اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تکنولوژی پیچیده مهم‌ترین داروی سرطان سینه در دست جوانان نخبه ایرانی/ امید به درمان با کمترین عوارض ممکن

مدیر یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی از ساخت و تولید مهم‌ترین داروی سرطان سینه خبر داد که جوانان نخبه به تکنولوژی پیچیده آن دست یافته‌اند؛ این دارو تنها توسط یک شرکت سوئیسی تولید می‌شود که به علت انحصاری بودن، امکان واردات آن مهیا نبوده است.

تکنولوژی پیچیده  مهم‌ترین داروی سرطان سینه در دست جوانان نخبه ایرانی/ امید به درمان با کمترین عوارض ممکن

نوید گودرزی، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان تولید کننده دارو در گفتگو با خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس اظهار داشت: در این شرکت موفق شدیم، نخستین داروی ایرانی ضد سرطان با تکنولوژی ADCها را که تا پیش از این به دلیل انحصار و قیمت بالا، در دسترس بیماران نبود را به مرحله تولید و عرضه برسانیم.

وی با بیان اینکه داروی «پادینکس» از اردیبهشت ماه وارد بازار ایران شده، گفت: این محصول جدید امروز در ششمین نمایشگاه ایران فارما به مخاطبان معرفی می شود.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان ایرانی با اشاره به اینکه این دارو از تکنولوژی «ADC» استفاده می‌کند، ادامه داد: فناوریAntibody drug conjugates» که به اختصار به آن «ADC» گفته می‌شود، قادر به دارورسانی هدفمند عوامل سایتوتوکسیک قویتر از دارو ای شیمی درمانی رایج به سلول توموری برای دستیابی به کشندگی بالا در سلول سرطانی بدون آسیب به سلول‌های سالم است که این روند منجر به بروز کمترین عارضه در افراد دچار بیماری سرطان سینه می‌شود؛ در واقع این فناوری کمک می‌کند تا داروهای شیمی‌درمانی که داروهای بسیار سمی هستند، بیشتر بر روی توده سرطانی تاثیر بگذارد و بنابراین ضمن اثربخشی بیشتر، بیمار از عوارض متعدد داروهای شیمی‌درمانی در امان باشد.

وی افزود:‌ این دارو، داروی خط اول درمان سرطان سینهHER۲ مثبت است که حدود ۲۹ درصد جمعیت بیماران ایرانی را شامل می شود و مراحل درمان سخت‌تری دارد؛ این دارو ترکیب دو داروی ایمنی‌درمانی و شیمی‌درمانی است که توسط دانش داروسازی به گونه ای طراحی شده تا تنها به بافت سرطان سینه برسد؛ با توجه به اینکه برای درمان این نوع سرطان، تزریق این دارو الزامی بوده و بیماران از آن محروم بوده‌اند، داروی ایرانی سرطان سینه کمک می‌کند تا افراد مبتلا با قیمت کمتر از ۵۰ درصد نمونه خارجی تحت درمان قرار بگیرند.

گودرزی یادآور شد‌: ساخت این دارو از سال ۹۳ آغاز شده و با مجوز سازمان غذا و داروی ایران در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به صورت فوریتی در اختیار داروخانه های مرجع شهر تهران قرار گرفت. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پادینکس را به عنوان یک محصول دانش‌بنیان با بالاترین سطح فناوری تایید کرده و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به آن تاییدیه نانو مقیاس اعطا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این دارو تنها یک نمونه خارجی دارد که توسط شرکت سوئیسی «Roche» تولید می‌شود و بالغ بر ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد؛ در حالی‌که نمونه ایرانی آن تنها ۷ میلیون تومان قیمت دارد و به صورت ویال تزریقی لیوفیلیزه تجویز می‌شود.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان ایرانی در پایان گفت: علاوه بر توانایی تامین نیاز داخل، شرایط صادرات نیز مهیا است و باتوجه به اینکه این دارو، یک داروی منحصربفرد است و تنها یک شرکت داروسازی سوئیسی آن را تولید می‌کند، تقاضاهای زیادی برای صادرات آن داده شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول