اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار روسای جمهور تاجیکستان و فرانسه در «پاریس»

روسای جمهور تاجیکستان و فرانسه در «پاریس» دیدار و ضمن بررسی آخرین وضعیت منطقه بر گسترش همکاریهای دوجانبه در زمینه‌های مختلف تاکید کردند.

دیدار روسای جمهور تاجیکستان و فرانسه در «پاریس»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان که به «پاریس» سفر کرده است با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه ملاقات کرد.

سران تاجیکستان و فرانسه در مذاکرات دوجانبه و سپس با مشارکت هیات های دو کشور مسائل مربوط به روابط دوجانبه و چندجانبه بین «دوشنبه» و «پاریس» را بررسی کردند.

طرفین در این دیدار در مورد همکاری مثمر ثمر رایزنی های سیاسی بین نهادی، گسترش بیشتر همکاری در زمینه های مختلف انرژی، متالوژی، صنایع سبک و شیمیایی، ماشین سازی و معدن بحث و از آنها به عنوان زمینه های اولویت دار همکاری بین دو کشور نام بردند.

فرصت های گسترده همکاری در زمینه های لجستیک، مخابرات و الکترونیک، کشاورزی و توسعه زیرساخت های گردشگری از جمله دیگر موضوعاتی بود که در این دیدار بررسی شدند.

ضمن بررسی مسائل همکاری دو جانب همچنین به حل مشکلات مربوط به همه گیری کرونا که به رشد تعاملات تاثیر منفی گذاشته است، توجه ویژه کردند.

از روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری به عنوان زمینه های مهم روابط دوجانبه یاد و تاکید شد که هر دو کشور پتانسیل بزرگی برای افزایش حجم کالا و محصولات و فعال سازی سرمایه گذرای دارند.

در این دیدار تاکید شد که تاجیکستان به اجرای طرح های زیربنایی و صنعتی و همچنین مشارکت فناوری های مدرن و ایجاد سرمایه گذاری مشترک علاقه مند است.

مشارکت فعال طرف فرانسوی در بازسازی زیرساخت های فرودگاه و ناوبری هوایی، توسعه بخش انرژی، خطوط انتقال برق، بهداشت و سایر زمینه های مورد علاقه متقابل مورد استقبال قرار گرفت.

علاوه بر این، مشارکت جانب فرانسه در اجرای اصلاحات و بهبود سیستم بانکی و مالی تاجیکستان مورد توجه قرار داده شد.

تاکید شد که افتتاح نمایندگی آژانس فرانسه برای توسعه در تاجیکستان می تواند برای همکاری گسترده و اجرای موثر اهداف رشد کمک کند.

فعال سازی شورای تجاری تاجیکستان و فرانسه و انجمن شرکت های «مدف» (جنبش موسسات فرانسوی) به عنوان فرصت مهم دیگری برای تشدید همکاری در زمینه های تجاری و اقتصادی عنوان شد.

دو طرف از آماده سازی نقشه راه برای توسعه همکاری بین تاجیکستان و فرانسه برای دوره تا سال 2026 میلادی ابراز رضایت کردند.

در این دیدار همچنین مسائل مربوط به توسعه روابط بین دو کشور در زمینه های فرهنگی، بشردوستانه، علم و آموزش، از جمله آموزش اساتید زبان فرانسوی برای مدارس تاجیکستان، افتتاح نمایندگی های دانشگاه های فرانسه در تاجیکستان، تخصیص بورسیه به دانشجویان علوم انسانی، بخش اقتصاد، مالیه، فنون دقیق و مهندسی، گردشگری، مدیریت و سیاست شناسی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طرفین ضمن بررسی مسائل مربوط به امنیت در منطقه به اوضاع پیچیده سیاسی و بشردوستانه در افغانستان توجه ویژه کردند.

در این راستا، رئیس جمهور تاجیکستان بار دیگر موضع پایدار کشورش برای حل و فصل بحران افغانستان را اعلام و تاکید کرد که تامین امنیت این کشور همسایه عامل مهم ثبات ملی و کل منطقه است.

تاکید شد که برای حل و فصل مشکلات سیاسی و بشردوستانه در افغانستان جامعه جهانی، دولت ها و سازمان های بانفوذ، مانند سازمان ملل متحد نباید بی طرف باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول