به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد «طرح الیت در دانشگاه فردوسی نباید اجرا شود» عنوان یکی از موضوعاتی است که توسط برخی دانشجویان و اساتید این دانشگاه در سامانه «فارس من» به ثبت رسیده است.
خبرنگار فارس برای پیگیری این موضوع به سراغ دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی رفت.
زهرا خسروشیری در گفتوگو با خبرنگار فارس در مشهد گفت: ما این طرح را در جلسات مختلف مورد بررسی قرار دادیم و اکنون در تلاش هستیم ضمن تبیین طرح در جهت لغو چنین قرارداد زیاندهی حرکت کنیم.
دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: الیت عنوان قراردادی است که به موجب آن تمام ترددهای دانشجویان به دانشگاه پولی میشود، البته اساتید هم هزینه پرداخت میکنند اما این هزینه ماهانه به حسابشان بازگشت داده میشود.
وی ادامه داد: این قرارداد طبق گفته دانشگاه سبز بخشی از طرح ساماندهی ترافیک دانشگاه است که به ادعای دانشگاه دنبال کننده اهداف اقتصادی و زیست محیطی و اجتماعی مانند بالا بردن امنیت دانشجو، کسب درآمد برای هزینه کردن در بهبود حمل و نقل انسان محور و کاهش آلودگی است.
خسروشیری با تاکید بر این مسئله که تمام این اهداف باید رضایت دانشجو را به دنبال داشته باشند، عنوان کرد: این طرح در واقع پوشش زیست محیطی دارد اما اهداف مجریان آن چیز دیگری است.
دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در شهریورماه سال ۹۹ قرارداد الیت در قالب طرح ۵ ساله ساماندهی ترافیک با شعار شفافیت منتشر شد و با بررسی دقیقی که ما در شورای صنفی توسط اساتید و کارشناسان این حوزه داشتیم، ایرادات زیادی بر خود قرارداد و نیز طرح وارد شد که در همان ایام جلساتی با مدیریت دانشگاه سبز، و نهایتا ریاست دانشگاه فردوسی داشتیم و موارد را منتقل کرده و مخالفت قاطع خود را به عنوان نماینده دانشجویان اعلام کردیم.
وی افزود: طبق آخرین نظرسنجی که با جامعه آماری حدود ۵ هزار نفری از دانشجویان صورت گرفته بود ۹۳ درصد دانشجویان دانشگاه فردوسی مخالف این قرارداد هستند و همچنین جلسه ای با شورای صنفی و تشکلهای دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد کهآن ها هم مخالف الیت بودند.
خسروشیری به بیان ایرادات این طرح پرداخت و بیان کرد: از جمله اشکالاتی که میتوان برای این طرح برشمرد عدم کاهش حجم ترافیک درب شرقی، ایجاد مجوز قانونی برای حضور افراد غیردانشگاهی و ناامنی دانشگاه و به خطر افتادن امنیت دانشجویان ساکن خوابگاه و بومیان منطقه، قطعی نبودن هزینههای اعلام شده در جدولها و امکان تغییر پس از یک سال، افزایش پرداختی دانشجو و در مجموع به خطر افتادن منافع و مصالح مادی دانشجویان است.
دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: رویکرد اقتصادی و تعهد مالی دانشگاه برای پرداخت جریمه در قبال تردد نکردن خودرو از دیگر اشکالات این طرح است که خطر رویکرد جدید سرمایهدارانه دانشگاه بر علیه منافع دانشجویان را به دنبال دارد.
وی افزود: نصب تجهیزات قبل از بسته شدن قرارداد توسط الیت و عدم شفافیت از دیگر ایرادات این طرح هستند و ما تا حصول نتیجه مبنی بر عدم اجرای این طرح، پیگیر آن خواهیم بود.
انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸