اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

بکارگیری فناوری هوش مصنوعی در نرم‌افزارهای زمان‌بندی خودکار

نرم‌افزار تنظیم برنامه هفتگی دانشگاهی یک سیستم هوشمند است که به همت متخصصان یک شرکت دانش بنیان طراحی شده و آموزش را بهبود می‌بخشد.

بکارگیری فناوری هوش مصنوعی  در نرم‌افزارهای زمان‌بندی خودکار

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی ترک ‌نژاد مدیر شرکت فناوری اطلاعات ثانیه که این محصول را تولید کرده است از کارایی این محصول هوشمند در فرآیند آموزش گفت و ادامه داد: سامانه تنظیم برنامه هفتگی ترنج، یک سامانه جامع دانشگاهی برای تسهیل برنامه‌ریزی دروس است که پیش از این به صورت دستی توسط مدیران یا کارشناسان گروه انجام می‌ شد.

با استفاده از فناوری هوش مصنوعی نرم‌افزارهای زمان‌ بندی خودکار طراحی و تولید شد. این دانش در حوزه‌های مختلفی از قبیل زمان‌بندی دانشگاه‌ها، مدارس، حرکت قطارها و هواپیماها، بیمارستان‌ها، لیگ‌های ورزشی، برگزاری جلسات یک سازمان بزرگ، شیفت ‌بندی نیروی انسانی و سایر موارد قابل استفاده است.

 

استفاده هوش مصنوعی

در روندهای معمول تهیه برنامه هفتگی، همه موارد به صورت دستی و با اتکا به عامل انسانی صورت می گیرد که به دلیل وابستگی کیفیت برنامه تهیه شده به تعداد معیارهایی که به طور هم‌زمان باید رعایت شود و چند بعدی نبودن هوش انسانی در این زمینه، مشکلات متعددی در حین و بعد از برنامه ریزی پدید می ‌آید.

در سامانه ترنج ساخته این شرکت دانش‌بنیان تنظیم و تهیه برنامه هفتگی بر اساس اطلاعات ثبت شده به کمک یک زیرسامانه متکی بر هوش مصنوعی تولید می شود. این بخش در حال حاضر تعداد قابل توجهی شرط عمومی را رعایت کرده و به نحوی طراحی شده است که امکان افزودن شروط اختصاصی را داراست.

برنامه‌ریزی در این نرم افزار ایران‌ساخت را می‌توان به سه مرحله تقسیم بندی کرد که ورود اطلاعات مرحله اول است. در واقع این نرم‌افزار تنها نیازمند وارد کردن اطلاعات خام برای شروع برنامه‌ریزی است که این اطلاعات شامل تعداد گروه مورد نیاز از هر درس و استادان نامزد تدریس آن، ساعات حضور و پیشنهادی اساتید، ترم بندی درس‌ها برای کنترل تداخل دروس و اطلاعات کلاس‌ها و آزمایشگاه‌ها از قبیل ظرفیت و امکانات آزمایشگاهی می شود.

 

کارایی گسترده

نرم افزار ترنج از زیرسامانه ای برای دریافت و انتقال اطلاعات با سامانه های جامع آموزش بهره می برد. این زیر سامانه امکان دریافت اطلاعات پایه مورد نیاز نرم افزار از قبیل اساتید، دروس، کلاس ها، ترم بندی و سایر اطلاعات را از سامانه جامع دارد. به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، پس از تولید برنامه هفتگی نیز نتایج با سهولت به سامانه جامع انتقال می‌یابد تا در زمان انتخاب واحد توسط دانشجویان استفاده شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، با اشاره به این‌که این روند کاملا خودکار و با حداقل دخالت انسانی صورت می گیرد، ادامه داد: در حال حاضر این قابلیت برای تمامی سامانه‌های آموزشی قابل پیاده سازی است.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول