اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

قطار انتصابات به ایستگاه دانشگاه رسید/ شایسته‌سالاری مطالبه مشترک اساتید و دانشجویان

امروز قطار انتصابات به ایستگاه دانشگاه‌ها رسیده تا سکان‌دار چهار سال آینده دانشگاه، این ضربان‌سنج حیات اجتماعی، مشخص شود، در این راستا با تعدادی از چهره‌های دانشگاهی، علمی و فرهنگی گفت‌وگو کردیم تا مطالبات و انتظاراتشان درباره روسای دانشگاه‌ها را بیان کنند.

قطار انتصابات به ایستگاه دانشگاه رسید/ شایسته‌سالاری مطالبه مشترک اساتید و دانشجویان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، دانشگاه به عنوان یکی از مهمترین ارکان علمی و فرهنگی کشور، جایگاه بسیار مهمی در پیشرفت همه جانبه، حفظ استقلال و تحقق تمدن جدید اسلامی دارد. در این زمینه دانشگاه‌ها علاوه بر اینکه باید به رسالت اصلی خود که همان تحقق رشد علم و فناوری است اهتمام داشته باشند در زمینه ارتقای سطح فرهنگی و سیاسی جامعه نیز نقش دارند.

رؤسای دانشگاه‌ها چطور انتخاب می‌شوند؟

رئیس دانشگاه، بالاترین و مهم‌ترین مقام در هر دانشگاهی است که با پیشنهاد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دوره چهار ساله در مسؤولیت رئیس دانشگاه منصوب می‌شود.

در کنار تمام ویژگی‌های علمی که فرد منتصب شده در این جایگاه باید داشته باشد، هر دانشگاهی به فراخور شرایط خودش نیاز به مدیری دارد که اولا وضعیت و جایگاه کنونی آن دانشگاه را بشناسد و ثانیاً با همان شناخت کامل، برای ترقی و بهبود وضعیت برنامه و انگیزه داشته باشد.

در همین زمینه سراغ برخی از اساتید و مدیران کشور رفتیم تا درباره مولفه‌های انتخاب روسای دانشگاه‌ها با آن‌ها گفت‌گو کنیم.

شایسته‌سالاری در دانشگاه‌ها ضربه خورده است

احمد سالک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در این‌باره اظهار داشت: روسای دانشگاه‌ها بدون تردید باید از شخصیت‌های تراز انقلاب اسلامی انتخاب شوند که هم انقلابی و هم دارای شخصیت علمی ممتاز باشند.

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همچنین باید قدرت مدارا با دانشجویان و اساتید در سطح انصاف و عدالت باشد.

وی با اشاره به حضور جوانان نخبه و دانشمند در کشور، گفت: افرادی که رئیس دانشگاه خواهند شد باید پخته، دانشمند و مدیر اجرایی باشند، دیده شده بعضا دانشگاهی که باید آینده جامعه را بسازد، با افکار وارداتی رو به رو است.

پژوهش‌های دانشگاهی باید هدفمند شود

محسن صمدانیان، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید پیشتاز رفع مشکلاتی که در کشور وجود دارد باشند، قشر فرهیخته دانشگاهی و حوزوی و نخبگان باید تلاش کنند.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات فرهنگی و گفتمان جامعه دانشگاه‌ها باید پیشتاز باشند و در درجه اول خود دانشگاه‌ها اصلاح شوند.

صمدانیان تصریح کرد: با توجه به اینکه دانشگاه اصفهان به علوم انسانی هم می‌پردازد باید در زمینه رفع نواقص فرهنگی و مسائل اجتماعی قدم بردارد، برای مسائل صنعتی، تکنولوژی، پزشکی و... دانشگاه‌های فنی و علوم پزشکی درحال فعالیت هستند، دانشگاهی مانند دانشگاه اصفهان که بیشتر رشته‌هایش علوم انسانی است، باید ریل‌گذاری جدیدی در این زمینه داشته باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان عنوان کرد: به نظر می‌رسد از این به بعد باید دانشگاه و مسؤولان بیشتر به فکر حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی باشند و نواقصی که در این سال‌ها پیش آمده را دانشگاه به عنوان پیشتاز جامعه حل کند.

وی بیان داشت: جایگاه دانشگاه اصفهان در کشور بسیار مهم است و نه تنها دنباله‌رو نیست بلکه باید پیشتاز باشد و سایر دانشگاه‌ها هم از دانشگاه اصفهان ایده بگیرند.

صمدانیان خاطرنشان کرد: نباید اینطور باشد که صرفا یک سری تولید مقاله داشته باشیم که فقط در مجامع جهانی امتیاز بگیرد و مشکلات داخلی کشور حل نشود بلکه باید پژوهش‌هایی انجام شود که سطح فرهنگ جامعه را بالا ببرد تا بتوانیم با آن فرهنگ ،اقتصاد و حتی تمدن‌مان را در آینده بسازیم.

رئیس دانشگاه، اساتید، دانشجویان و کارمندان را با هم باید ببیند

محمد علی حاج‌عباسی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان ویژگی‌های خاص خودش را دارد و بیشتر جو علمی در آن حاکم است، اظهار داشت: لازم است رئیسی برای این دانشگاه انتخاب شود که در وهله اول مدارج علمی دانشگاهی را به خوبی طی کرده باشد.

وی افزود: دانشگاه از سه ستون هیأت علمی، دانشجویان و کارمندان تشکیل شده است و رئیس موفق کسی است که این سه وجه را با هم و در کنار هم ببیند.

حاج‌عباسی عنوان کرد: اعضای هیات علمی برای خود نظری دارند و رئیس دانشگاه باید کسی باشد که ضمن اینکه خودش صاحب‌نظر و با تجربه است بتواند، در تعامل خوبی با اعضای هیات علمی دانشگاه باشد و از نظر آن‌ها استفاده کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد: در ارتباط با کارمندان هم همینطور است، کسی که کارمندستیز باشد و رفتار مناسبی نداشته باشد، برای این سمت مناسب نیست، با توجه به اینکه رتبه بعدی کارشناسان هستند، باید جایگاه‌شان هم حفظ شود.

وی بیان داشت: شخصی باید انتخاب شود که حوصله راه آمدن و ارتباط با دانشجویان را داشته باشد و بلد باشد با آن‌ها ارتباط گیرد؛ شعار در این زمینه بسیار است اما وقتی به عمل می‌رسد، فضا متفاوت می‌شود.

اهمیت نقش رئیس دانشگاه در کنترل بحران

حاج‌عباسی خاطرنشان کرد: رئیس دانشگاه باید در مواقع بحران هم توانایی کنترل شرایط را داشته باشد و این سه شاخصه مطرح شده را داشته باشد و بتواند از پتانسیل موجود استفاده کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: همه مدیران کشور باید ویژگی‌های تقید، تعهد و اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی و مردمی بودن را داشته باشد و هم‌چنین در جمع دانشجویان برای امیدآفرینی گام بردارد.

 

لزوم مقبولیت رئیس در دانشگاه

محمد فضیلتی رئیس اسبق دانشگاه پیام نور استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در این‌ زمینه اظهار داشت: صحبت‌های مقام معظم رهبری بهترین مصداق برای ویژگی‌های مدیران کشور است؛ مدیر باید مقتدر و علمی و آگاه به زمان خود باشد، دنباله‌رو ولایت باشد و در مجموعه مربوطه مقبولیت داشته باشد.

 

وی ادامه داد: ممکن است شخصی متخصص باشد اما مقبولیت نداشته باشد، مدیر خوب باید روابط عمومی و ارتباطات خوبی داشته باشد و جریان‌های مختلف را بشناسد.

فضیلتی عنوان کرد: یک رئیس دانشگاه باید مباحث علمی دانشگاه را بشناسد و با توجه به شرایط کنونی که خلل‌هایی به دلیل کرونا ایجاد شده بتواند برای مشکلات علمی راهکار ارائه دهد و مشکل عدم وجود دانشجو در دانشگاه را به نوعی حل کند.

رئیس اسبق دانشگاه پیام نور استان اصفهان با بیان اینکه در نهایت لازم است سیاست‌ها و فرمایشات مقام معظم رهبری در مدیریت‌هایمان اجرا شود، افزود: چه یک رئیس جوان مقتدر و چه فرد باتجربه هر کدام که انتخاب شوند، باید به مباحثی که ایشان مطرح کرده‌اند، پرداخته شود.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم کشورمان مقتدرانه به جلو رود، نباید ولایت فقیه را گم کنیم و اگر از ولایت فقیه دور شویم، دچار آسیب خواهیم شد اما اگر به مصداق‌ها و ملاک‌های ایشان توجه کنیم، بهترین شرایط را خواهیم داشت.

نامه دانشگاهیان به وزیر علوم برای انتخاب رئیس دانشگاه توانمند

حساسیت این انتصاب باعث شده تا دانشجویان، اساتید، اعضای هیأت علمی، تشکل‌های دانشجویی و فعالان دانشگاهی استان از دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی اصفهان و... با ارسال نامه‌ها و بیانیه‌های متعددی از وزیر علوم درخواست اعمال نهایت دقت در این انتخاب را داشته باشد.

جمعی از اساتید، کارکنان و دانشجویان بسیجی و شاهد و ایثارگر دانشگاه اصفهان در نامه‌ای به وزیر علوم اعلام کردند: دانشگاه پر افتخار اصفهان با بیش از ۱۶۰ هیأت علمی، کارمند و دانشجوی شهید و صدها جانباز و ایثارگر، منتظر یک انتخاب آگاهانه است و باور داریم که با وجود رئیس‌جمهوری مردمی، حق‌طلب و عدالتخواه که جنابعالی را به عنوان وزیری نخبه، هوشیار و اخلاق‌مدار انتخاب کرده است، جوسازی‌ها و تخریب‌ها بر انتخاب مدیران تأثیری نخواهد داشت و به یاری خداوند متعال فردی شایسته برای ریاست دانشگاه اصفهان انتخاب خواهد شد.

جمعی از تشکل های دانشجویی دانشگاه صنعتی نیز در نامه‌ای به وزیر علوم نوشتند: اکنون که انقلاب اسلامی در گام دوم خویش قرار دارد، بیش از پیش نیازمند تحول مبتنی بر حل چالش‌ها است. یکی از مجموعه‌های مهم کشور که وظیفه گام برداشتن در مسیر تحول را دارد، دانشگاه است  و ایفای این مهم تجدید نظر در ساختارهای دانشگاه را نیاز دارد.

دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه های کشور نیازمند انتصاب مدیری کارآمد، با تجربه و انقلابی به منظور فروکاستن از حجم مشکلات انباشت شده و حرکت به سمت تحول آفرینی است.

جمعی از اساتید، دانشجویان و کارکنان بسیجی دانشگاه اصفهان نیز در این راستا با ارسال نامه‌ای به وزیر علوم از وی خواستند تا فردی مناسب و دارای صلاحیت را برای ریاست این دانشگاه انتخاب کند.

شایسته‌سالاری مطالبه مشترک اساتید و دانشجویان

بنا به گفته‌های مطلعان و متخصصان این حوزه، شایسته سالاری و انتخاب نیروهای متخصص و متعهد از مهمترین مولفه‌هایی است که جامعه دانشگاهی با هر فکر و سلیقه سیاسی به آن تاکید دارند و انتظار از دولت مردمی و انقلابی این است تا ضمن توجه به مطالبات جامعه دانشگاهی افراد شایسته را برای سکانداری دانشگاه‌ها انتخاب کنند.

چرا که تربیت نیروی انسانی آینده کشور بر عهده دانشگاه‌ها است و تلاش برای تربیت نیروهایی با انگیزه‌ها بالا و متخصص و متعهد انتظاری است که مردم نیز از مدیران دانشگاه‌ها و اساتید دارند و لازمه این اقدام دور بودن فضای دانشگاه از هیجانات سیاسی است تا دانشجویان در فضای آرام در کنار وظیفه اصلی خود که علم آموزی است در جهت پویایی فرهنگی و سیاسی دانشگاه ها نیز نقش‌آفرین باشند که تشکل‌های دانشجویی وظیفه مهمی در این زمینه دارند و پیشتر به ان در فارس پرداخته‌ایم(اینجا بخوانید)

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/آ/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول