اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کمیساریای انتخابات عراق: بیش از هزار شکایت دریافت کرده‌ایم

کمیساریای عالی و مستقل انتخابات عراق از دریافت بیش از هزار شکایت در خصوص انتخابات پارلمانی اخیر این کشور خبر داد.

کمیساریای انتخابات عراق: بیش از هزار شکایت دریافت کرده‌ایم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کمیساریای عالی و مستقل انتخابات عراق، امروز (دوشنبه، ۱۸ اکتبر)، اعلام کرد که شمار شکایات ارجاع شده در خصوص انتخابات پارلمانی که روز دهم اکتبر (۱۸ مهر جاری)، برگزار شد، متجاوز از هزار مورد است.

به نوشته پایگاه خبری عراقی «ناس»، «عماد جمیل محسن» عضو تیم اطلاع‌رسانی کمیساریای عالی و مستقل انتخابات عراق تصریح کرد که اعتراض و شکایت به نتایج انتخابات به مدت سه روز تا پایان ساعت رسمی کار در روز سه شنبه (فردا، ۱۹ اکتبر) ادامه خواهد داشت. باب اعتراض به نتایج انتخابات، امروز که تعطیل رسمی است، نیز باز است».

وی افزود: «پس از آن، روزهای آینده روند پاسخگویی به این اعتراض‌ها آغاز می‌شود و هیأت قضائی به این امور رسیدگی خواهد کرد. هیأت قضایی تصمیمات خود در این خصوص را صادر خواهد کرد و برای کمیساریا لازم‌الاجرا خواهد بود. در این زمینه صادر می کند که برای کمیسیون لازم الاجرا است».

عماد جمیل محسن در عین حال گفت: «من فکر نمی‌کنم که این شکایات، نتایج انتخابات را تغییر دهد، هرچند که کمیساریای انتخابات آمادگی آن را دارد که برای اطمینان خاطر معترضان ، آراء را بازشماری کند».

این مقام کمیساریای عالی انتخابات گفت که شمار شکایات و اعتراض‌های ثبت شده از انتخابات بالغ بر هزار مورد است و دلیل آن نیز مشخص است تمام بازندگان با دقت درخواست‌های تجدید نظر خود را ارائه می دهند. اعداد اعلام شده توسط کمیسیاریا را می توان با اعداد منتشر شده در شعب اخذ رأی در پایان رأی‌گیری مقایسه کرد. در صورت انطباق، شکایت و اعتراضات وارده مردود خواهد بود و اگر در مجموع آرا افزایشی صورت گیرد،  یک سند الزام آور برای کمیساریا صادر می‌شود.

با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق که دهم اکتبر جاری (۱۸ مهرماه) برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند. شماری از شهرهای عراق نیز از دیروز شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به این نتایج است و معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء هستند زیرا معتقدند که در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد. امری که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تایید می‌کنند.(جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول