اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

بازدید ارزیابان یونسکو از ۵۶ کاروانسرا در ۲۴ استان/ پرونده «منظر تاریخی هگمتانه» در دست بررسی

مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: پرونده ثبت جهانی «منظر تاریخی از هگمتانه تا همدان» برای ثبت جهانی ارسال شده است و منتظر بررسی آن هستیم.

بازدید ارزیابان یونسکو از ۵۶ کاروانسرا در ۲۴ استان/ پرونده «منظر تاریخی هگمتانه» در دست بررسی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدحسن طالبیان عصر امروز در حاشیه بازدید ارزیابان یونسکو از دو کاروانسرای فرسفج و تاج‌آباد به منظور ثبت جهانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۵۶ کاروانسرا توسط دو ارزیاب مورد بازدید قرار گرفت که هر کدام طی ۱۰ روز چندین کاروانسرا را بازدید کردند به طوری که یکی از ارزیابان ۳۹ کاروانسرا و دیگری ۱۷ کاروانسرا را ارزیابی کردند.

وی با بیان اینکه مجموعه ۵۶ کاروانسرا در ۲۴ استان کشور قرار دارد گفت: این اولین مجموعه کاروانسرایی و یک پرونده بزرگ میراث جهانی است که ۵۶ کاروانسرا در آن جای گرفته است؛ یک حسن کاروانسرا این است که نبوغ معماران ایرانی است و خلق این نقشه‌ها توسط ایرانی‌ها انجام شده است.

مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: ما می‌دانیم که ریشه کاروانسراها از دوره هخامنشی است و در دوره‌های بعد تکامل می‌یابد بنابراین این طرح یک الگوی اولیه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ثبت کاروانسراها یک پرونده پیوسته است و اگر یکی هم اشکال داشته باشد مابقی هم ثبت نمی‌شود گفت: این پرونده به صورت زنجیره‌ای است و تلاش می‌کنیم که ۵۶ کاروانسرا باهم ثبت شوند.

طالبیان با بیان اینکه موضوع پرونده، کاروانسرای ایرانی است افزود: ۵۶ کاروانسرای ایرانی انواع و اقسام کاروانسراها را معرفی می‌کند و از دوره ساسانی، سلجوقی، ایلخانی، تیموری، صفویه و قاجار را شامل شده و سیر تکامل دوره‌های تاریخی و نبوغ معماری ایرانی را در نقشه و طرح به رخ می‌کشد.

وی اضافه کرد: در این پرونده هیچ یک از کاروانسراها شبیه هم نیستند در حالی که ممکن است در ظاهر شبیه هم باشند ولی هیچ دو نقشه‌ای چه در کلیات و چه در جزییات شبیه هم نیستند و نوع معماری آنها خاص است که بر اساس مکان و اقلیم شکل گرفته است.

مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه این ۵۶ کاروانسرا بر اساس ۱۰ معیار سازمان جهانی یونسکو انتخاب شده است افزود: معیارها اینکه این آثار هم حفاظت شده باشد، ارزش بصری جهانی داشته باشد و هم مردم علاقمند و استقبال بازدید داشته باشند.

وی با بیان اینکه پرونده‌های زنجیره‌ای پرونده‌های بازی هستند گفت: بعدها می‌توان تعدادی کاروانسرا با ویژگی مجموعه آثار به این پرونده اضافه کرد.

طالبیان با بیان اینکه خوشبختانه طی سال‌های اخیر رسیدگی خوبی به این آثار شده است گفت: مهم این است که در بسیاری از اینها مرمت‌های علمی صورت گرفته و مسولین محلی به اینها توجه کردند.

وی با بیان اینکه با این آثار ما سیاستی را برای آینده در نظر گرفتیم گفت: مثلا باغ ایرانی که ثبت کردیم بسیاری از معماران و شهرسازان متوجه شدند که پارک را نباید به مفهوم غربی طراحی کنند.

مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یادآور شد: وقتی طرحی همچون کاروانسراها وجود دارد، مجموعه خدمات رفاهی بین راهی کمتر باید به طرح‌های غربی توجه کنند و از مفاهیم این کاروانسراها استفاده کنند وقتی این طرح ها و خلاقیت‌ها را داریم باید از این هویت و فرهنگ استفاده کرد.

وی اضافه کرد: هر کشوری توجه به میراث فرهنگی داشته باشد، موفق‌تر است و این کاروانسراها هویت‌های فرهنگی ایرانی است که می‌خواهیم در سطح جهانی نیز مطرح شود زیرا ایران ما کشور عظیمی از تمدن‌های کهن جهانی است که تلاش می‌کنیم از تمام فرصت‌ها بهره‌ بگیریم.

طالبیان در خصوص ثبت جهانی بافت منظر تاریخی هگمتانه تا همدان نیز گفت: خوشبختانه پرونده آماده شده است و دو محور آرامگاه بوعلی سینا و باباطاهر نیز در آن قرار گرفته است و پرونده ارسال شده تا ایرادهای آن بررسی شود.

وی گفت: ۶ پرونده برای ثبت جهانی ارسال شده که یکی پرونده همدان است و بعد از ایرادیابی پرونده در یونسکو مجدد بررسی می‌کنیم آنکه کم ریسک‌تر بوده را مجدد برای بررسی و ثبت ارسال می‌کنیم تا برای امسال بررسی شود و مابقی مجدد سال بعد ارسال می‌شود.

مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه آذر ماه نتیجه اولیه پرونده‌ها اعلام می‌شود گفت: نهضتی که برای مرمت و توجه آثار است مهمترین حاصل ثبت است بنابراین امیدواریم در کنار حفاظت ثبت جهانی نیز صورت گیرد.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول