اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تزریق امید برای حل مشکلات استان در پی سفر رئیس جمهور به فارس

سفر یک روزه رئیس جمهور به استان فارس در حالی تمام شد که رئیس جمهور هم بر حضور در میان مردم و تداوم سفرهای استانی تأکید کرد و هم امیدها برای حل مشکلات چندین ساله در استان زنده شد.

تزریق امید برای حل مشکلات استان در پی سفر رئیس جمهور به فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، رئیس جمهور در هفتمین سفر استانی خود، صبح پنجشنبه ۲۲ مهر ماه وارد شیراز شد، آیت الله رئیسی در ابتدای ورود، در مورد سفر به استان فارس اینگونه توضیح داد: هیئت اعزامی قبل از سفر مشکلات استان را بررسی کرده و جلساتی برای ارائه پیشنهادات استان تشکیل شده که در آنها بیش از ۱۰۰ طرح برای استان پیشنهاد شده است که امیدواریم به رفع مشکلات مردم عزیز استان بیانجامد.

وی گفت: خشکسالی استان فارس، از مسائلی است که هم مردم را رنج می دهد و هم از رنج های دولت است و ما به دنبال رفع این مشکل به میزانی که امکان دارد، هستیم.

وی افزود: آنچه که بیش از همه ما را رنج می دهد، نیروی متراکم جوان تحصیلکرده است که می توانند بسیار گره گشا باشند و در این سفر برنامه ریزی خواهیم کرد که از وجود این جوانان عزیز استفاده شود و هم مشکل بیکاری رفع شود و هم منجر به رونق تولید گردد.

رئیس جمهور همچنین خاطر نشان کرد: استان فارس، ظرفیت های بالایی دارد و محور بسیاری از خدمات است و می تواند در زمینه بازرگانی گام های بزرگی بردارد.

بازدیدهای سرزده

رئیس جمهور بلافاصله پس از ورود به استان شیراز را به مقصد مرودشت ترک کرد و در نخستین اقدام به شهرک آزمایش رفت و از کارخانه خاموش آزمایش که سالهاست از چرخه تولید خارج شده، دیدن کرد. بازدیدی که آنقدر سرزده و بدون اعلام قبلی انجام گرفت که دوربین های صدا و سیما جا ماندند و تصویری از آن مخابره نشد.

پس از آن رئیس جمهور به روستای کناره که در حاشیه شهرستان مرودشت و با فاصله اندکی از تخت جمشید قرار دارد رفت و پای درددل مردم روستا نشست.

کناره روستایی تاریخی با ۱۰ هزار نفر جمعیت است که اکثر ساکنان آن به دامداری اشتغال دارند و در میان اهالی مرودشت به این ویژگی شناخته شده است. بی آبی شدید، عدم دسترسی به خوراک دام، دلالی های گسترده از جمله گله های دامپروران بود که بی واسطه با مسئول دستگاه اجرایی کشور در میان گذاشتند.

رئیس جمهور در این دیدار صمیمی گفت: کسی که می گوید برویم از خارج گوشت و محصولات کشاورزی وارد کنیم، به استقلال کشاورزی کشور اعتقاد ندارد. دست دلالان باید از نهاده های دامی کوتاه شود. دولت طرحی را دنبال می کند که دست دلالان قطع شده و نهاده ها به شکل مناسب به دست دامداران برسد.

آیت الله رئیسی پس از حضور در گلزار شهدای روستای کناره و گفتگوی نزدیک با روستائیان از تخت جمشید نیز دیدن کرد.

تسهیلات حق تولیدکنندگان است

 رئیس جمهور سپس به شهرستان زرقان رفت و از کارخانه در حال ساخت کاغذ‌سازی زاگرس فارس بازدید کرد.

۸۷ درصد عملیات ساخت این واحد تولیدی انجام شده و برای تکمیل ۱۷ درصد باقیمانده، به تسهیلات برای بخش سرمایه ثابت و سرمایه در گردش نیاز است و که در صورت آغاز به کار، با برخورداری از دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن، ظرفیت تولید سالانه ۱۲۵ هزار تن را از محل کاغذ‌های بازیافتی دارد. اما به گفته مدیران کارخانه، سالهاست منتظر دریافت تسهیلات به سر می‌برند.

رئیسی در جریان این بازدید گفت: مراکز تولیدی از این دست در اولویت دریافت تسهیلات و منابع مالی هستند، نه افرادی که این منابع را در جای دیگری هزینه می‌کنند.

وی تاکید کرد: درحالی که کشور برای تأمین کاغذ نیاز به واردات دارد، به هیچ وجه قابل قبول نیست یک کارخانه کاغذ‌سازی که بخش قابل توجهی از آن احداث شده، برای تکمیل و بهره‌برداری سال‌ها معطل تسهیلات باشد و بناها و تجهیزات آن بدون استفاده بماند و فرسوده شود.

رئیس جمهور تأکیدکرد : استاندار کار تکمیل این واحد تولیدی را با جدیت پیگیری کند تا چنانچه مالک کارخانه وعده داده است، هر چه سریع‌تر با راه‌اندازی این کارخانه ۶۰۰ نفر مشغول کار شوند و با رونق تولید، گامی برای تأمین کاغذ مصرفی در کشور برداشته شود.

دیدار با قهرمانان ورزشی و نخبگان

آیت الله رئیسی سپس راهی شیراز  شد و با توجه به قرار داشتن در روزهای گرامیداشت حافظ، از مقبره این شاعر بازدید و مردم حاضر در حافظیه گفتگو کرد پس از آن به زیارت حضرت شاهچراغ علیه السلام مشرف شد تا طبق برنامه از قبل تعیین شده، با مدال آوران شاخص استان و بعد از آن با علما و نخبگان فارس دیدار کند.

رئیسی در جمع عده ای از قهرمانان ورزشی استان، ضمن تشکر از تلاشهای آنان که سبب شادی مردم شد گفت: دولت موظف است دغدغه‌های شما قهرمانان از جمله اشتغال و مسکن را تامین کند. دولت سیزدهم برنامه گسترده و جامعی برای تأمین مسکن برای آحاد مختلف جامعه دارد و حتماً تلاش خواهد کرد مسکن قهرمانان ورزشی نیز تامین شود.

او همچنین به وزیر ورزش دستور داد: پاداش‌های قهرمانان ورزشی سریع پرداخت شود.

به عنوان رئیس جمهور مصمم به حضور در میان مردم هستم

رئیس قوه مجریه در ادامه برنامه‌های سفر به استان فارس عصر پنجشنبه در آخرین مرحله دیدارهای مردمی و میدانی خود در جمع تعدادی از نخبگان، علما، خانواده‌های شهدا، ایثارگران و قشرهای مختلف مردم در محل مصلای نماز جمعه شیراز حضور یافت و طی سخنانی گفت: پروژه‌های بسیاری هستند که با تزریق اعتبارات اندک و رفع مشکلات کوچک تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسند و بنده به عنوان رئیس جمهور مصمم هستم به حضور در میان مردم و مدیریت میدانی مسائل ادامه دهم.

رئیسی با تأکید مجدد بر لزوم سفرهای استانی گفت: رئیس جمهور و مدیران باید مسائل و مشکلات را با حضور میدانی شناسایی و حل کنند و اگر رئیس جمهور به استان‌ها سفر نکند، نمی‌تواند درک واقعی از مشکلات موجود در بخش‌های مختلف کشور داشته باشد و آنها را رفع کند.

رئیس جمهوری گفت: قبل از هر سفر استانی هیأتی به استان مقصد اعزام می‌شود و جلساتی نیز در تهران با نمایندگان و مسئولان استان برگزار می‌شود و مسایل و مشکلات احصا و جمع‌بندی می‌شود و طرح‌ها و اعتبارات لازم برای استان به تصویب می‌رسد.

آیت‌الله رئیسی گفت: برای استان فارس بیش از ۱۰۰ طرح قطعی شده که با اجرای آنها بخش مهمی از مشکلات استان حل خواهد شد.

مأموریت به استاندار

رئیس جمهور با برشمردن ظرفیت های مختلف گردشگری، معادن و بازرگانی استان فارس به استاندار مأموریت داد: از استاندار فارس می‌خواهم علاوه بر حمایت از بنگاه‌های مختلف تولیدی، از کسانی که در خانه‌های خود به تولید محصول و به ویژه تولید صنایع دستی اشتغال‌ دارند نیز حمایت کند.

آیت‌الله رئیسی استان فارس را یکی از قطب‌های گردشگری سلامت برشمرد و گفت: باید با کمک مردم و مسئولان تلاش کنیم ظرفیت‌های عظیم استان فعال شود تا مشکل بیکاری از استان ریشه‌کن گردد.

رئیس جمهور گفت: اجرای موفق برنامه‌های دولت به همت و مشارکت همگانی مردم بستگی دارد و دولت در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه حل مشکل مسکن برای خود جایگاه هدایت، حمایت و نظارت قائل است و میدان‌دار اصلی در زمینه حل مشکلات و رونق تولید و اقتصاد، خود مردم هستند.

شورای اداری استان

رئیس جمهور در آخرین مرحله از سفر یک روزه خود به استان فارس با هیئت همراه در شورای  اداری استان شرکت کرد. در این جلسه پس از شنیدن گزارش نمایندگان اعزامی به شهرستان ها، نمایندگان و مسئولان استان گفت: مسئله ساماندهی اطراف دو حرم شریف از کارهایی است است که قبول داریم باید انجام شود، وزیر گردشگری این مسئله را دنبال میکند، استاندار هم برنامه ریزی کرده و دنبال خواهند کرد.

تاکید بر فعال شدن صنایع استان

رئیس جمهور اظهار داشت: صنایع غیرفعال در استان باید فعال شود، درصدی از صنایع دچار تعطیلی شده و برخی هم نیمه فعالند.

وی تصریح کرد: وضع اسفناکی که امروز بنده در مرودشت دیدم، اینکه این کارخانه آزمایش که محصولاتش در خانه بعضی از ما هنوز هست، از کارخانه فقط اسمش مانده بود، هیچی از کارخانه نمانده، برخی از قسمتهای کارخانه تبدیل شده به انبار پیاز، بسیار اسف انگیزه، باید تلاش بشود کارخانه آزمایش که جای خود را دارد ولی بخشهایی که با یک اقدامات مقدماتی فعال میشوند، باید تلاش شود هم در استان که این اتفاق بیفتد هم وزارت صمت کمک کند که در چرخه تولید قرار بگیرند.

رونق تولید لازمه اقتصاد مقاومتی

آیت الله رئیسی تاکید کرد: ما در کشور باید تولید کننده باشیم اینکه برویم کالا را وارد کنیم ما را از اقتصاد مقاومتی خارج میکند. تولید باید در کشور رونق پیدا کند و این استان در تولید حرف برای گفتن دارد.

او خاطر نشان کرد: تسهیلات باید بطرف تولید برود افزایش نقدینگی اگر بطرف تولید رود مشکلی ایجاد نمی کند.

اقتصاد گردشگری جایگاه خود را بیابد

رئیس جمهور بیان کرد: اقتصاد گردشگری استان باید فعال شود چه گردشگری سلامت چه زیارت چه سیاحت، این استان بسترش کاملا آماده است.

او افزود: بخشی از درآمد گردشگری باید در همان منطقه هزینه شود، منطقه ای که ما امروز دیدیم (روستای کناره و اطراف تخت جمشید) مشخص بود غیر از آن نقطه گردشگری خاص، بقیه جاها مشکلات زیادی دارند.

شیراز بستر مناسب سرمایه گذاری

رئیس قوه مجریه با اشاره به ظرفیتهای استان گفت: من به همه شیرازی ها و ایرانیان خارج از کشور میگویم بهترین نقطه برای سرمایه گذاری شیراز است چه در پتروشیمی و صنایع پایین دستی چه در بحث کشاورزی و خصوصا در تکمیل زنجیره گردش.

رفع مشکل کم آبی
رئیسی در خصوص تنش آبی استان بیان کرد: در مورد آب، وزیر نیرو بحث اتصال به دریا را دنبال خواهند کرد.

در گام دوم انقلاب همه پای کار بیایند

رئیس جمهور همچنین خاطر نشان کرد: ما در بستر گام دوم انقلاب اسلامی هستیم در بیانیه گام دوم هم وضع موجود و هم وضع مطلوب به خوبی ترسیم شده، بجاست در این دوره با توجه به تجربیاتی که وجود دارد و با نگاه ما میتوانیم کارهای بزرگی انجام دهیم. ما سند داریم ، باید برای اجرای اسناد بالا دستی همت مضاعف کرد.

او ادامه داد: این شهر چهره های فرهیخته و صاحب بصر و صاحب نظر بسیار دارد. استاندار در استفاده از این ظرفیت ها برنامه ریزی کند تا این نیروهای کارآمد مورد استفاده قرار گیرند.

حسن استفاده از فرصت خدمتگزاری به مردم

رئیس جمهور در پایان تصریح کرد: باوجود مشکلات و محدودیت ها چون صاحب نظران و مردم به خوبی واقفند در چه شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که میتوانیم در توضیحش بگوییم«بدون شرح»، اما گفتن آن مشکلی را حل نمیکند، ما امروز زمینه ای داریم ان شاءالله در جهت گره گشایی از کار مردم و باید حسن استفاده را ببریم.

گفتنی است حاصل سفر یک روزه رئیس جمهور و هیئت دولت به استان فارس ۱۰۰ مصوبه با اعتبار هزار میلیارد تومان بود که تا عملیاتی شدن پیگیری خواهد شد.

نمایندگان رئیس جمهور در شهرستان های استان

در طول سفر رئیس دستگاه اجرایی به استان، نمایندگان عالی رئیس جمهور در شهرستان های مختلف استان پهناور فارس حضور یافتند و ضمن بررسی مشکلات، با مردم نیز از نزدیک گفتگو کردند. بر این اساس دکتر عین الهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در شهرستان های لارستان، اوز، گراش و خنج، دکتر ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان های جهرم ، خفر، داراب و زرین دشت؛ دکتر فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهرستان های خرامه، کوار و سروستان؛ دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان های ارسنجان، پاسارگاد و مرودشت؛ مهندس اوجی وزیر نفت در شهرستان های فراشبند، قیر و کارزین و فیروزآباد؛مهندس محرابیان وزیر نیرو در شهرستان های کازرون و کوهچنار؛ مهندس قاسمی وزیر راه و شهرسازی در شهرستان های شیراز و زرقان؛ دکتر وحیدی وزیر کشور در شهرستان های رستم و ممسنی؛ دکتر میرکاظمی معاون رییس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در شهرستان های مهر و لامرد؛ معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در شهرستان های آباده، خرم‌بید، بوانات و سرچهان؛ دکتر حسینی، معاون رئیس جمهور در امور مجلس در فسا، نیریز، استهبان و بختگان؛ حجت الاسلام صالحی رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در شهرستان های اقلید ، بیضا و سپیدان حضور یافتند.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول