اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

امامزاده شهید؛ تجلی نورانیت و پاکی در دل فراشبند

امامزاده سیدشجاع الدین (ع) مشهور به امامزاده شهید سالانه یک میلیون نفر زائر به سمت خود فرا می‌خواند.

امامزاده شهید؛ تجلی نورانیت و پاکی در دل فراشبند

به گزارش خبرگزاری فارس از فیروزآباد، زیارت اماکن و بقاع متبرکه، این مکان‌های نورانی و قطعه‌های بهشتی در روی زمین که پیکرهای پاک اولیای خدا، پاره تن پیامبر اعظم (ص) و ذریه صدیقه اطهر(س) را در آغوش گرفته‌اند دارای آثار و برکات فراوان دنیوی و اخروی بوده و مورد تأکید بزرگان دین بوده است.

این مراکز مقدس حرم مطهر امامزادگان که کانون‌های توجه به خداوند و تخلق به اخلاق اولیای الهی هستند از دیر باز مورد عنایت مسلمانان به ویژه ایرانیان، خاصه، مردم استان فارس بوده‌اند.

استان فارس با وجود امامزاده و بقعه های فراوان متبرکه از نعمت این انوار الهی بهره‌مند است که باید با تمام قوا تلاش شود هر یک از این اماکن مقدس به قطب فرهنگی تبدیل شوند. در این مجال یک نمونه از مهمترین امام‌زادگان استان فارس در منطقه شهرستان فراشبند معرفی می‌شود.

امامزاده سیدشجاع الدین (ع)

بقعه و بارگاه امامزاده در منطقه فراشبند در ۱۷۲ کیلومتری غرب شیراز و ۳۰ کیلومتری شهر فراشبند و ۲۰ کیلومتری بخش دهرم با نام مستعار «آقام شهید» واقع شده است. فراشبندی ها او را از فرزندان بلاواسطه امام موسی بن جعفر علیه السّلام و جزو همراهان احمدبن موسی(شاه چراغ) علیه السّلام در سفر به ایران می دانند، ولی تاکنون هیچگونه مدرک موثقی در تأئید آن بدست نیامده است.

شجره‌نامه امامزاده شهید(سید شجاع الدین حسن)

مختصری از زندگی نامه امامزاده جلیل القدر سید شجاع الدین حسن مدفون در شهرستان فراشبندنسبت شریف امامزاده سید شجاع الدین حسن مشهور به امامزاده شهید مدفون در شهرستان فراشبند با دو واسطه به امام موسی کاظم(ع) منتهی می شود که از قرار ذیل است:

سید حسن الصورایی"صورانی" مشهور به شجاع الدین بن حسین الصورانی بن اسحاق الامیر بن امام موسی کاظم(ع)، سیدی جلیل القدر، عظیم الشأن و بسیار بزرگوار بود.

 او از شهدای بنام اهل بیت (علهم السلام) در شیراز و به زهد و تقوی متصف بوده است، پدر بزرگوارش سید حسین مشهور به صورانی و ملقب به علاءالدین از جمله همراهان شاه چراغ به شیراز است که به سیدعلاءالدین حسین مشهور و معروف می باشد برخی با حذف یک واسطه تصور نموده اند که او سید حسین بن موسی(ع) است که ظاهراً این تصور با حذف یک واسطه صورت گرفته است.

سید علاءالدین حسین ، صاحب دو فرزند به اسامی سید علی بهاءالدین و سید شجاع الدین بوده که ظاهراً سید شجاع الدین پس از تفرق سپاه شاه چراغ به منطقه فراشبند می گریزد و در آنجا به دست مخالفان به شهادت می رسد و از این رو به امامزاده شهید مشهور می گردد .

سید شجاع الدین ، صاحب سه فرزند بود ، یکی حسن نام داشت و دیگری سید اسحاق که به علم و زهد متصف و در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق شیراز در کوه بلوک قرباغ دارای گنبد و بارگاه است و به سبز پوشان شهرت دارد.

 آخرین فرزند، سید ابو جعفر محمد صورانی که در دروازه اصطخر شیراز در جریان قیام علی بن حمزه موسی(ع) به شهادت رسید و سرش را از بدنش جدا نمودند و به بغداد فرستادند، اینک آرامگاه وی به سید محمد عابد مشهور و در قبلگاه حرم شاه چراغ مدفون است.

 پس از این واقعه فرزندان سید ابوجعفر محمد صورانی به مرو و فرغا مهاجرت نمودند و بزرگترین خاندان موسوی این شهر را پایگذاری کردند که در میان آنان علماء بزرگ ، نقباء شریف و شهداء گرانقدر به منصه ظهور رسیدند.

رئیس اداره اوقاف و  امور خیریه فراشبند در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: حدود ۴دهه پیش بقعه امامزاده ، اتاقی محقر و ساخته شده از خِشت و گِل و فاقد هرگونه گنبد و گلدسته و مزایای معماری بود.

 حبیب وحدت افزود: در اثر ظهور و بروز معجزات و کرامات امامزاده، به تدریج بر تعداد زائران افزوده شد بطوریکه بقعه دیگر گنجایش زائران آن روز خود را نداشت، از این رو ضریح آهنین روی قبر نصب شد و سرانجام اتاق مذکور تخریب و ساختمان بزرگ همراه یک مسجد ساخته شد.

وی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای آخرین بار این بقعه در سال ۱۳۶۲ هجری شمسی با سرپرستی هئیت امنای امامزاده بازسازی گردید که صحنی به مساحت بیش از هزار و ۶۰۰ متر مربع و زیر بنای ۶۰۰ متر مربع دارای دو گلدسته کاشیکاری شده و یک گنبد ازنوع اسکلت فلزی که با دیواره های آجری ساخته و نمای بیرونی آنرا با کاشی های الوان و با رنگ های قرمز و آبی لاجوردی تزیین و داخل آن آینه کاری شد.

وحدت بیان داشت: این امامزاده دارای ضریح طلایی است  که بوسیله هنرمندان اصفهانی و فسایی قلمزنی ، آبکاری و ساخته شد و در سال ۱۳۷۳ هـ.ش در مکان کنونی نصب شده است.رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فراشبند ابراز داشت: در سال ۱۳۶۴سرپرستی این بقعه بر عهده اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس_ شهرستان فراشبند گذاشته شد.

وحدت با اشاره به امکانات رفاهی این مرکز فرهنگی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از نظر امکانات رفاهی دارای ۳۴ زائرسرا، ۱۱۵ چشمه سرویس بهداشتی، ۱۲ حمام انفرادی ، آبشار مصنوعی که آب بافواره از کوه مشرف به امامزاده با ارتفاع ۱۰۰ متر در داخل جدول سنگ چین شده به شکل زیبایی به سمت پایین سرازیر می‌شود.

وی گفت: همچنین فضایی بیش از سه هزار متر مربع سکوبندی مناسب نشستن و چادر زدن که حدود ۴۰۰ مترمربع از سکوهای نشیمن، دارای سایبان های فلزی است. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فراشبند تصریح کرد: تأسیسات و امکانات رفاهی دیگری نیز در ۳۷ هکتار در حال ساخت است. 

به گزارش فارس، امامزاده سید شجاع الدین حسن معروف به آقام شهید سالانه قریب به یک میلیون نفر زائر دارد که اغلب در ایام نوروز به این امامزاده مشرف میشوند.

 

 

انتهای پیام/ف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول