اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«تاشکند» میزبان نشست بازرگانی ازبکستان و ترکمنستان

نشست اقتصادی و بازرگانی ازبکستان و ترکمنستان در شهر «تاشکند» با حضور نخست وزیران و مقامات ارشد دو کشور برگزار شد.

«تاشکند» میزبان نشست بازرگانی ازبکستان و ترکمنستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، نشست اقتصادی و بازرگانی ازبکستان و ترکمنستان به ریاست «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «اِسانمراد اورازگلدییف» معاون نخست ‌وزیر ترکمنستان در شهر «تاشکند» برگزار شد.

در این نشست روسای وزارتخانه های کلیدی، ادارات، اتحادیه‌ها، اتاق‌های بازرگانی و صنایع و همچنین تولیدکنندگان و کارآفرینان دو کشور شرکت کردند.

روسای هیئت های دو کشور در این نشست بر توسعه پرتحرک شراکت اقتصادی ازبکستان و ترکمنستان، به دست آمده در نتیجه تلاش های روسای جمهور دو کشور تاکید کردند.

اورازگلدییف در این نشست اظهار داشت: ترکمنستان برای گسترش همکاری های دو جانبه در زمینه های کشاورزی و منابع آبی، صنعتی، انرژی، بازرگانی، حمل و نقلی و حفاظت از محیط زیستی اهمیت خاصی قایل است.

وی بر چشم انداز تشدید همکاری های متقابل در زمینه های تعاونی صنعتی، دیجیتالی سازی، فن آوری های نوآوری و توسعه مسیرهای حمل و نقلی- لجستیکی متصل کننده دو کشور نیز تاکید کرد.   

طرف ازبکی نیز در این نشست بر مبادرت به کار بردن منابع موجود و امکانات اقتصاد دو کشور برای بهره برداری کامل از پتانسیل موجود همکاری های دوجانبه اقتصادی و بازرگانی و سرمایه گذاری تاکید کرد.

در این زمینه بر اهمیت برقراری گفت‌وگوی منظم برای کارهای مشترک جهت ایجاد شرایط مناسب برای برقراری همکاری های عملی محافل بازرگانی دو کشور با در نظر داشتن اجرای طرح های بزرگ سرمایه گذاری و انعقاد قراردادهای تجاری متقابلا سودمند تاکید شد.  

طرفین در ادامه برای توسعه تعاونی صنعتی از طریق ایجاد کارخانجات مشترک در قلمرو دو کشور توجه خاص مبذول داشتند. همچنین بر دست آوردهای به دست آمده در این مسیر در زمینه های مانند ماشین سازی، صنایع الکتروتکنیکی و چرمی- کفشی، تبدیل فرآورده های کشاورزی، تولید مصالح ساختمانی تاکید شد.

در پایان این نشست یک سری قراردادهای سرمایه گذاری و بازرگانی در زمینه های مختلف به امضا رسید.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و ترکمنستان در سال 2020 میلادی در سطح 527 میلیون دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان 160 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران ترکمنی در زمینه های مختلف فعالیت می کنند.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه، ترکمنستان استقلال ازبکستان را در تاریخ 7 ژانویه  سال 1993 میلادی به رسمیت شناخته و در همین تاریخ سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است. 

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول