اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

مرمت 13 بنای تاریخی در زنجان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به اینکه آثار تاریخی بخشی از تمدن کشور گفت: 13 بنای تاریخی در زنجان مرمت شد.

مرمت 13 بنای تاریخی در زنجان

امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: هر یک از آثار تاریخی، بخشی از فرهنگ و تمدن کهن زنجان است، فعالیت‌‏های مهمی در بخش‏‌های مختلف به‌ویژه مرمت و حفظ آثار انجام‌ شده است که معرفی به همگان هدف اصلی بعد از مرمت بناهای تاریخی استان توسط کارشناسان زبده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با تأکید بر اینکه فرهنگ احیاء و با زنده‌سازی بناهای تاریخی بسیار مهم و ارزشمند است، افزود: میراث‌فرهنگی و بناهای قدیمی تاریخ و میراث ارزشمند ما است که نقش مهمی در توسعه و پیشرفت دارد، ضمن اینکه با بهره‌برداری صحیح از آن اشتغال نیز رونق می‌گیرد.

وی از مرمت ۱۳ بنای تاریخی خبر داد و گفت: این ۱۳ بنای تاریخی بیشتر شامل خانه‌های تاریخی جهانشاه خان افشار، ذوالفقاری و خدیوی، کاروانسرای تاریخی نیک‌پی، معبد داش کسن ویر، مرمت و ساماندهی قلعه سانسیز، بافت‌های تاریخی روستاهای گلابر و قوزلو، مرمت ایوان شمال غربی گنبد سلطانیه، مرمت بخش جنوبی ارگ سلطانیه، بازار تاریخی زنجان و... هستند که مورد مرمت و بازسازی قرار گرفتند‌.

ارجمند در ادامه از امضای تفاهم‌نامه تجهیز و راه‌اندازی موزه صنایع‌دستی عمارت دارایی خبر داد و افزود: با راه‌اندازی موزه‌های صنایع‌دستی مشارکتی و خصوصی در زنجان، زمینه حضور و بازدید گردشگران از این بنای تاریخی آثار فاخر صنایع‌دستی استان فراهم می‌شود که هم حوزه صنایع‌دستی و هم حوزه گردشگری ظرفیت‌های بالقوه بی‌شماری دارند که باید با برنامه‌ریزی و پیگیری‌های مداوم آن‌ها را به‌صورت بالفعل درآوریم تا ضمن ایجاد شغل، نقش خود را در توسعه شهرستان ایفا کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان بیان کرد: مطالعات، تهیه طرح محتوایی موزه، مستندسازی و ساماندهی و طبقه‌بندی اموال و اشیای موزه، حفاظت الکترونیکی به عهده اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان خواهد بود.

عمارت دارایی یکی از بناهای واجد ارزش زنجان است و قدمت آن به دوره پهلوی اول می‌رسد، این نمونه منحصر به‌ فرد، تزئینات آجرکاری فوق‌العاده زیبایی دارد و با توجه به قرارگیری در مجاورت بازار قدیمی و سبزه‌میدان از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار است.

انتهای پیام/73005

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول