اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

مسئولان برای حمایت از کشاورزی با هم تعارف دارند!/ «زرشک» به مزیت اقتصادی پایدار تبدیل شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در کشور ما دلالی، قاچاق و خام‌فروشی رونق دارد و مسئولان در زمینه حمایت از کشاورزی با همدیگر تعارف دارند.

مسئولان برای حمایت از کشاورزی با هم تعارف دارند!/ «زرشک» به مزیت اقتصادی پایدار تبدیل شود

به گزارش خبرگزاری فارس از درمیان، روح‌الله ایزدخواه ظهر امروز در جشنواره یاقوت سرخ قهستان، با تأکید بر اینکه خام‌فروشی هیچ مزیتی ایجاد نمی‌کند، اظهار داشت: اگر به دنبال ایجاد مزیت پایدار در خصوص محصول زرشک استان هستیم باید به سمت فرآوری این محصول برویم.

وی با اشاره به اینکه اگر زرشک فرآوری شود چند صد رقم محصول از آن حاصل می‌شود، بیان داشت: باید مزیت خام محصول زرشک استان را تبدیل به مزیت اقتصادی، رقابتی و پایدار کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های نهفته این محصول ارزشمند و محروم بودن استان از این ظرفیت، یادآور شد: چند سال پیش کارخانه‌ای در کرج زرشک خراسان‌جنوبی را خریداری و با برند ارگانیک به آلمان صادر می‌کرد چرا این محصول نباید از خراسان‌جنوبی صادر شود؟

لزوم ورود دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی

ایزدخواه مطرح کرد: دانش و مهارت تولید زرشک در نزد اهالی این منطقه وجود دارد اما باید دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و دستگاه‌های صنعتی و علمی برای تحقق این مهم (برندسازی و اعطای گواهی کیفیت) کمک کنند زیرا این کار تنها از عهده کشاورز بر نمی‌آید.

وی تبیین کرد: مبنای اقتصاد کشور باید کشاورزی باشد اما متأسفانه کشاورز ما تحت تأثیر انواع فشارهای اجتماعی و اقتصادی قرار گرفته و بعد هم کوچ از روستا را انجام می‌دهد که اگر روستا ترک شود، فاجعه است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: روستاها کانون تولید است بنابراین همه ما باید تلاش کنیم تا این مزیت خام تبدیل به یک مزیت پایدار شود که یکی از راهکارها بها دادن به نخبگان است.

لزوم احیای اقتصاد کشاورزی

ایزدخواه بر لزوم احیای اقتصاد کشاورزی تأکید و مطرح کرد: رئیس جمهور در این زمینه جهت‌گیری‌های خوبی را آغاز کرده و امیدواریم که تحول جدی در این عرصه رخ دهد.

وی تأکید کرد: تحول از جامعه سنتی و روستایی ایجاد می‌شود در حالی که آقایان تکنوکرات که سال‌های سال مدیریت کشور دستشان بود، اصلا اعتقادی به روستا نداشتند و سیاست روستا صفر را دنبال می‌کردند، وقتی به سلول بنیادی تولید در روستا توجه نشد بعد کشاورز ما راهی حاشیه کلان شهرها می‌شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مؤلفه اقتصاد مقاومتی و تأکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاوتی شعار نیست بلکه جنگ اقتصادی است، ۱۲ سال است که رهبر انقلاب اسلامی بر جهاد اقتصادی، اقتصاد مقاومتی، اصلاح الگوی مصرف، تولید و شکوفایی و نوآوری تأکید دارند.

مسئولان با همدیگر تعارف دارند!

ایزدخواه با ابراز تأسف از اینکه  در کشور ما دلالی، قاچاق و خام‌فروشی رونق دارد و مسئولان در زمینه حمایت از کشاورزی با همدیگر تعارف دارند، مطرح کرد: در این ۳۰ سال بعد از جنگ، کشاورزی ایران منهدم و روستاها به حاشیه رفت.

وی اضافه کرد: آیا ما امروز باید میوه از پاکستان و مصر وارد کنیم؟ در حالی که ما کشوری بودیم که بذر به دنیا صادر می‌کردیم و امروز باید از کشورهای عقب مانده‌تر از خودمان بذر وارد کنیم که این یک فاجعه است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به نهادهای حمایتی، متذکر شد: نهادهای حمایتی فراموش نکنند که جوانان باید حمایت شوند تا به روستاها بازگردنند و اقتصاد روستایی را فعال کنند.

ایزدخواه کشور ایران را بسیار ثروتمند و مسیرها را برای ایجاد تحول و توسعه واقعی فراهم دانست و گفت: اگر قرار است محصولات کشاورزی به دنیا صادر شود باید کشاورز هم در ارزش افزوده محصول و سهام شرکت تعاونی‌ها مختلف در این زمینه سهیم باشد.

تشکیل فراکسیون پیشرفت شرق و مکران

وی به تشکیل فراکسیون پیشرفت شرق و مکران در مجلس اشاره و مطرح کرد: استان‌های خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد، گلستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان در این مجموعه مورد نظر قرار گرفته و ۵۰ نفر از نمایندگان این مناطق هم عضو فراکسیون مذکور هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هدف از این فراکسیون را تقویت نقش‌آفرینی نمایندگان این منطقه از کشور، احیای ظرفیت‌های مغفول این منطقه و استفاده از ظرفیت مجلس در تحقق‌بخشی به الگوی پیشرفت مبتنی بر اقتصاد مقاومتی ذکر و خاطرنشان کرد: از همه تجار، اتحادیه‌ها، صنعتگران و کشاورزان دعوت می‌کنیم که با این مجموعه ارتباط داشته باشند.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول