اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

هر آنچه باید در مورد پمپ آب خورشیدی بدانید!

حدود سه چهارم از کره زمین را آب فرا گرفته است. اما تمام این مقدار آب برای استفادۀ انسان‌ها مناسب نیست. آب از جمله منابعی است که زندگی انسان‌ها وابستگی زیادی به آن‌ دارد. از آشامیدن تا شست‌وشو و مصرف در کشاورزی و سایر صنایع، آب در زندگی انسان‌ها کاربرد دارد.

هر آنچه باید در مورد پمپ آب خورشیدی بدانید!

یکی از معضلاتی که انسان‌ها همیشه برای استفاده از منابع آب، به خصوص آب‌های موجود در سفره‌های زیرزمینی، با آن مواجهه هستند، استخراج آب است. استخراج آب در گذشته به صورت دستی انجام می‌شد، اما رفته رفته محصولات جدیدی برای انجام سریعتر و راحت‌تر این کار اختراع شدند. تلمبه‌های موتور دیزلی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کردند هم از جمله این ابزار بودند.

اما این روش هم مشکلاتی داشت. برق زیادی مصرف می‌شد، استخراج آب از عمق زیاد زمین امکان‌پذیر نبود و در مناطق کویری و کوهستانی برق‌رسانی به درستی صورت نمی‌گرفت. در دهه 90 میلادی، متخصصان و کارشناسان دست به کار شدند تا این مشکل را حل کنند.

انرژی‌های تجدیدپذیر مثل انرژی خورشیدی راه‌حل این مشکل بودند. با استفاده از انرژی خورشیدی دیگر نیاز به هزینۀ زیاد برق نبود، سوخت‌های فسیلی مصرف نمی‌شدند و در همه‌جا هم وجود داشت. کارشناسان تصمیم گرفتند پمپ آب خورشیدی را جایگزین روش‌های قدیمی کنند تا نتیجه کار بهینه‌تر شود. پمپ‌های آب خورشیدی انرژی لازم را برای پمپاژ آب از پنل خورشیدی دریافت می‌کنند که این انرژی از سلول خورشیدی حاصل می‌شود. پمپ آب خورشیدی آمده تا زندگی را برای کشاورزان و دامداران راحت‌تر کند و استخراج آب را با سرعت بیشتری انجام دهد.

پمپ آب خورشیدی چیست؟

پمپ آب خورشیدی در واقع نوعی از پمپ‌های الکترونیکی است که انرژی الکتریکی خود را از طریق پنل‌های خورشیدی دریافت می‌کند. با وجود نور خورشید و تولید انرژی توسط آن دیگر نیازی به برق‌رسانی یا سوخت خاصی نیست. پمپ آب خورشیدی از یک درایور و چند پنل خورشیدی تشکیل شده است. نوری که در طول روز توسط پنل‌ها دریافت می‌شود، به درایور انتقال پیدا می‌کند تا به انرژی الکتریکی تبدیل شود و قابل استفاده باشد.

پمپ آب خورشیدی با ورود خود به بازار، کمک بسیار زیادی به محیط‌زیست کرد. این پمپ‌ها باعث می‌شوند محیط زیست تخریب کمتری شود و از نظر هزینه هم کاملا مقرون به صرفه هستند. این ویژگی‌ها موجب می‌شوند که کشاورزی در مناطق کم‌آب و محروم هم رونق پیدا کند.

انواع پمپ آب خورشیدی

پمپ‌های آب خورشیدی هم مثل بسیاری از وسایل و تجهیزات دیگر انواع مختلفی دارند. پمپ آب خورشیدی به دو دسته‌ تقسیم می‌شود. پمپ آب خورشیدی AC و پمپ آب خورشیدی DC

پمپ آب خورشیدی AC

پمپ آب خورشیدی AC، شامل یک الکتروپمپ معمولی در کنار پنل خورشیدی و اینورتر کنترل‌کننده دور موتور است. به دلیل اینکه در این نوع پمپ آب، از اینورتر استفاده شده، بعد از اینکه آفتاب طلوع کرد پمپ‌های شروع به کار می‌کنند. با گذشت چند ساعت سرعت کارکرد پمپ‌ها به بالاترین حد خود می‌رسد و بین 5 تا 7 ساعت به طور مفید با همین دور موتور فعالیت می‌کند.

نحوه کارکرد این نوع پمپ آب هم به این صورت است که پنل‌های خورشیدی نور تابیده‌شده توسط خورشید را جذب و به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. بعد این انرژی الکتریکی تحویل اینتورتر داده می‌شود تا به برق تک‌ فاز و سه فاز شهری تبدیل شوند.

پمپ آب خورشیدی AC طول عمر بالایی دارد و می‌توان از پنل‌های آن برق خورشیدی خانگی تولید کرد. همچنین در ساعاتی که هوا تاریک است، عملکرد این پمپ آب خورشیدی متوقف می‌شود.

پمپ آب خورشیدی DC

این نوع از پمپ‌های آب خورشیدی، نیازی به اینورتر کنترل‌کننده ندارند و تنها در توان‌های بالا به قطعه‌ای به اسم درایور نیاز دارند که دور موتور را کنترل کند. جریان مستقیم این پمپ باعث شده تا نیازی به اینورتر نداشته باشد.

پمپ آب خورشیدی DC قیمت مناسب‌تری نسب به AC دارد. این نوع از پمپ‌ها به صورت مستقیم به پنل خورشیدی متصل می‌شوند و از آن‌ها هم می‌توان برق خانگی تولید کرد. همچنین این پمپ‌ها هم در تاریکی شب غیرفعال هستند و کار نمی‌کنند.

مزایای پمپ آب خورشیدی

پمپ آب خورشیدی مزایای بسیاری را فراهم کرده است و بدون شک استفاده از آن هم به نفع محیط زیست و هم به نفع مصرف‌کنندگان است. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد:

پمپ‌های آب خورشیدی به راحتی پیکربندی و نصب می‌شوند.
نیازی به سوخت‌های فسیلی ندارند.
امکان توسعه کشاورزی و دامداری در مناطق محروم و دور افتاده
حذف آلاینده‌های محیط زیستی
صرفه‌جویی در مصرف و هزینه برق و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری دستگاه
امکان استفاده در مزارع جهت آبیاری و دامداری‌ها برای آب‌رسانی به حیوانات
امکان استخراج آب تا عمق 200 متری زمین

 

اجزای پمپ آب خورشیدی

پمپ آب خورشیدی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. 3 بخش اصلی پمپ آب خورشیدی که احتمالا تا به اینجا نامشان را شنیده‌اید، پنل خورشیدی، کنترل‌کننده و پمپ هستند.

پنل خورشیدی در سیستم پمپ آب خورشیدی، کاملا به اندازه پمپ و مقدار آبی که لازم است، بستگی دارد و مهم‌ترین قطعه در پمپ آب است. کنترل‌کننده در پمپ آب خورشیدی برای یکسان کردن توان ورودی پنل و توان خروجی مورد نیاز پمپ استفاده می‌شود و باعث افزایش طول عمر پمپ آب خواهد شد. پمپ این سیستم هم می‌تواند AC یا DC باشد که در مورد هر کدام توضیحات مربوطه را دادیم.

خرید پمپ آب خورشیدی

اگر در مناطقی هستید که امکان برق‌رسانی برای استفاده پمپ‌ وجود ندارد و آب هم به اندازه کافی برای آبیاری مزارع و دام‌ها در دسترس نیست؛ و از طرفی قصد ندارید که ماهانه هزینه‌هایی را برای دستگاه خود کنار بگذارید، بهتر است از پمپ آب خورشیدی استفاده کنید.

پمپ‌های آب خورشیدی گزینۀ بسیار مناسبی برای مناطق کویری و کم آب هستند و می‌توانند شرایط کشاورزی و دامداری در این مناطق را متحول کنند. در سایر مناطق هم وجود این سیستم باعث حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از هدر رفتن انرژی می‌شود. خرید پمپ آب خورشیدی باید از فروشگاه‌های معتبر صورت گیرد تا خیالتان از بابت کیفیت محصول راحت باشد.

 

خوشبختانه خرید و فروش تجهیزات خورشیدی هم مدتی است وارد فضای آنلاین شده است. فروشگاه اینترنتی سولار آریو یکی از معتبرترین فروشگاه‌هایی است که در این حوزه فعالیت می‌کند و با تجربۀ چندین ساله‌ای که در این حوزه دارند، محصولات باکیفیتی را در اختیار مشتریان می‌گذارند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول