اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

برنامه‌های هفته سلامت روان در استان مرکزی اعلام شد

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی به مناسبت فرا رسیدن هفته سلامت روان برنامه‌های این هفته را تشریح کرد.

برنامه‌های هفته سلامت روان در استان مرکزی اعلام شد

زهرا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: با توجه به  شروع هفته سلامت روان از هجدهم تا ۲۴ مهرماه سال جاری با شعار سلامت روان در جهانی نابرابر و بزرگداشت این هفته، اداره کل بهزیستی استان مرکزی به عنوان یکی از متولیان سلامت روان؛ برنامه‌های متنوع و فعالیت‌های گوناگونی را در نظر گرفته است.

وی افزود: هفته سلامت روان فرصتی است برای ارتقاء آگاهی‌های عمومی مردم در خصوص اهمیت سلامت روان و همچنین  تغییر و اصلاح نگرش در خصوص بهداشت روان، به ویژه بعد از شروع بیماری کرونا میزان استرس‌ها و اضطراب ها و تنش‌ها بیش از گذشته افزایش یافته است و سلامت روان افراد جامعه را در معرض تهدید قرار داده است.

وی اظهار داشت: این موضوع ضرورت توجه به دریافت مشاوره‌های روانشناختی را بیش از گذشته نشان می‌دهد. 

امینی خاطر نشان کرد: سازمان بهزیستی با راه‌اندازی مراکز متعدد استفاده از کارشناسان خبره در مراکز مشاوره؛ دولتی و خصوصی و مداخلات کارآمد روانشناختی، بهره مندی عموم مردم از خدمات رایگان خط صدای مشاور، راه اندازی مراکز سلامت محلی و  گروه‌های همیاران سلامت در محلات اقدامات موثری انجام داده  به طوری که در سال ۱۳۹۹  تعداد ۴۶ هزار و ۹۶۰ خدمت روانشناسی و مشاوره‌ای  در مرکز مشاوره تلفنی  ۱۴۸۰ این اداره کل  ارائه شده است.

امینی گفت: اغلب مردم از اهمیت حفظ سلامت جسمانی خود آگاهند و برای کسب اطمینان از سلامتی خود، از روش هایی همچون ورزش منظم، تغذیه مناسب و آزمایش های پزشکی استفاده می‌کنند. اما تعداد کمی از مردم به اهمیت حفظ سلامت روانی خود واقف هستند، نیاز است با رویکردی پیشگیرانه و بهره گیری از روانشناسان و مددکاران تغییرات اساسی در شیوه و سبک زندگی این افراد رخ دهد.

مدیرکل بهزیستی استان با تاکید بر اینکه یکى از مسائل مهم جهان امروز مسئله بهداشت و سلامت انسان است، افزود: بدون شک، سلامت جسمانى و روانى افراد جامعه اهمیت بسزایى دارد، تأمین سلامتى اقشار جامعه یکى از مسائل اساسى هر کشورى است که باید آن را از سه بعد جسمى، روانى و اجتماعى مدنظر قرار داد.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: در حال حاضر بهداشت روانى به عنوان یکى از رشته‌ها و موضوعات اساسى، مورد توجه سازمان بهداشت جهانى است و یک قسمت مستقل را در این سازمان جهانى به خود اختصاص مى دهد، در هر دو مفهوم بهداشت روانى، نقش فرهنگ، آداب و رسوم خانوادگى و اجتماعى و شرایط محیطى مورد تأکید قرار مى گیرد.

امینی اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی در رابطه با سلامت روان دو هدف دارد، اول ارتقاو پیشگیری و دوم درمان و بهبودی، بی شک نقش ارتقا و پیشگیری مهم‌تر و مقرون به صرفه‌تر است، متاسفانه مردم کشور ما اهمیت زیادی به سلامت روان نمی‌دهند، شاید این امر به دلیل نداشتن اطلاعات در این مقوله است.

وی  بیان داشت: جامعه‌ای که سلامت روان دارد، ترافیک، قتل، جنایت، اعتیاد، طلاق و... در آن کمتر اتفاق می افتد، هم چنین سلامت روان در سلامت جسمانی نیز نقش بسزایی دارد، بهداشت روان با شناخت، رفتار و سلامتی احساسی ما در ارتباط است، برای کاهش عوارض ناشی از کم توجهی به سلامت روان باید مداخله مثبت و اندیشمندانه برای مقابله با شرایط نامناسب قبل از آنکه منجر به اختلال یا ناتوانی شود و هدف آن حفظ سلامت و بهداشت افراد است را بکار گیریم.

امینی افزود: درخصوص راهکارهای پیشگیرانه در سلامت روان انجام بررسی‌­های دوره­ای نیازسنجی با هدف به­روز کردن اولویت­های ارتقای سلامت روان جامعه، آموزش و آگاه­سازی تمام مردم در مورد سلامت روان، تقویت مهارت­‌های مرتبط با سلامت روان، مانند مهارت‌های زندگی، مهارت­‌های فرزندپروری، مهارت­‌های شغلی و مهارت­‌های زندگی سالم، ایجاد و تقویت سامانه‌های حمایت اجتماعی، مداخله‌های اجتماعی با هدف کاهش استرس و ارتقای سلامت روان، تاب‌آوری فردی  تقویت شبکه‌­های ارتباطی محله­‌ای، مشارکت شهروندان و فعالیت­‌های محله‌­ای توانمندسازی اجتماع، مداخله در بحران برای وضعیت­هایی مانند طلاق، جدایی، بلایا و آسیب­های دیگرو....دارای اهمیت است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول