اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

افزایش مستمری ناشنوایان و کم‌شنوایان

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آمل به افزایش مستمری ناشنوایان و کم‌شنوایان اشاره کرد و گفت: ماهانه از سوی اداره بهزیستی در قبال ارائه خدمات توانبخشی به ازای هر کودک ناشنوا و کم‌شنوا، یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار تومان مستمری پرداخت می‌شود که این مبلغ نسبت به سال گذشته ۶۰۰ هزار تومان افزایش داشته است.

افزایش مستمری ناشنوایان و کم‌شنوایان

کبری اسفندیاریان در گفت‌وگو باخبرنگار فارس در آمل با بیان اینکه تاکنون یک هزار و ۲۰۰ ناشنوا و کم‌شنوا در پوشش خدمات اداره بهزیستی شهرستان آمل قرار گرفتند، اظهار کرد: خدمات این اداره شامل دریافت سمعک، کاشت حلزون و خدمات مرکز تربیت شنیداری نیکان است.

غربالگری بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نوزاد و کودک در سال گذشته

وی به اجرای طرح غربالگری شنوایی سال گذشته در آمل اشاره کرد و افزود: در این طرح ۳ هزار و ۵۷۲ نوزاد و کودک مورد غربالگری شنوایی قرار گرفته که از این تعداد، بالغ بر ۱۵۳ نوزاد مشکوک به اختلال شنوایی شناسایی شدند.

اسفندیاریان با بیان اینکه تمامی نوزادان غربالگری شنوایی می‌شوند، اظهار کرد: در صورت تشخیص موارد مشکوک به اختلال شنوایی کارشناس مربوطه نوزاد را به مدت یک‌ماه مورد سنجش قرار داده و در صورت تأیید اختلال شنوایی برای درمان به مراکز درمانی تخصصی معرفی می‌کند.

رئیس اداره بهزیستی آمل گفت:  دو مرکز توانبخشی کودکان کم شنوا در شهرستان های آمل و ساری فعال است که تمامی خانواده‌های دارای کودکان کم‌شنوای سطح استان می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

افزایش مستمری ناشنوایان و کم‌شنوایان

وی به افزایش مستمری ناشنوایان و کم‌شنوایان اشاره کرد و افزود: ماهانه از سوی اداره بهزیستی در قبال ارائه خدمات توانبخشی به ازای هر کودک ناشنوا و کم‌شنوا، یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار تومان مستمری پرداخت می‌شود که این مبلغ نسبت به سال گذشته ۶۰۰ هزار تومان افزایش داشته است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آمل مهمترین مشکلات ناشنوایان را نبود رابط برای ارتباط با دیگران، اشتغال، مسکن و کمبود بودجه دانست و خاطرنشان کرد: می‌توان با تربیت و پرورش رابط ناشنوایان و به‌کارگیری آنان در ادارات، کیفیت و کمیت ارائه خدمات افزایش داد.

آناهیتا امینی مدیر مرکز توانبخشی نیکان شهرستان آمل گفت: مرکز توان‌بخشی کودکان کم‌شنوا نیکان شهرستان آمل از سال ۱۳۷۹ به عنوان اولین مرکز توانبخشی این کودکان در سطح استان شروع به فعالیت کرده و تا چندسال گذشته به عنوان تنها مرکز این استان به‌شمار می‌آمد.

وی درباره عرصه‌های فعالیتی مرکز عنوان کرد: مرکز توانبخشی نیکان در عرصه‌های غربالگری و ارزیابی شنوایی نوزادان، تشخیص و مداخله‌های درمانی از جمله کار درمانی ذهنی، گفتار درمانی، تربیت شنوایی، زبان آموزی، روانشناسی و مجموعه آموزش‌هایی که یک کودک کم‌شنوا نیاز دارد تا به سطح کودک عادی برسد ارائه می‌شود.

سالانه ۱۲ کودک کم شنوا وارد مدرسه عادی می‌شوند

 امینی با بیان اینکه به طور میانگین سالانه ۱۲ کودک از این مرکز وارد مدرسه عادی می‌شوند افزود: روش‌های آموزشی ما روش شنیداری می‌باشد و کودک با استفاده بهینه از سمعک ، وسیله کمک شنوایی و دستگاه کاشت حلزون و همچنین با تلاش تیم تخصصی ادیولوژیست، گفتار درمانگر، روان‌شناس، کاردرمان ذهنی و مربی آموزشی، فراگیری‌های لازم را دریافت کرده و در نهایت به وی کمک می‌شود تا به مانند یک بچه عادی در جامعه زندگی کند.

 

تشخیص و ارزیابی شنوایی تا سه ماهگی

مدیر مرکز توانبخشی نیکان با تاکید بر اینکه اولین کار ما ارزیابی و غربالگری شنوایی نوزادان است خاطرنشان کرد: زمانی که نوزاد به‌دنیا می‌آید تا ۷۲ ساعت وضعیت شنوایی‌‌اش چک می‌شود . اگر در مرحله اول، شنوایی کودک خوب یا به اصطلاح گذر بود باید در پایان سه‌ماهگی شنوایی نوزاد مجددا چک و نتیجه نهایی گرفته شود. اما اگر نوزاد به دلایل مختلفی از جمله بستری، ازدواج فامیلی، وزن پایین و زردی، نارس یا اصطلاحاً هایریسک بود مجددا دوهفته بعد چکاپ شده و اگر جواب آزمایش خوب بود برای اطمینان، آخرین آزمایش در سه‌ماهگی انجام می‌شود و اگر جواب آزمایش نشانگر اختلال در شنوایی بود برای آزمایش تکمیلی ارجاع داده می‌شود.

 

وی با اشاره به‌اینکه ما تا سن سه‌ماهگی پرونده شنوایی یک نوزاد که افت شنوایی دارد را می‌بندیم اظهار کرد: برای نوزاد سه‌ماهه که دارای تشخیص نهایی از لحاظ افت شنوایی در آزمایش  ABR است سمعک تجویز کرده و از همان زمان آموزش‌های توانبخشی وی را شروع خواهیم کرد. اگر کودک کم‌شنوا باشد در مرکز توانبخشی خانواده و کودکان کم‌شنوا پذیرش شده و با آموزش‌های خاص روند طبیعی رشد،گفتار و زبان را طی می‌کند و نسبت به کودکان هم‌سن و سال خود عقب نمی‌افتد؛ و اگر نوزاد ناشنوا باشد برای انجام عمل جراحی کاشت حلزون گوش به بیمارستان مربوطه در تهران ارجاع می‌شود.

مداخله زود هنگام بهترین روش بهبود شنوایی کودک

امینی پیشرفت کودک در بهبود کم‌شنوایی را وابسته به کودک و اختلالات همراه دانست و گفت: اگر نوزاد اختلالات همراه نداشته باشد در یک مقطع زمانی کوتاه پیشرفت می‌کند و می‌تواند مانند کودکان عادی هم‌سن و سال خود شروع به حرف زدن کرده و زندگی معمولی داشته باشد. اما اگر کودک دچار اختلالات همراه باشد با روانشناسی، کاردرمانی و سایر کمک‌های لازم، تمام تلاش خود را انجام داده تا کودک را به سطح عادی برسانیم.

 

وی مداخله زودهنگام را از مهمترین دغدغه‌های اصلی برشمرد و عنوان کرد: سن زبان‌آموزی و سن تشخیص در این بچه‌ها بسیار اهمیت دارد. این زمان طلایی برای مداخله زود هنگام از سه‌ماهگی شروع  و در  شش‌ماهگی به پایان می‌رسد. اگر کم‌شنوایی در سن بالاتر تشخیص داده شود برای مداخله و درمان نمی‌توان آموزش‌های لازم را ارائه کرد، زیرا سن زبان‌آموزی رو به اتمام است و یادگیری وی با تاخیر انجام می‌شود .

بهبودی شنوایی کودک در گرو همکاری خانواده‌ها با مراکز

امینی با بیان اینکه در غربالگری نوزادان، کودکان کم‌شنوا و ناشنوا تمام تلاش خود را کرده و موفق بوده‌ایم گفت: اگر خانواده‌ای سطح آگاهی‌اش پایین باشد با آگاهی دادن به خانواده،کودک را برای ارزیابی و غربالگری می‌آوریم. همچنین اگر توان مالی خرید سمعک را نداشته باشد بهزیستی به صورت رایگان سمعک ارائه می‌کند. ما به صورت چرخه‌ای عمل می‌کنیم تا کار را به بهترین شکل انجام دهیم، اما اگر بچه و خانواده‌ای با ما همکاری نکند ممکن است اشتباه راهنمایی شده و بعد از گذشت چندین ماه بازگردد که دیگر دیر شده و کاری نمی‌توان کرد.

 

هزینه درمان مانع بزرگ خانواده‌ها برای رسیدن به آرزویشان

امینی با بیان اینکه تمام دغدغه و آرزوهای خانواده‌های کودکان کم‌شنوا و ناشنوا این است که کودکشان بشنود و حرف بزند و مانند کودکان عادی به مدرسه رفته و زندگی عادی داشته باشد اظهار کرد: مشکلات اقتصادی از موانع بزرگ این خانواده‌ها برای رسیدن به آرزویشان است. اکثر خانواده‌ها وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند و به ناچار برای تشخیص و توانبخشی از روستاها و شهرهای اطراف از جمله نوشهر، چالوس، کلاردشت، مرزن آباد، تنکابن، نور، فریدونکنار، بابل و بابلسر به‌مدت طولانی به این مرکز مراجعه می‌کنند که هزینه رفت‌و‌آمدها بسیار سنگین شده و از لحاظ مالی در تنگنا قرار می‌گیرند.

مسؤولان حمایت

وی در ادامه افزود: بهزیستی سمعک مناسب برای این بچه‌ها را فراهم می‌کند و از این لحاظ مشکلی نداریم اما هزینه درمانی این کودکان به استثنای کاشت حلزون گوش که ۵۰ درصد آن را بهزیستی متقبل می‌شود بسیار سنگین است.

مدیر مرکز توانبخشی نیکان در پایان گفت: از مسؤولان تقاضا می‌کنم این بچه‌ها زیرپوشش بیمه‌ای خاص قرار گیرند و از آنها حمایت شود تا بار سنگین هزینه‌ها از روی دوش خانواده‌هایی که بیشتر از قشر ضعیف جامعه هستند برداشته شود.

انتهای پیام/۸۶۰۶۴/ج

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول