اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

جوان و بومی بودن، نقاط قوت استاندار جدید اصفهان/ «مرتضوی»حلقه‌های محدود مشورتی را بشکند

در خبرگزاری فارس میزبان دبیران احزاب سیاسی اصفهان بودیم تا با آن‌ها درباره مهمترین مطالبات‌شان از استاندار جدید اصفهان گفت‌و‌گو کنیم، فعالان سیاسی جوان و بومی بودن را مهمترین ویژگی استاندار جدید بیان کردند و از وی خواستند تا در انتصاب مدیران استانی و شهرستانی به تخصص، تعهد و استفاده از نظر نخبگان توجه داشته باشد.

جوان و بومی بودن، نقاط قوت استاندار جدید اصفهان/ «مرتضوی»حلقه‌های محدود مشورتی را بشکند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نهایتاً پس از کش و قوس‌های فراوان و مطرح شدن اسامی زیادی، سیدرضا مرتضوی شانزدهمین سکاندار استانداری اصفهان شد تا پرونده انتخاب استاندار در دولت جدید هم بسته شود و امروز نگاه‌ها به انتصابات این استاندار جوان است.

در سال‌های اخیر به واسطه بی‌توجهی‌ها و کم‌لطفی مدیران زخم‌هایی بر پیکر اصفهان پهناور نشسته است که درمان آن جز با همت و عزم جهادی در ۴ پیش‌رو ممکن نیست. دردهایی که حتی زرگرپور استاندار اصفهان در دولت یازدهم نیز در گفت‌و‌گو با فارس به آن اشاره کرد و از بی‌توجهی رئیس‌جمهور و معاون اول دولت قبل در عدم همراهی با طرح‌های او در بخش آب انتقاد کرد.(اینجا بخوانید)

تلاش شبانه‌روزی و انتخاب مدیران شایسته در تراز انقلاب اسلامی برای مسؤولیت‌ها از جمله مهمترین مطالبات نخبگان و فعالان سیاسی از مرتضوی است تا همپای او برای حل مشکلات گام بردارند.هر چند حل مشکلات استان نیازمند توجه شخص رئیس جمهور و هیات دولت است تا با کمک به استاندار اصفهان مشکلات پیگیری شود.

این روزها که رئیس‌جمهوری سعی می‌کند با تصمیماتش، دستوراتش، صحبت‌هایش و سفرهایش، ذره ذره امید را به دل‌های گله‌مند مردم برگرداند، طبیعی است استاندار هم بای همین رویه را ادامه دهد تا شاید مرهمی باشد بر زخم‌های چند ساله این استان.

 

پیش از آغاز کار رسمی دولت تا امروز که مرحله انتصابات استان اصفهان به تعیین استاندار رسیده است، متخصصان، صاحب‌نظران و کارشناسان بسیاری از پیشنهادات و توصیه‌هایشان به استاندار آینده گفتند و سعی کردند در این مسیر با او همراه شوند و امروز هم به نظر می‌رسد همتی به گستردگی تمامی جناح‌ها و تفکرات، پشتیبان استاندار ۴۴ ساله اصفهان است تا این استان را به جایگاه واقعی خود بازگرداند.

فعالان سیاسی در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به مهمترین ویژگی‌های استاندار اصفهان، مطالبات خود در خصوص انتصابات مدیران استان و برخی از اولویت‌های استان را اشاره کردند.

همت فراجناحی، پپشتیبان استاندار جدید اصفهان

مهران زینلیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان از پیشنهادات و توصیه‌هایش به استاندار جدید اصفهان گفت و در این باره اظهار داشت: پس از کش و قوس‌های فراوان آقای مرتضوی به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شد، به نظر می‌رسد مهم‌ترین ویژگی‌هایی که ایشان دارند و می‌تواند به حل مشکلات استان کمک کند، پرانرژی و جهادی بودن‌شان است.

 

دبیر جبهه پایداری اصفهان ادامه داد: روحیه انقلابی و تحول‌گرا با پشتوانه تحصیلاتی و دانشگاهی و تجارب مختلف در زمینه‌های صنعتی و اجتماعی و علمی دارد، هم‌چنین ارتباط خوبی هم که با بدنه انقلابی سطح اصفهان دارند می‌تواند در حل مشکلات استان موثر باشد.

استاندار جدید اصفهان، پتانسیلی برای حل مشکلات کشور و استان

وی افزود: استاندار جدید اصفهان با ارتباطی که با جوانان و مدیریت اجرایی کشور در تهران دارد، پتانسیل خوبی برای حل مشکلات کشور و استان است.

زینلیان خاطرنشان کرد: لازم است استاندار اصفهان باتوجه به شایستگی و تجارب افراد، نیروهای پرانگیزه و انقلابی که دل در گرو حل مشکلات مردم دارند و در عمل هم این مسأله را به اثبات رساندند، برای سمت‌های مختلف انتخاب کند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه اصفهان عنوان کرد: باور داریم که با یک روحیه انقلابی، جهادی و با پشتوانه نگاه علمی و مطالعاتی حتماً می‌توان مشکلات استان و کشور را حل کرد و قاعدتاً باید بر همین مبنا استاندار برنامه‌ریزی کند.

آب، چالش اصلی استان اصفهان

وی درباره اصلی‌ترین چالشی که استان در حال حاضر با آن روبه‌رو است، گفت: شاید مهم‌ترین چالش استان را بتوان مشکل آب و خشکی زاینده‌رود دانست، فرونشست دشت اصفهان که نتیجه همان خشکسالی و مشکلات زیست‌محیطی نیز دیگر مشکلات استان است.

زینلیان افزود: از طرف دیگر مشکلات معیشتی مردم و رونق کسب و کار در مناطق مختلف به ویژه در شرق اصفهان، اولویت‌های استان، ترویج فرهنگ ناب ایرانی و انقلابی که اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی شناخته می‌شود و  ارتقا شاخصه‌های توسعه پایدار مهمترین اولویت‌های استان است.

جوان و بومی بودن، دو نقطه قوت استاندار جدید اصفهان

مهدی شاکران نیز از دیگر فعالان این عرصه است که توصیه‌هایی به مرتضوی داشت ‌و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: از نکات مثبتی که در استاندار منتخب وجود دارد جوان بودن ایشان است؛ موضوع بعدی این است که از دیار خود اصفهان هستند و با اصفهان بیگانه نیستد، هم در اصفهان زندگی کرده‌اند و هم هیأت علمی دانشگاه در این استان بوده‌اند.

 

سخنگوی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های ایشان این است که ارتباط خوبی با شخص رئیس جمهور و بدنه هیأت دولت دارند و در دوان انتخابات هم رئیس ستاد انتخاباتی آیت‌الله رئیسی بودند؛ در مجموع با توجه به سوابق عملکردی که داشتند، امیدواریم بتوانند برای اصفهان مثمر به ثمر واقع شوند.

وی در خصوص برنامه پیش‌رو استاندار اصفهان توضیح داد: استان اصفهان استانی است که نسبت به دیگر مناطق کشور شاخصه‌های ویژه‌ای دارد؛ اصفهان یک شهر صنعتی، تاریخی و گردشگری است و درکنار هم قرار گرفتن این ۲ پتانسیل‌های زیادی را در برابر استاندار منتخب قرار می‌دهد تا بتواند از همه قابلیت‌ها استفاده کند.

شاکران یادآور شد: نیاز است که استانداری، مشکلات و ظرفیت‌های اصلی استان را شناسایی کند تا بتواند آن‌ها را به هم مرتبط کند.

هماهنگی استاندار، دولت و مدیریت شهری حلال مشکلات اصفهان

سخنگوی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان تصریح کرد: اگر استاندار بتواند سه ضلعی و هماهنگی درستی بین استانداری، بدنه هیأت دولت و بدنه مدیریت شهری ایجاد کند، می‌تواند از درون مشکلات را شناسایی کند تا مشکلات اصفهان به خوبی حل شود.

وی با اشاره به اولویت‌های استان اصفهان عنوان کرد: در حال حاضر موضوع آب و فرونشست زمین بحثی بسیار مهم است و اگر جدی نگرفته شود نتایج آن باعث می‌شود زیرساخت‌های فرهنگی و تاریخی‌مان از بین برود؛ شاید بحث‌های بیکاری، صنایع و... وجود داشته باشد اما این موضوع فرا استانی است و نیاز است که در اولویت قرار داده شود.

اهمیت دیپلماسی بین استانی برای حل مشکلات

شاکران خاطرنشان کرد: موضوع بعدی فعال کردن دیپلماسی بین استانی است تا استاندار بتواند رایزنی خوبی در هیأت دولت و میان استانداران داشته باشد تا مشکل آب و فرونشست حل شود.

سخنگوی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان گفت: در هشت سال گذشته دچار مدیریتی منفعل شده بودیم که تنها تلاش می‌کرد خود را اداره کند و در این مورد هم موفق نبود؛‌ انتخاب آقای مرتضوی، خود حرکتی به سمت سنت‌شکنی سنت‌های غلط گذشته است.

وی درخصوص روند انتصابات استاندار جدید بیان کرد: اگر استاندار جدید بخواهد تغییری ایجاد کند، قطعا با مدیران قبلی نمی‌تواند و نیاز است با مشورتی که با نخبگان شهری و استانی انجام می‌دهد، از مدیرانی استفاده کند که تخصص و توان انجام کار را داشته باشند.

لزوم تجمیع تخصص و روحیه جهادی در مدیران استانی 

شاکران یادآور شد: اینکه فرد تخصص داشته باشد اما روحیه انجام کار را نداشته باشد یک آسیب است و اینکه شخص روحیه جهادگونه داشته باشد اما تخصص نداشته باشد آسیبی دیگر است.

سخنگوی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان تأکید کرد: تعداد زیادی از جوانان نخبه در استان وجود دارند که ایده‌های زیادی دارند و نیاز است که استاندار از آن ایده‌ها استفاده کند، با جامعه دانشگاهی ارتباط داشته باشد و در دام سنت‌های انتخاب غلط مدیران قبلی و توصیه‌های بیهوده و غلط نیفتد و افرادی را روی کار بیاورد که توانایی و شجاعت ایجاد تغییر را داشته باشد.

وی مطرح کرد: اگر استاندار بخواهد با ملاحظات قبلی پیش برود، با اینکه خودش روحیه‌ای کاری دارد اما مجموعه‌ای تشکیل می‌شود که نمی‌توان با آن کار کرد و نیاز است مدیرانی که انتخاب می‌شوند دارای همان شرایط باشند.

شاکران در انتها اظهار کرد: استاندار می‌تواند از مشورت نمایندگان مجلس، دانشگاهیان، نخبگان شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کند؛ همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مدیران بعد از استاندار را مدیران میانی تشکیل می‌دهند و نیاز است این مدیران از جوانان انتخاب شوند که هم کادرسازی شکل بگیرد و هم تغییراتی ایجاد شود.

لزوم بازسازی نقش استان اصفهان در صنعت و بازرگانی کشور

حامد یزدیان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه انتخاب آقای مرتضوی به عنوان استاندار اصفهان با توجه به ویژگی‌های شخصی وی می‌تواند پیامدهای خوبی را برای استان اصفهان داشته‌ باشد، اظهار داشت: او یک فرد دانشگاهی به روز است و امید داریم که مدیریت دانش بنیان، یعنی مدیریت مبتنی بر دانش و علم با حضور وی حاکم شود.

 

دبیر کل جمعیت رویش نیروهای انقلاب اصفهان تاکید کرد: استانداران قبلی اصفهان نیز افراد دانشگاهی بودند اما مدت زیادی از دوران تحصیلشان گذشته بود؛ استاندار جدید از لحاظ علمی به روز است و دانش‌آموخته‌ دوره‌های جدید آموزشی است، با توجه به تحولاتی که در سیستم‌های مدیریتی به وجود آمده این می‌تواند یک امتیاز مثبت برای او باشد. 

وی افزود: پرتلاش بودن و ارتباط وسیع با قشرهای مختلف مردم از دیگر ویژگی‌های اوست، آقای مرتضوی در سمت‌های قبلی خود از جمله در دفتر آستان قدس با شهرستان‌های مختلف با توجه به نمایندگی آستان در استان‌ها ارتباطات خوبی داشتند و این روحیه‌ تعامل با قشرهای گوناگون جامعه از جمله جوانان تحصیل کرده از مزیت‌هایی است که می‌تواند به استان کمک کند چرا که در گام دوم انقلاب نیازمند انرژی‌های مضاعفی هستیم که به حل مشکلات و تعالی استان کمک کند. 

یزدیان درباره‌ی مواردی که استاندار باید آن‌ها را در اولویت استان قرار دهد، عنوان کرد: مشکلات معیشتی مردم، آلودگی هوا و کمبود منابع آب که همگی به نوعی با هم ارتباط دارند از جمله اولویت‌هایی است استاندار باید به آن‌ها توجه کند؛ همچنین اصفهان یک شهر صنعتی است اما نقش خود را در سازندگی کشور از دست داده و معتقدیم نقش اصفهان در صنعت و بازرگانی باید بازسازی شود. 

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه اصفهان اضافه کرد: اصفهان با وجود شهدایی که دارد همواره از نظر سرمایه اجتماعی زبانزد بوده است اما لازم است که این سرمایه حفظ و ارتقا داده شود و برای افزایش نشاط و امید مردم برنامه‌ریزی شود. 

وی در ارتباط با ویژگی‌های کارگزاران و معاونانی که استاندار انتخاب می‌کند تصریح کرد: این افراد باید منتسب به مؤلفه‌های گام دوم باشند، یعنی داشته‌های خود را به خوبی بشناسند و بتوانند در راستای اهداف و ایده‌آل‌های کشور حرکت کنند؛ جوان‌گرایی یکی از مؤلفه‌های گام دوم هست اما همه‌ی آن نیست و افرادی که بر سر کار می‌آیند باید تجربه کافی، قدرت و جسارت تصمیم‌گیری و تعامل با همه‌ی گروه‌ها را داشته‌باشند. 

استاندار جدید حلقه‌های محدود مشورتی سابق را بشکند

یزدیان ادامه داد: در سال‌های گذشته مدیران، حلقه‌های مشورتی خود را محدود به هم حزبی‌های خود می‌کردند و در نتیجه در موارد زیادی گرفتار تصمیم‌های حزبی شدیم ؛ انتصاب افراد یک مقوله جدا و مشورت گرفتن از همه گروه‌ها و تصمیم‌گیری غیر حزبی مقوله‌ی دیگری است و انتظار این است که آقای مرتضوی این حلقه‌ها را بشکنند و فضای بازی برای اظهار نظر عموم کارشناسان و صاحبنظران فراهم سازند.

همه باید برای موفقیت استاندار اصفهان تلاش کنند

محمود معلمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: اعتقاد بنده این است که وقتی رئیس‌جمهور و وزیر کشور به این نتیجه رسیده‌اند که وی این توانایی را دارد، بنابراین باید به استاندار منتخب اعتماد و کمک کرد تا این مشکلات استان اصفهان را حل کند.

 

آب، گردشگری و مسائل فرهنگی اولویت ‌های اصفهان

وی ادامه داد: مسؤولیت استانداری اصفهان، مسؤولیت خطیری است و بعد از تهران جزو شهرهای اول کشور محسوب می‌شود؛ امیدواریم که بتوانند این کار را انجام دهند.این کارشناس مسائل سیاسی افزود: وی قبل از این مسؤولیت در یک دوره‌ای با آقای رئیسی کار کرده‌اند و مسؤول آستان قدس در اصفهان بوده‌اند و بعد هم در مسؤولیت‌های دیگر بوده‌اند،  به همین دلیل است که چون وزیر کشور و هیات دولت بررسی کرده‌اند و این تصمیم را گرفته‌اند همه باید به وی کمک کنند.

معلمی با اشاره به مهمترین مشکلات اصفهان، اولویت‌های استان را چنین برشمرد:استاندار درباره استان اصفهان، باید به چند نکته مهم توجه کنند، یکی مسأله آب است و شرق اصفهان و حتی غرب اصفهان الان با این مشکل روبرو هستند؛ ایشان باید در این زمینه طراحی خوبی داشته باشند.

کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: نکته دوم، بحث گردشگری است؛ اصفهان زمینه خوبی برای گردشگری دارد و نکته بعد، مسئله فرهنگی است و این مورد بیشتر با شهرداری است، اما مسؤولیت مهم استاندار را هم بر عهده دارد و طبیعتا در این زمینه هم ما توقع داریم که آقای مرتضوی بتوانند مشکلات فرهنگی اصفهان را هم پیگیری و حل کنند؛ اما مشکلات مهم، بیشتر به بخش کارخانه‌ها و گردشگری و مسأله آب اصفهان مربوط است که امیدواریم وی بتواند برای حل مشکلات اقدام کند.

انتخاب افراد متخصص و متعهد برای مدیریت‌های استانی و شهرستانی

وی به اهمیت انتخاب افراد متخصص و متعهد در انتصابات اشاره کرد و افزود: نکته دیگر این است که شهر و استان اصفهان، یک شهر مذهبی باسابقه است و باید کسانی بر سر کار بیایند که به این نکته هم توجه داشته باشند.

معلمی اذعان کرد: به همین دلیل کسانی باید بر سر کار بیایند که هم به ویژگی مذهبی شهر اصفهان و هم به مسائل صنعتی و آب اصفهان توجه داشته باشند.

کارشناس مسائل سیاسی در پایان خطاب به جریانات سیاسی مختلف اصفهان گفت: در اصفهان افراد مختلفی از طرف گروه‌ها و جریانات سیاسی مختلف برای استانداری معرفی می‌شدند؛ اما با توجه به این که رئیس‌جمهور و وزیر کشور این تصمیم را گرفتند، الان همه باید متحد شودند و کمک بکنند تا استاندار موفق شود.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/آ/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول