اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

موازنه تجاری رمز ماندگاری در بازارهای صادراتی است/ عراق معبری برای واردات از بازارهای دنیا

رئیس خانه معدن استان کرمانشاه گفت: اگر تراز تجاری خود را با کشور عراق متعادل نکنیم، امکان حضور پایدار در بازار این کشور طی سال‌های آتی فراهم نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، محمدعارف ابراهیمی امروز در جمع اصحاب رسانه متعادل بودت تراز تجاری و موازنه صادرات و واردات را یکی از ملزومات روابط تجاری بین کشورها دانست.

وی ادامه داد: این امر در رابطه با کشوری مانند عراق که مقصد اصلی تجارت خارجی ما است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس خانه معدن استان کرمانشاه تصریح کرد: نباید فراموش کنیم وضعیت اقتصادی کشور عراق در حال تحول است و دیگر نمی‌توانیم با روش‌های سنتی گذشته به تجارت با این کشور ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه لازم است تراز تجاری همواره به سمت صادرات مثبت باشد، تأکید کرد: اما این به معنای صفر و یا بسیار محدود بودن واردات نیست.

ابراهیمی درباره اهمیت واردات از عراق نیز با بیان اینکه تعاملات دو سویه باعث مستحکم شدن روابط تجاری خواهد شد، افزود: وقتی کشور عراق هم بتواند از بازار ایران سود ببرد قدرت چانه‌زنی ما در برابر آن بیشتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: اکنون شاهد محدودیت‌های ناگهانی واردات برخی از کالاها از سوی عراق و یا وضع تعرفه‌های سنگین هستیم که در صورت دو سویه شدن روابط، از این محدودیت‌ها کاسته می‌شود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران درباره کالاهایی که می‌توان از عراق به ایران وارد شود، گفت: اگر چه عراق طی سال‌های اخیر در حال رونق اقتصادی بوده و در حال راه‌اندازی صنایع با هدف خودکفایی است، اما این کشور محصول جدی که بتواند در بازار ایران رقابت کند ندارد.

ابراهیمی اظهار داشت: با این وجود می‌توان از عراق به عنوان معبری برای تأمین ماشین‌آلات و مواد اولیه صنایع از سایر کشورها استفاده کرد.

وی یادآور شد: قطعا نباید در واردات از عراق به گونه‌ای عمل کنیم که تولید داخلی دچار زیان شود.

به گفته، همچنین عراق می‌تواند معبری برای دسترسی به بازار سایر کشورها مانند سوریه و اردن برای واردات کالا باشد که در شرایط تحریم بتوانیم برخی از نیازهای کشور را مرتفع کنیم.

انتهای پیام/پ/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول