اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

احتمال موافقت آمریکا با فروش «اف-16» به ترکیه جهت تامین امنیت هوایی ناتو

دو مقام ترکیه‌ای گفتند که با توجه به لزوم تامین امنیت ناتو و توازن قوای آنکارا با آتن، دولت آمریکا احتمالا با فروش جنگنده‌های اف-16 به این کشور موافقت می‌کند.

احتمال موافقت آمریکا با فروش «اف-16» به ترکیه جهت تامین امنیت هوایی ناتو

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برخی منابع آگاه سه شنبه شب به وقت تهران از احتمال موافقت دولت آمریکا با ارسال جنگنده‌های «اف-16»  به ترکیه برای تامین امنیت ناتو  در منطقه و توازن قوای آنکارا با آتن خبر دادند.

 به نوشته روزنامه «دیلی صباح» درخواست ترکیه برای خرید هواپیماهای جنگنده اف-16  ساخته شرکت «لاکهید مارتین» و تجهیزات مدرن برای ارتقاء هواپیماهای جنگی موجود شش میلیارد دلار هزینه دارد. با توجه به مخالفت کنگره آمریکا با خرید تسلیحات از سوی آنکارا به دلیل اختلافات  موجود، تصور می‌شد که موافقت با این توافق دشوار باشد، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت جدید آمریکا از آن حمایت می‌کند.

دو مقام آگاه در این زمینه  گفتند که ترکیه در 30 سپتامبر درخواست رسمی برای خرید 40 فروند هواپیمای جدید اف-16 و نزدیک به 80 کیت برای نوسازی جنگنده‌های خود به آمریکا ارسال کرده است.انتظار می‌رود «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور آمریکا  در اجلاس جهانی جی-20 با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا دیدار کند و این موضوع مطرح شود.

یک مقام ترکیه‌ای گفت که ناوگان اف-16 این کشور در صورت عدم ترمیم نه تنها می‌تواند امنیت آنکارا را به خطر بیندازد، بلکه ناتو را نیز از لحظ تامین امنیت با خطر مواجه می‌کند. این مقام ترکیه‌ای گفت: «مقام‌های آمریکایی هرگز به ما نگفتند که نوسازی جنگنده اف-16 چیزی دور از دسترس است. با توجه به خرید هواپیماهای جنگی «رافال» فرانسوی  از سوی یونان، ما معتقدیم واشنگتن به توازن قوای ترکیه و یونان نیز توجه خواهد داشت.»

یک مقام دیگر ترکیه نیز گفت که دولت بایدن هیچ مشکلی با درخواست به‌روز رسانی جنگنده‌های اف-16 ندارد. این مقام ترکیه‌ای گفت: «با این حال، کنگره آمریکا موضوع دیگری است.»

قبل از گسترش ناوگان اف-16، ترکیه قرار بود جنگنده‌های پنهانکار«اف-35» را از ایالات متحده خریداری کند، با این حال، آنکارا به دلیل خرید سامانه «اس-400» ساخت روسیه از برنامه‌ای که شرکت‌های ترکیه‌ای قطعات آن را تولید می‌کنند، اخراج شد

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز در گفت‌وگو با روزنامه ترکی‌های «ملیت» گفته است که اگر مسائل کنونی با آمریکا حل شود، ترکیه می‌تواند دوباره در برنامه اف-35 گنجانده شود. با این حال، کالین همچنین اظهار داشت که اگر مشکل حل نشود، جستجوی جایگزین‌ها ادامه می‌یابد

واشنگتن استدلال می‌کند که سامانه‌های موشکی اس-400 که ترکیه به دست آورده است می‌تواند توسط روسیه برای به دست آوردن جزئیات طبقه بندی شده در مورد جنگنده‌های اف-35 استفاده شود و با سیستم‌های ناتو ناسازگار است. با این حال، ترکیه اصرار دارد که اس-400 در سیستم‌های ناتو ادغام نمی‌شود و تهدیدی برای این ائتلاف نخواهد بود.

آنکارا در موارد مختلف بارها تاکید کرده است که حذف شدن از برنامه ساخت قطعات اف-35 غیرقانونی و یک طرفه بوده است. این کشور خواستار رویکرد منصفانه ای داست و گفته است که آماده مذاکره با واشنگتن است.

خرید اس-400 از سوی آنکارا تحریم‌های آمریکا را نیز در پی داشت. در دسامبر 2020، واشنگتن ریاست صنایع دفاعی ترکیه (SSB) «اسماعیل دمیر»، رئیس آن و سه کارمند دیگر را در فهرست سیاه  خود قرار داد.

کالین این تصمیم را نه تنها برای ترکیه بلکه برای برنامه اف-35 اشتباه و پرهزینه توصیف کرد.

علاوه بر جنگنده‌های اف-16، ترکیه برنامه‌های داخلی دیگری نیز برای ساخت جنگنده پنهانکار نسل پنجم دارد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول