اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

ترس از مدرسه و فرار از یادگیری نتیجه تعطیلی کرونایی مدارس کشور

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه مدارس اکثر کشورها در دوران کرونا باز یا نیمه‌باز بوده است، گفت: متأسفانه مدارس ما به‌صورت حضوری تعطیل بود و به همین دلیل ترس از مدرسه و فرار از یادگیری در دانش‌آموزان به یک معضل جدی تبدیل شده است.

ترس از مدرسه و فرار از یادگیری نتیجه تعطیلی کرونایی مدارس کشور

فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌ و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم‌وتربیت خبرگزاری فارس درباره مطالعات انجام شده درباره تبعات تعطیلی مدارس، اظهار کرد: نتایج مطالعات ملی و بین‌المللی نشان می‌دهد که متأسفانه دانش‌آموزان ما از تعطیلی مدارس دچار خیلی آسیب جدی شده‌اند که این آسیب هم به لحاظ کیفیت یادگیری و همچنین تعاملات اجتماعی، روانی و رفتاری است که باید بین «دانش‌آموز و معلم»، «دانش‌آموز و دانش‌آموز» و «دانش‌آموز و مدیر مدرسه» شکل بگیرد که از این لحاظ مجموع بررسی‌ها و دیدگاه‌های علمی نشان می‌دهد که تعطیلی مدارس آسیب‌های فوق‌العاده زیادی را هم به آموزش‌وپرورش و هم به دانش‌آموزان وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه این آسیب‌ها در درازمدت مشخص می‌شود، افزود: بر اساس نتایج و نظریه‌های روان‌شناسی و مبانی نظری که در این زمینه وجود دارد، هر آموزشی که به دانش‌آموزان می‌دهیم، در یک دوره حساسی شکل می‌گیرد و اگر این آموزش‌ها در دوره خود ارائه نشود و شکل نگیرد یعنی منجر به تظاهرات نگرشی، باوری و رفتاری دانش‌آموز نشود، قاعدتاً یک عقب‌افتادگی خاص در آن حوزه در دانش‌آموزان اتفاق می‌افتد.

کریمی ادامه داد: این عقب‌ماندگی‌ها به‌مرورزمان منجر به این می‌شود که به سایر حوزه‌های نگرشی و رفتاری یادگیری هم گسترش یابد؛ بنابراین اگر یادگیری‌های لازم در دانش‌آموزان اتفاق نیفتد، این عدم توفیق در یادگیری منجر به بی دستاوردی در سایر حوزه‌ها و زمینه‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال در این حالت، ذهن و مغز؛ توانایی‌های شناختی و رشد لازم را نخواهد داشت و باورها شکل نخواهد گرفت و در این صورت، عملاً کودکان ما به یک سری افراد بی‌سواد تبدیل می‌شوند که ممکن است بتوانند با اینترنت کار کنند و از طریق آن به شبکه‌های مجازی ورود کنند و اطلاعات را دریافت و بارگذاری کنند اما آنها در نهایت فاقد مهارت‌های تفکر خواهند بود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش اضافه کرد: مهارت‌های تفکر دانش‌آموزان در تعاملات با معلمان و در اثر مواجهه با دانش‌آموزان هم‌سن‌وسال خود در مدرسه ایجاد می‌شود؛ بر اساس نظریه‌های روان‌شناسی، اگر دانش‌آموزان در معرض استدلال با بزرگسال و همسال خود قرار نگیرند، در آنها شاهد رشد تفکر نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه نتایج پژوهش‌ها نشان داده است که حتی باکیفیت‌ترین آموزش‌های مجازی و برخط، حداکثر 50 درصد می‌تواند به تحقق اهداف آموزشی و یادگیری کمک کند، گفت: آنچه ما در آموزش‌های مدرسه‌ای، حضوری و تعاملات «دانش‌آموز و معلم» و «دانش‌آموز، دانش‌آموز» مواجه هستیم، همین تعاملات چهره‌به‌چهره، استدلال کردن در رابطه و دیدن دیدگاه‌های فرد دیگر است که می‌تواند به رشد اجتماعی، فکری و اخلاقی کمک کند و این رشد به سایر حوزه‌های معرفتی و فکری دانش‌آموز هم گسترش پیدا کند. 

کریمی با بیان اینکه مدارس اکثر کشورها در دوران کرونا تاکنون باز یا نیمه‌باز بوده و تعاملات و رفت‌وآمد با معلم به طور حضوری و فیزیکی ادامه داشته است، گفت: ما و چند کشور دیگر در رده آخر کشورهایی هستیم که مدارس را باز نگه داشتند و باید بدانیم تعطیلی مدارس منجر به فجایعی می‌شود که امروز و آینده باید درباره آن بررسی‌های گسترده ای انجام شود.

وی تصریح کرد: ما و چند کشور دیگر فشار آوردیم که مدارس را در دوران کرونا تعطیل کنیم و الان می‌بینید وضعیت روانی بچه‌ها چگونه شده است! متأسفانه ترس از مدرسه و فرار از یادگیری در دانش‌آموز به یک معضل جدی تبدیل شده است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش در مورد اثربخشی شاد، نیز گفت: پژوهشی با نظرخواهی 50 هزار نفر از معلمان مدارس ابتدایی و متوسطه انجام شد و نتایج آن هم در اختیار آموزش‌وپرورش قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این پژوهش نشان می‌دهد شبکه «شاد» تا حدودی اثربخش است، افزود: باتوجه‌به اینکه شبکه «شاد» یک شبکه بومی، ملی و تازه‌تأسیس یافته است، قاعدتاً باید هماهنگی‌ها و تحلیل‌های لازم درباره‌اش اتفاق بیفتد تا بتواند به‌عنوان یک شبکه کامل و جامع آموزشی موردتوجه قرار گیرد. نتایج این پژوهش منتشر شده و در اختیار وزارتخانه قرار گرفته است و بر اساس آن نتایج، تغییرات لازم دراین‌خصوص در وزارت آموزش‌وپرورش در حال انجام است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول