اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

روایت ابتکار زنبوردار لرستانی برای تولید عسل مرغوب/ باورهای غلط را کنار بگذاریم

محمد کنعانی یکی از زنبوردارانی است که روی سلامت محصول تولیدی خود برنامه‌ریزی کرده است، او به دنبال این است که با حذف داروهای شیمیایی یک عسل سالم و با کیفیت را تحویل مشتری بدهد.

روایت ابتکار زنبوردار لرستانی برای تولید عسل مرغوب/  باورهای غلط را کنار بگذاریم

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، علاقه به طبیعت باعث شد که وی چهارسال پیش به پرورش زنبورعسل روی بیاورد، شرکت در کلاس‌های فنی و حرفه‌ی در حوزه گیاهان دارویی سبب شده که کنعانی شناخت بهتری از داروها به دست بیاورد و همین آموخته‌ها را در حوزه کاری خود یعنی پرورش زنبور عسل به کار ببندد.

علاقه کنعانی به پرورش زنبورعسل موجب شده که وی به تحصیل در این رشته روی بیاورود به طوری‌که هم اکنون دانشجوی رشته کاردانی زنبورداری است.

وی با اشاره به اینکه تلاش من در پرورش زنبورعسل تولید محصول سالم بوده است، می‌گوید: برخلاف بسیاری از زنبورداران که همه فکرشان تولید بالا است اما من تمرکزم را تولید محصول سالم گذاشته‌ام، و در این راستا مطالعات زیادی هم انجام داده‌ام.

این پرورش دهنده زنبورعسل بیان می‌کند: حدود 60 تا 70 کندو دارم هر چند می‌توانم تولید بالایی داشته باشم اما برای من افزایش عسل  ملاک نبوده است بلکه عسل با کیفیت مدنظرم است.

متاسفانه بیشتر محصولات کشاورری و دامداری  نه تنها در استان بلکه در کشور ناسالم هستند علت آن هم استفاده از داروهای شیمیایی و ناآگاهی بهره‌برداران است.

 

کلاس‌های فنی و حرفه‌ای منجر به شناخت بیشتر شد 

من در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای متوجه شدم که ماده موثر داروهایی مانند تیمول و یا اسید گزالیک گیاه دارویی آویشن است، در حالی که داروهای مربوط به زنبورداری با مارک‌های مختلف درصد کمی از آنها را آویشن تشکیل می‌دهد و حتی هنگام ضدعفونی کردن منجر به ملکه کشی هم می‌شود.

مورد دیگر استفاده از آنتی بیتویک ها است که در تمام دنیا این موضوع رد شده است اما بیشتر زنبورداران ما همچنان از فوماژلین استفاده می‌کنند من متوجه شدم که عصاره‌گیری بره موم بهترین آنتی بیوتیک است.

تحقیقات و مطالعات زیاد باعث شد به این نتیجه برسم که گل محمدی و ختمی برای درمان اسهال و یبوست موثر است و دیگر نیازی به مصرف فوماژلین نیست.

او تاکید می‌کند:  یکی از زنبورداران قدیمی کشور که با او ارتباط زیادی دارم معتقد است که یک زنبوردار نباید دارویی از شهر خریداری کند بلکه باید داروی مورد نیاز را از کوه تهیه کند و من هم مصمم هستم که این توصیه را عملی و به کار ببرم.

 

متاسفانه بهره‌برداران زنبور عسل در لرستان آگاهی چندانی از این حوزه ندارند و تنها دغدغه‌شان تولید بالا است در حالی که ما باید عسلی را تولید کنیم که ارگانیک باشد.

نکته دیگر اینکه تمام داروهایی که برای زنبور استفاده می‌شود محدودیت دمایی دارند، در حالی که بهره‌برداران از این حوزه  آگاهی ندارند.

شرکت در کلاس‌ها من را به استفاده از گیاهان دارویی برای مبارزه با بیماری‌ها سوق داد، به طوری که در حال حاضر از هیچ داروی شیمیایی در زنبورستان خود استفاده نمی‌کنم، اولویت و تمرکز من تولید محصول با کیفیت بدون استفاده از داروهای شیمیایی بوده است.

یک کار دیگری که انجام دادم به دلیل اینک هزینه تلقیح مصنوعی و اصلاح نژاد هزینه بالایی دارد و ما نمی‌توانیم پا به پای کشورهای اروپایی و پیشرفته حرکت کنیم، خودم طبق یک نظریه تحقیقی در جفت‌گیری به گزینی انجام دادم و زنبورهایی که فاکتورهای لازم را داشت برای سال آینده جدا کردم.

 

من هر چند نژاد کارنیکا را هم وارد زنبورستان خود کرده‌ام، اما زنبورهای ایرانی بازدهی بیشتری داشته‌اند زیرا درک کرده‌ام چه چیزی احتیاج دارند اما بیشتر زنبورداران دقت و آگاهی لازم را ندارند.

خیلی‌ از کندوهای عسل به دلیل عدم آگاهی بهره‌برداران امسال به دلیل وجود ریزگردها دچار مسمومیت شدند، اما من به دلیل مطالعه متوجه این موضوع شدم و نگذاشتم گرده وارد شود.

کنار گذاشتن برخی باورهای غلط

من معتقد هستم ارتباط با دیگر استان‌ها و بهره‌برداران باعث می‌شود اطلاعات بیشتری به دست بیاورم که این اطلاعات را می‌توانم برای تولید محصول سالم و با کیفیت پیاده کنم.

وی می‌گوید: یک باورهایی وجود دارد که باید آنها را کنار بگذاریم، در تمام کشورهای پیشرفت در خصوص کندوها عمودی عمل می‌کنند یعنی یک کلونی بیشتر از بیست قاب دارد اما در کشور و به تبع آن استان خودمان افقی هستند یعنی هر کلونی هفت تا هشت کلونی دارد.

تغذیه هم یکی از نکات مهمی است که  در تولید عسل با کیفیت موثر است، من در هر کلونی کمتر از چهار کیلو شکر و حدود شصت کیلو عسل طبیعی استفاده می‌کنم.

 

نبود آگاهی در خصوص نگهداری فرآورده‌های زنبور عسل

کنعانی اما به مشکلات زنبورداری نگاه دیگری دارد، او می‌گوید: طبق آماری که جهاد کشاورزی و یا آزمایشگاه‌های سطح کشور نود درصد عسل تولیدی درکشور ناسالم است که آن هم همانطور که اشاره کردم به دلیل استفاده از داروهای شیمیایی و البته نگهداری غیر اصولی است.

زنبوردار گرده گل، بره موم و ژل رویال را در کنار چادر نگهداری می‌کند و همین خود باعث از بین رفتن درصد قابل توجهی از پروتئین موجود در این فرآورده‌ها می‌شود، علت این موضوع هم نبود آگاهی بهره‌برداران است. این فرآورده‌ها باید در فریزر نگهداری شوند تا کیفیت خود را حفظ کنند. 

مشکل دیگر نبود آزمایشگاه معتبر است که این موضوع این مختص به استان نیست، جواب نمونه‌های ارسالی به چند آزمایشگاه یکسان نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول