید 

 متاسفانه سازمان غذا و دارو پروانه تولید کرم کادیلای را تمدید نمی‌کند در صورتی که شرکت دانش‌بنیان «نیکا» با هدف بالا بردن ضریب سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های درمان همراه با یک گروه محقق در علم طب طبیعی و به استناد کتب مرجع مورد تایید سازمان غذا و دارو و رعایت تمام مقررات این مجموعه اقدام به تولید یک کرم آرایشی کرده‌ است.

این شرکت با توجه به مسائل مختلف در خصوص کرم‌های آرایشی و با داشتن عوارض جانبی برخی مواد به لحاظ به کارگیری مواد شیمیایی در ساخت و مشکلات به وجود آمده در سلامت افراد مصرف کننده، با هدف جایگزین کردن مواد نگهدارنده طبیعی در تولید کرم‌های آرایشی اقدام کرده است.

 این جایگزینی و روش تولید پس از چهار سال دوندگی و تلاش فراوان و ارائه مدارک لازم به ادارات ذی ربط انجام و کرم ثبت اختراع شده است. ابتدا برای دریافت مجوز تولید کرم با مشخصات لازم به معاونت غذا و داروی استان البرز مراجعه کردم که پس از ارائه نمونه ساخت و انجام آزمایش‌های لازم توسط آن سازمان و تایید کمیسیون مربوطه و پرداخت مبلغ ۱۸۸ هزار تومان برای صدور پروانه، این کرم ثبت شد.

تولید این کرم طی پیش شماره ۲۴۱۶۰۱ در تاریخ ۲۲ مهرماه سال ۹۷ و به شماره ۳۵۱۴۵۵۹ در تاریخ ۲۲ مهرماه ۹۷ در معاونت غذا و داروی استان البرز ثبت و پیش‌نویس پروانه تولید به شماره ۵۶/ ض/ ۳۹۵۰ برای صدور پروانه صادر شد.

 تمام اقدامات صدور پروانه طبق قانون برای تولید انجام شده بود و وقتی پروانه صادر و شماره زده شد و برای امضای نهایی به معاونت غذا و داروی استان البرز رفت، پس از ماه‌ها انتظار متاسفانه مسوول مربوطه از امضای پروانه خودداری کرد که با مراجعه مستقیم به مسوول مربوطه و پرسیدن علت موضوع، در خصوص خواص درمانی «بره موم» که یکی از مواد مهم به کار گرفته شده در کرم است، اطلاعی نداشت و طبق آن تصمیم گرفته بود.

جالب است بدانید مسوول مربوطه به بنده می‌گوید، بگویید مسوول فنی شما بیاید، وقتی علت کار را جویا می‌شوم، پی می‌برم اصلا نمی‌داند «بره موم» چیست که حتی آن را اشتباه هم تلفظ می‌کند. برای او از «بره موم» و خواص آن گفتم و اینکه در کشورهای پیشرفته از آن استفاده می‌شود اما در ایران کمتر شناخته شده است اما گویا اثری نداشت!

 به مسوول معاونت غذا و داروی استان البرز گفتم که برای اطلاع از کارایی این مواد به عنوان محصول آرایشی و بهداشتی به کتاب‌های مرجع مراجعه کند و به حرف بنده اکتفا نکند.

تأکید کردم که «بره موم» خود یک ماده نگهدارنده است و وقتی آن را استفاده می‌کنیم دیگر احتیاجی به مواد نگهدارنده نداریم، اما پاسخی که به من داده شد این بود «کاری به این حرف‌ها نداریم، بروید طبق فرمولی که گفتیم دارویتان را بسازید تا فکری به حالتان بکنیم!».

بدون هیچ حرفی از محل کارش بیرون آمدم و کارم با آن همه هزینه و زحمات متوقف شد تا اینکه بعد از ناکامی در همدان و البرز، به لرستان مراجعه کردم و موفق شدم با زحمات بسیار، ۲۲ دی‌ماه سال ۹۷ پروانه کرم کادیلای را به شماره ۴۸/ ض /۱۴۵۷ و با همان فرمول خودم بگیرم.

این پروانه بیشتر از یک سال مهلت نداشت و قبل از پایان آن، موظف بودم تمدیدش کنم، دوم آبان ماه سال ۹۸ نامه نوشتم و تقاضای تمدید پروانه کردم اما امروز پس از مدت‌ها دوندگی می‌گویند، نمی‌شود!

فارس: از چه طریقی درخواست تمدید پروانه کردید؟

روال کار این است که درخواست تمدید را به کارخانه سازنده کرم می‌دهیم و بقیه کارها توسط پیگیری مدیر کارخانه سازنده انجام می‌شود. وقتی مراحل طی می‌شود و نامه نزد کارشناس مربوطه معاونت غذا و داروی لرستان می‌رود، ایراد می‌گیرند که این کرم هیچکدام از مواد نگهدارنده و شیمیایی را ندارد. بعدها با مسوول مربوطه صحبت کردم که پاسخ دادند حداقل می‌توانم ۳۰ درصد مواد شیمیایی استفاده کنم.

حرف من به آقایان این است که اگر ماده شیمیایی بزنم، محصول من دیگر کارایی نخواهد داشت و آن خواصی که برای درمان بیماران پروانه‌ای دارد، از بین می‌رود و اثربخشی خود را از دست خواهد داد. با مادر یک کودک پروانه‌ای صحبت می‌کردم که می‌گفت استفاده از محصولات غذایی دارای مواد نگهدارنده باعث زخم در بدن بیمار می‌شود، حالا با این اوصاف چطور باید ماده شیمیایی به دارویم اضافه کنم؟!

 متاسفانه مسوولان مربوطه این موضوع را در نظر نمی‌گیرند، از طرف دیگر من هم محصولم را ثبت اختراع کرده‌ام و زحمات زیادی برای آن کشیده‌ام، مسئله دیگر این است که کارهای یک شرکت دانش‌بنیان باید توام با نوآوری باشد تا مصداق دانش‌بنیان در مورد آن صدق کند نه اینکه ادامه‌دهنده کارهای قبلی باشد که نتیجه‌ای ندارد.

شرکت‌های دانش‌بنیان ملزم به ارائه محصولاتی هستند که به هیچ وجه در سلامت مصرف‌کنندکان خدشه‌ای وارد نکند و هدف آنها بالا بردن ضریب سلامت جامعه باشد. شرکت دانش‌بنیان باید نوآوری داشته باشد و نوآوری من این بود که از عسل که خود ماده نگهدارنده و ضد میکروبی دارد استفاده کردم، بنده در هر جایی که لازم باشد می‌توانم توضیحات کامل و قانع‌کننده‌ای در این خصوص ارائه دهم.

فارس: گویا از طریق سازمان غذا و دارو نیز پیگیر شده‌اید و نتیجه‌بخش نبوده است؟

بله؛ وقتی به پرونده ایراد گرفته می‌شود به سازمان غذا و داروی مرکز نیز ارسال می‌کنند، مسوول پیگیری بعد از مدت‌ها کار و نامه‌نگاری بعد از ۴۸۳ روز جواب نامه‌ مرا به معاونت غذا و داروی لرستان می‌دهد که آنها طی شماره نامه‌ای اعلام می‌کنند «این کرم به دلیل نداشتن مواد نگهدارنده به هیچ عنوان قابل تمدید نیست»!.

هرچند در تهران برای این دوستان بارها توضیح دادم خود «بره موم» ماده نگهدارنده طبیعی است و خاصیت استریل کندوی زنبورعسل به لحاظ وجود بره موم است اما گویا این موضوع را نادیده گرفته‌اند!

سوالم این است در کشوری که نیاز به حرکت جهشی و سرعت تولید است، چرا جواب یک نامه ۴۸۳ روز طول می‌کشد که در این بین بارها نیز با تهران تماس گرفتم و پیگیر کارم بودم. می‌دانید در جوابم چه پاسخی می‌دهند؟!، «نمی‌شود»!

متأسفانه افرادی برای ما تصمیم می‌گیرند که هیچ اطلاعی از کار ما ندارند، دردآورتر اینکه حتی به خود زحمت نمی‌دهند بپرسند دلیل مصرف برخی مواد چیست تا طبق توضیحات ما به نتیجه برسند.

حتی بنده پیگیری کردم که خودم برای مسوول پیگیری توضیح دهم، وقتی اجازه ورود به اتاق ایشان را به بنده ندادند، درخواست کردم به عنوان مهمان و نه ارباب رجوع اجازه صحبت بدهند، توضیحات زیادی در مورد خاصیت عسل و بره موم گفتم که بعد از شنیدن صحبت‌ها جواب دادند «کار مرا پیگیری می‌کنند» اما متاسفانه بعد از مدتی همان نامه کذایی نوشته شده با این عنوان که قابل تمدید نیست!

فارس: از توضیحات شما سپاسگزارم اگر نکته‌ای باقی مانده که باید به این مباحث اضافه کنید می‌شنویم.

معتقدم بیماران نیاز به دارویی دارند که هیچ نوع مواد شیمیایی نداشته باشد تا بدن واکنش منفی نشان ندهد، بنده زندگی‌ام را صرف انجام مطالعاتی کردم تا دارویی را از طبیعت بگیرم که به بیماران کمک کند اما همچنان با بی‌توجهی مسوولان مواجهم.

 سال ۶۸ دو شرکت تجاری قدرتمند، معدن و کار ساختمان‌سازی داشتم که تمام آنها را رها کردم تا به بشریت خدمتی داشته باشم و حالا امروز درگیر تمدید یک پروانه‌ فعالیتم. متاسفانه متولی حمایت از تولید وجود ندارد.

خودم را بدهکار جامعه‌ام می‌دانم و می‌خواهم راهم را ادامه دهم در صورتی که مانعی سر راهم قرار ندهند. این را هم بگویم که بنده به پول این داروها احتیاجی ندارم و حتی بارها به بیماران بدون دریافت هزینه‌ای داده‌ام که درمان شوند.

تمام داروهایم کاملا ارگانیک و طبیعی است اما برخی این شیوه کار را قبول ندارند. وقتی مستندی از بنده در شبکه مستند پخش شد افراد زیادی با روابط عمومی این شبکه تماس گرفته و از اقداماتم تشکر کرده بودند که باعث امیدواری‌ام شد و می‌دانم مردم قدر زحمات مرا می‌دانند، فقط از مسوولان ذیربط هم می‌خواهم جلوی کار سنگ‌اندازی نکنند.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول