اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

بانک‌هایی که به جای کمک به تولید، سوداگری و دلالی می‌‎کنند

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‎‌‌های گلستان با اشاره به فعالیت ۱۸ مؤسسه و بانک خصوصی در استان گفت: متأسفانه به اطلاعات این بانک‎‌‌ها دسترسی نداریم و چندین بار نیز به مسوولان استانی تذکر داده‎ایم تا این بانک‎‌‌ها وارد چرخه تولید شوند نه اینکه هدفشان تنها سودآوری باشد.

بانک‌هایی که به جای کمک به تولید، سوداگری و دلالی می‌‎کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، نظام بانکی به عنوان یکی از مهمترین و اساسی‎ترین بخش‎های اقتصادی جامعه محسوب می‎شود که می‎تواند با خدماتی از جمله پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نقش مهمی را در رونق تولید و افزایش اشتغال ایجاد کند.

اگر پول در خدمت تولید و سرمایه‌گذاری نباشد شاهد تخریب اقتصاد خواهیم بود بنابراین برای داشتن یک اقتصاد سالم لازم است تمام فعالیت‎ بانک‎ها شفاف باشد تا شاهد عدم انحرافی در فعالیت‎های اصلی در بانک‎ها نباشیم، با این وجود همچنان بانک‎های خصوصی تمایلی برای روشن کردن فعالیت‎های خود ندارند و تا کنون بررسی و تحقیق مناسبی در این رابطه انجام نشده است، امری که در سال‎های اخیر آسیب‎های فراوانی را به نظام اقتصادی وارد کرد چرا که افزایش نقدینگی و خلق پول توسط این بانک‎ها به تورم افسار گسیخته کشور دامن زد هر چند سال گذشته طرح تحقیق و تفحص از بانک‎های خصوصی در مجلس تصویب شد اما هنوز شاهد اتفاق خاصی در رابطه با عملکرد و فعالیت برخی بانک‎ها نیستیم.

چند روز گذشته نیز نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از فعالیت بانک‎های خصوصی گفت: عمده سپرده‎های جذب شده بانک‎های خصوصی صرف فعالیت‎های کوتاه‌مدت که عمدتأ دلالی و سوداگری است، می‎شود.

اقتصاد گلستان بر پایه کشاورزی متمرکز شده و وجود مشکلات زیاد در بخش کشاورزی درآمد بسیاری از مردم را تحت تأثیر قرار داده است تا جایی که در سال‎های اخیر این استان شمالی جزو رده‎های پایین درآمدی در کشور محسوب می‎شود، از سویی بسیاری از واحدهای صنعتی گلستان تعطیل یا با حداقل ظرفیت مشغول به فعالیت هستند در این شرایط اعطای تسهیلات برای سرمایه در گردش این واحدها می‎تواند کمک‌ بسزایی به تولید و اشتغال استان داشته باشد.

در حالی‎که همراهی و هماهنگی بانک‎های موجود در گلستان می‎تواند گره زیادی از مشکلات بخش تولید و اشتغال استان را باز کند اما فعالیت ۱۸ بانک خصوصی و نیمه‌خصوصی در استان شفاف نبوده و آنها هیچ تمایلی برای حضور در «ستاد تسهیل و رفع موانع تولید» ندارند.

در همین رابطه گفتگوی تفصیلی با «حسین قدیر» دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‎های گلستان و مدیر عامل بانک ملی استان انجام شده است که در ذیل می‎خوانید.

فارس: به عنوان نخستین سؤال، چند نوع تسهیلات می‎توان به مشتریان بانک ارائه داد؟

قدیر: در مجموع ۱۴ نوع عقد قرارداد داریم که بر اساس درخواست مشتری عقد مشخص و براساس عقود به مشتری تسهیلات ارائه می‎شود با توجه به نوع فعالیت استان بیشترین تقاضا برای دریافت تسهیلات در بخش واحدهای تولیدی و خدمات کشاورزی است.

فارس: با توجه به تغییراتی که در تورم کشور شاهد بودیم آیا تقاضا برای دریافت وام افزایش یافته است؟

قدیر: با توجه به تورم ایجاد شده تمایل مشتریان برای دریافت وام افزایش یافته اما مشکلی که در این رابطه وجود دارد این است منابع استان محدود بوده و نمی‎توانیم تمام مشتریان را در این قالب پوشش دهیم اما نهایت سعی و تلاش خود را می‎کنیم تا نیاز مشتریان رفع شود به عنوان مثال در بحث تولیدی  اگر در گذشته فردی با ۲ میلیارد تومان مشکلش رفع می‎شد الان شاید دو تا سه برابر این‌ مبلغ نیاز مالی داشته باشد در سیستم بانکی تلاش ما بر این است تا این نیازها برآورده و اشتغال و تولید ادامه پیدا کند تا شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی و تعدیل نیرو نباشیم.

*بانک‎های خصوصی منابع را جذب اما همراهی لازم در رفع مشکلات تولیدی را ندارند

فارس: در شرایط تورمی کشور آیا می‎توان گفت دریافت‌کنندگان وام به نوعی برنده محسوب می‎شوند؟

قدیر: به نوعی می‎توان گفت هم برنده و هم بازنده محسوب می‎شوند، چون هزینه تولید بالا می‎رود و با شرایط تورم موجود در کشور ضررش متوجه مردم می‎شود،امیدواریم با دولت جدید و با نظر آقای خاندوزی وزیر اقتصاد کشور که متعلق به استان گلستان است شاهد اصلاح ساختار اقتصادی کشور باشیم نظام بانکی قطعأ یکی از ساختارهای اقتصادی است و اصلاحاتی باید در آن انجام شود،

به عنوان مثال در بانک‎های خصوصی همکاری و همراهی در بخش کمک به تولید را شاهد نیستیم،۱۴ بانک عضو کمیسیون در استان داریم که در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کمک می‎کنند اما بانک‎های خصوصی منابع را جذب و  همراهی لازم در رفع مشکلات مربوط به تولید را ندارند، امیدواریم با اصلاح ساختار بانکی تمام سمت و سوی ساختار به سمت کاهش تورم برود و مردم بهره کافی از این موضوع را ببرند در واقع باید با ایجاد روش‎هایی به جای آن که بانک‎ها به فکر درآمد و سود باشند در بخش خدمات فعال‎تر و سود کمتری دریافت کنند تا در مجموع به کاهش تورم کمک‌شود.

*نگاه بانک‎های خصوصی فقط سودآوری است/ بانک‎های خصوصی همکاری  لازم در کمک به موانع تولید را ندارند

فارس: در گذشته بانک‎ها اغلب در کارهای تولیدی فعالیت می‎کردند و باعث رونق تولید نیز می‎شدند اما در سال‎های اخیر در برخی منابع شنیده می‎شود علت افزایش قیمت ملک و زمین سرمایه گذاری بانک‎ها در این بخشهاست تا ارزش ریالی سرمایه خود را حفظ کنند بانک‎ها معمولأ در چه بخش‎هایی برای سرمایه گذاری ورود پیدا می‎کنند؟

قدیر: از ۱۴ بانک عضو کمیسیون ،هشت بانک در حوزه تولید و فعالیت‎هایی که در استان انجام می‎شود همکاری خوبی دارند اما برخی بانک‎ها که اغلب مؤسسات و بانک‎های خصوصی هستند نگاهشان فقط سودآوری است و معمولأ همکاری لازم در بخش تولید را ندارند، با این وجود بانک‎های خصوصی می‎توانند در حوزه مسکن و زمین ورود پیدا کنند اما بانک‎های دولتی و نیمه‌دولتی در این رابطه ممنوعیت دارند و نمی‎توانند در حوزه فعالیت‎های بازرگانی که منجر به سود خالی می‎شود ورود پیدا کنند.

فارس: چند بانک‌خصوصی در حال حاضر در استان فعالیت دارند؟

قدیر: ۱۴ بانک عضو کمیسیون هستند و ۱۸ بانک خصوصی و مؤسسه در استان داریم که عضو کمیسیون هماهنگی بانک‎ها در استان نیستند و به اطلاعات آنها دسترسی نداریم این بانک‎ها زیرمجموعه استان های دیگر هستند و همکاری و همراهی لازم در تولید را  ندارند، چندین بار به مسوولان استانی نیز تذکر دادیم  تا این بانک‌ها وارد چرخه تولید شوند چرا که هدف همه بانک‎ها باید تولید و اشتغال پایدار باشد اما تاکنون شاهد اتفاق خاصی در رابطه با شفاف شدن فعالیت بانک‎های خصوصی نبودیم.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول