اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

جباراف: قرقیزها همواره اتحاد و ثبات را در اولویت قرار می‌دهند

به گفته رئیس جمهور قرقیزستان، قدرت واقعی مردم در مدت کوتاهی ثبات سیاسی و اجتماعی را در کشور فراهم کرد.

جباراف: قرقیزها همواره  اتحاد و ثبات را در اولویت قرار می‌دهند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان به مناسبت سالگرد حوادث اکتبر سال 2020 برای مردم این کشور سخنرانی کرد.

وی گفت: مردم قرقیزستان بار دیگر ثابت کردند با وجود وقایع مختلف سیاسی و دسیسه‌های نیروهای تحریک کننده، اتحاد و ثبات را در اولویت قرار می‌دهند.

وی گفت: به عنوان فردی که با حمایت مردمی به قدرت رسیده مسئولیت بزرگی را بر عهده گرفتم و هدف اصلی خود را خدمت به مردم کشورم، با اتکا به آنها و اعتقاد به آنها قرار دادم. تنها قدرت دموکراتیک مردم به ما اجازه می‌دهد به عنوان یک ملت باقی بمانیم و استقلال خود را تقویت کنیم.

جباراف یادآور شد انتخابات پارلمانی سال گذشته با تخلفات جدی همراه بود و ناعادلانه بودن این روند منجر به افزایش نارضایتی رای دهندگان و در نتیجه درخواست ابطال نتایج رای گیری شد. اقشار وسیع مردم، که از این امر خشمگین بودند، مجبور به سرنگونی دولت وقت شدند.

وی اضافه کرد: رهبران احزاب لیست‌ها را فروختند و در نتیجه خرید رای افزایش یافت. سیاست فاسد گسترش یافت و پارلمانی که حق تشکیل دولت کشور را داشت، توزیع سبدهای وزیران را آغاز کرده بود و بدین ترتیب کل قوه مجریه را از توانایی کار و تصمیم مستقل محروم کرد. علاوه بر این، افزایش فساد در شرایط کرونا  باعث خشم مردم شد و در نهایت اعتماد دولت از بین رفت.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد حوادث ماه اکتبر تلفات جانی به همراه داشت و گفت: معترضان آماده بودند تا برای مقابله با سیاست ناعادلانه جان خود را فدا کنند. با استفاده از این فرصت، می‌خواهم بار دیگر تسلیت خود را به خانواده «اموتبک» جوان قربانی حوادث اکتبر و هموطنان فوت شده و دیگر قربانیان آن حوادث اعلام کنم.

جباراف به مناسبت سالگرد حادثه اکتبر و کشته شدن «اموتبک» با خانواده وی دیدار و یک آپارتمان 2 خوابه را به آنان هدیه کرده است.

«اموتبک» یک سال پیش در تظاهرات «اکتبر» در تظاهرات‌های خیابانی در بیشکک تیر خورد و جان خود را از دست داد.

رئیس جمهور قرقیزستان در ادامه سخنان خود تصریح کرد که باید اقدامات فوری برای حفظ صلح و ثبات کشور انجام شود.

جباراف تأکید کرد: ما توانستیم شرایط را در چارچوب قانون تثبیت کنیم و صلح و آرامش را در کشور حفظ کنیم. بدون شک، این یکی از نقاط عطف در تاریخ مدرن قرقیزستان است و پیروزی ما یک پیروزی برای کل مردم بود.

به گفته وی، یک قدرت واقعاً مردمی در مدت کوتاهی ثبات سیاسی و اجتماعی را در این دولت بازگرداند.

شایان ذکر است که 6 اکتبر سال 2020  جمعیت زیادی از معترضان انتخابات پارلمانی برگزار شده در قرقیزستان، کاخ سفید را تصرف کردند و برای سومین بار در این کشور، دولت در نتیجه اقدامات معترضانه خشونت آمیز، تغییر کرد.

در همان شب، بسیاری از زندانیان سیاسی مانند «الماس بیک آتامبایف» ، رئیس جمهور سابق و همکاران وی مثل «فرید نیازاف» و «کانات عیسی یف» پیش از محاکمه آزاد شدند. همچنین «ساپار ایساک اف» و «البک ابراهیم اف»  نخست وزیران سابق و شهردار سابق بیشکک از بازداشتگاه آزاد شدند.

در همین روز «سادیر جباراف» رئیس جمهور فعلی هم از زندان آزاد و رئیس دولت شد و برخی از مقامات بلافاصله بعد از آزادی از کشور فرار کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول