اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

ویژگی‌های انسان عاقل در کلام امام رضا(ع)

یکی از کارشناسان مذهبی با بیان اینکه انبوهی از روایات به دنبال تبیین مفهوم عقل هستند، گفت: امام رضا(ع) فرمودند عقل مسلمان کامل نمی‌شود مگر اینکه از او امید به خیر و خوبی داشته باشیم و از طرف او شری به دیگران نرسد.

ویژگی‌های انسان عاقل در کلام امام رضا(ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در سخنرانی جمعه شب حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما در زندگی این است که ما در زندگی از ذکر امام زمان(عج) غافل هستیم در حالی که امام زمان(عج) امام حی و حاضر ما است و باید ذکر ایشان از سایر ائمه(ع) در زندگی ما بیشتر باشد.

وی با اشاره ب معنای زندگی عاقلانه اظهار کرد: یکی از کلاه‌هایی که سر ما گذاشته شده است همین مفهوم عقل و عاقلی است که به ما گفته‌اند افراد باهوش‌تر، عاقل‌تر هم هستند و هرچه اطلاعات و سواد انسان بیشتر باشد عاقل‌تر است اما وقتی در محضر قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌نشینیم می‌بینیم که می‌شود کسی خیلی باهوش و باسواد باشد ولی عاقل نباشد و زندگی عاقلانه‌ای نداشته باشد.

کارشناس مسائل خانواده حرم مطهر بانوی کرامت تعریف عقل و عاقلی در آیات و روایات را با تعریف امروزی از آن متفاوت دانست و گفت: فردی نزد امام صادق علیه السلام آمد و پرسید عقل چیست؟ ایشان فرمودند عقل چیزی است که به وسیله آن خدا بندگی می‌شود و بهشت به وسیله آن کسب می‌شود؛ آن فرد پرسید اگر عقل این است پس آن چیزی که معاویه داشت چه بود؟ حضرت فرمودند آن حیله و نیرنگ بود و شبیه عقل است ولی عقل نیست.

وی با بیان اینکه انبوهی از روایات وجود دارد که اصلی‌ترین دغدغه‌اش این است که به ما بفهماند که چطور می‌توان عاقل بود، افزود: امام رضا علیه السلام فرمودند عقل مسلمان کامل نمی‌شود مگر اینکه ۱۰ ویژگی در آن باشد که اولین آن ویژگی‌ها این است که از او امید به خیر و خوبی داشته باشیم و دومین ویژگی این است که از طرف او شری به دیگران نرسد.

عباسی ولدی ادامه داد: این ویژگی به قدری در اهل‌بیت(ع) پر رنگ بود که حتی دشمنان اهل‌بیت(ع) روی این ویژگی آنها حساب باز می‌کردند و از این ویژگی آنها سوء استفاده می‌کردند ولی اهل‌بیت(ع) نگران سوء استفاده دشمنان نبودند و به وظیفه خود عمل می‌کردند.

وی با بیان اینکه اگر ما با ایجاد آسودگی خیال از اینکه از ما شری به دیگران نمی‌رسد محبت را پمپاژ کنیم در خانه و جامعه اقتدار ایجاد می‌کنیم، گفت: اقتدار محبتی از اقتدار خشونتی هم از نظر زمان و هم از نظر مکان تأثیر بیشتری دارد زیرا اقتدار خشونتی تا وقتی که بالاسر طرف باشیم مؤثر است ولی در اقتدار محبتی زمان و مکان معنا ندارد.

انتهای پیام/۷۸۰۲۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول