اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

باید به آموزش و پروش نگاه تخصصی شود نه سیاسی/ ویژگی‌های وزیر آینده آموزش و پروش

به همت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان ، کرمان و گیلان نشستی درباره بررسی ویژگی های وزیر آینده آموزش و پروش با حضور تعدادی از مدیران کل سابق آموزش پرورش برگزار شد.

باید به آموزش و پروش نگاه تخصصی شود نه سیاسی/ ویژگی‌های وزیر آینده آموزش و پروش

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان ، کرمان و گیلان نشست بررسی ویژگی های وزیر آینده آموزش و پروش با حضور مدیران کل سابق  آموزش و پروش ۳ استان گیلان، سیستان و بلوچستان و کرمان برگزار شد.

* وزیر آینده آموزش و پروش باید با گوشت و پوست خود این حوزه را درک کرده باشد‌

علیرضا نخعی مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان در این نشست اظهار داشت: نکته مهم این است که وزیر آموزش و پرورش در عرصه تعلیم و تربیت دارای علم تخصصی باشد.گاهی اوقات مشاهده می کنیم که فرماندار قسمتی به عنوان وزیر آموزش و پروش منتصب می شود.کسی که دارای نگاه و چشم انداز سیاسی است در صورتی که آموزش و پروش یک دستگاه تخصصی است و به چنین نگاهی نیاز دارد.

مدیرکل سابق استان سیستان و بلوچستان افزود: وزیر آینده آموزش و پروش باید با گوشت و پوست خود آموزش و پرورش را درک کرده باشد‌. باید تمامی سطوح مدیریتی را در دستگاه آپ تجربه کرده باشد.باید در اتمسفر مدرسه تنفس کرده باشد تا بتواند در شرایط و اقتضائات گوناگون تصمیمات درستی بگیرد؛بتواند بال مدرسه باشد نه بار مدرسه.

وی خاطر نشان کرد: ساختار گسترده و بورکراتیک آموزش و پروش باید توسط وزیر مورد ارزیابی قرار گیرد و نگاه غیر متمرکز را در نظر داشته باشد. علاوه بر تمامی این ویژگی ها، باید شخصیت کاریزماتیک و مقبولی داشته باشد تا در این عرصه که کارهای بزرگ باید انجام گیرد؛ بتواند با برش کاری خود امور مربوطه را پیش برد.

* دانشگاه فرهنگیان نبض تعلیم و تربیت کشور است

ابراهیم شیخ بهائی مدیرکل سابق آموزش و پروش استان کرمان در رابطه با ویژگی های وزیر آینده آپ عرضه داشت: با توجه به سخن رهبر انقلاب در باره جای نگرفتن برنامه های دم دستی با تحول،اولین شاخصه ای که باید وزیر آینده ی آموزش و پرورش داشته باشد ،نه تنها تحول، بلکه اعتقاد به تحول بنیادین در سطح آموزش و پرورش است. داشتن این روحیه میتواند سبب به اجرا درآمدن سند تحول بنیادین شود.

مدیرکل سابق آموزش و پروش استان کرمان اضافه کرد: ما باید به صورت جدی به این نکته توجه کنیم که بدنه آموزش و پرورش باید مورد اعتماد قرار بگیرد، و از این بدنه بطور جدی استفاده گردد، و با این ذخیره نیروی ارزشمندی که در بدنه آموزش و پرورش وجود دارد ضرورتی ندارد که برای مدیریت آن، شخصی خارج از این بدنه روی کار بیاید و سکان دار شود. سنگری که شهید رجایی و شهید باهنر بر آن تکیه زده اند ، اما در دولت های اخیر به نوعی مورد بی مهری واقع شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: برنامه ریزی برای سیستم های اجرایی و مدیریتی همانند یک سیستم تنفسی است و هیچ مجموعه ای نمی تواند بدون برنامه ریزی تنفس کند و رو به جلو باشد و کارش را پیش ببرد.
داشتن برنامه های مشخص، هدف گذاری های مشخص، چارچوب های مشخص و زمان گذاری های مشخص می تواند راه گشا باشد.

شیخ بهائی ادامه داد: از ویژگی های مهم وزیر آموزش و پروش، توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان است. این مورد بسیار حیاتی و نبض تعلیم و تربیت کشور است، دانشگاه فرهنگیان در زمان تاسیس قراربود که ‌تنها راه ورود به معلمی باشد که این بحث مورد تاکید مقام معظم رهبری هم بوده است ، اما متاسفانه به مرور زمان به این مورد اهتمام نشد و توجه به آن کمرنگ و کمرنگ تر شد ، و شاهد شروع جذب نیرو های آموزشی متفرقه برای امر آموزش بودیم که باید در آن تجدید نظر شود و تنها بستر ورود به معلمی ، دانشگاه فرهنگیان باشد ، و آن تقویت شود و نه اینکه تضعیف گردد.

مدیر کل سابق آموزش و پرورش استان گیلان در رابطه با مسئله انتخاب وزیر آینده آموزش و پرورش گفت: امروز یکی از مشکلات جدی آموزش و پرورش اقتصاد آموزش و پرورش است. به اعتقاد بنده باید این ساختار متمرکز اقتصادی آموزش و پرورش را تغییر بدهیم که ۳۱ مدیر کل آموزش و پرورش استان از ۷۰۰ منطقه آموزشی و پرورشی که مستقر هستند؛ باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند و در کارهای سنگین شهامت و جرات و شناخت داشته باشند.

* در حوزه سیاستگذاری بخش آموزش کشور باید از یک ساختار واحدی پیروی کنیم

جبار کوچکی نژاد مدیرکل سابق آموزش و پرورش کرمان هم گفت: ما در حوزه سیاستگذاری بخش آموزش کشور باید همانند کشورهای دنیا از یک ساختار واحدی بتوانیم پیروی کنیم.قطعاً رتبه‌بندی در آن ساختار جایگاه خودش را بیشتر نشان می‌دهد.

وی افزود: مقام معظم رهبری در سیاست های کلان حوزه آموزش و پرورش و در ملاقات‌هایی که با مسئولین آموزش و پرورش دارند مقام و جایگاه معلم را گرامی می‌دارند، مجلس شورای اسلامی همیشه نسبت به آموزش و پرورش حساسیت داشته است، ای کاش این حساسیت را دولت هم وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول