اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

۱۰۰ پرونده قضایی در خصوص موقوفات در حال رسیدگی است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: 100 پرونده قضایی در حال رسیدگی است.

۱۰۰ پرونده قضایی در خصوص موقوفات در حال رسیدگی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد حجت‌الاسلام حسن امیری امروز در نشست خبری با خبرنگاران گفت: از سال گذشته تاکنون ۳۷ وقف در سامانه ثبت شده که امسال اوضاع وقف بهتر خواهد شد و در هفته وقت ثبت می‌شوند، همچنین یک هزار و ۷۰۰ مهر تحصیلی از محل اجرای موقوفات میان نیازمندان توزیع شد.

مدیرکل اوقاف چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه استان از لحاظ تعداد موقوفات و رقبات درجه ۳ در سطح کشور را به خود اختصاص داده، گفت: ۳ هزار و  ۷۰۰ رقبه در استان وجود دارد که ۷۰ درصد از این رقبات سند دار شده و تاکنون ۲ هزار و ۶۴۱ رقبه دارای سند می‌باشند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته نذورات به خاطر شیوع ویروس کرونا ۸۰ درصد منفی شدند، افزود: اعزام مبلغ در موضوعات مختلف، فعال شدن مراکز افق و شبکه‌های خادمین افتخاری در امامزاده‌ها، برگزاری چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن و احصاء موقوفات قرآنی از جمله برنامه‌هایی بود که با درآمد وقف انجام شده است.

وی، گفت: سال گذشته تنها چهار و نیم هکتار از زمین‌های وقفی استان دارای سند بودند که اکنون این تعداد به ۱۰۰ هکتار رسیده و امکان مزایده زمین‌ها فراهم شده است.

 شهرداری بروجن حق موقوفه را نمی‌دهد

امیری ادامه داد: ۱۰۰ پرونده قضایی در محاکم قضایی در حال رسیدگی هستند که بدترین مستاجران ما دستگاه‌های دولتی از جمله شهرداری بروجن می‌باشد که دو الی سه سال درگیر بازپس‌گیری اجاره‌بهای ۱۴ ساله هستیم که تاکنون پرداخت نشده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: شهرداری زمین موقوفه‌ای که نیاز وقف مسجد جامع را داشت به پارک تبدیل کرده یعنی خلاف نیت واقف عمل کرده و اجاره بهای این زمین را پرداخت نکرده است.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، ادامه داد: جایگاه وقف در توسعه نظام اسلامی موثر است و در تمامی حوزه‌ها کاربرد دارد حتی در حوزه اجتماعی اثرگذار است که از بدو اسلام موجب ماندگاری و توسعه کارهای خیر بوده است که قدیمی‌ترین وقف در کشور مربوط به ۱۱ و نیم قرن پیش و در استان مربوط به ۳۰۰ الی ۴۰۰ سال پیش بود که هنوز اسم واقف زنده است.

وی با بیان اینکه وقف تمدن‌ساز و فرهنگ‌ساز است، افزود: فرهنگ محرم و عاشورا از وقف است و حوزه‌های علمیه با بیش از ۱۰ قرن سابقه، آب‌انبارها، کاروان‌ دارها و اماکن مذهبی نه تنها در دین اسلام بلکه در همه ادیان همه برکات وقف است.

امیری ادامه داد: وقف در اقتصاد نقش مهمی دارد، اماکن عمومی، مدارس، دانشگاه‌ها و ... از برکات وقف است که وقتی این اماکن از برکات وقف ساخته شود بودجه دولت صرف رفاه و امورات مردم می‌شود.

انتهای پیام/68036

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول