اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

رشاد: با رحلت علامه حسن‌زاده، پاره‌ای از علم از جامعه ما رخت برمی‌بندد

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران تصریح کرد: با عروج علامه حسن‌زاده آملی پاره‌ای از علوم از جامعه ما رخت برمی‌بندد.

رشاد: با رحلت علامه حسن‌زاده، پاره‌ای از علم از جامعه ما رخت برمی‌بندد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، آیت‌الله علی اکبر رشاد رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، صبح امروز (دوشنبه ۱۲ مهر) در مراسم بزرگداشت سالک توحیدی علامه حسن‌زاده آملی که از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: علامه حسن‌زاده مردی بزرگ به مقیاس تاریخ بود.

وی ادامه داد: در ساعات اولیه که خبر رحلت علامه حسن‌زاده را شنیدم به حدی منفعل شدم که تا سحر خوابم نبرد. البته مرگ حق است اما مرگ عالمان مرگ علم است.

رشاد تصریح کرد: با عروج علامه حسن‌زاده آملی پاره‌ای از علوم از جامعه ما رخت برمی‌بندد.

وی با اشاره به کلامی از امیرالمومنین حضرت علی علیه‌السلام گفت: انسان‌ها دو نوع مواجهه با علم دارند؛ برخی حافظه خود را انباشته می‌کنند و‌ چیزی جز دایره‌المعارف‌هایی متحرک و زنده نیستند، اما عالمانی هستند که علم با حقیقتِ بصیرت در آن‌ها تجلی می‌کند. علم در وجود مبارک آن‌ها لانه می‌کند و با علم متحد می‌شوند. علامه حسن‌زاده آملی از زمره این افراد بودند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ساده‌زیستی علامه حسن‌زاده آملی گفت: مردی به این بزرگی خانه ای به آن کوچکی داشت و انسان تعجب می‌کرد که آیا این خانه عالم بزرگی چون حسن زاده آملی است؟

رشاد افزود: وقتی به منزل علامه حسن‌زاده آملی می‌رفتیم گویی در خانه یک کارگر حضور داریم. با این حال ایشان مثل پروانه دور مهمان می‌چرخید و پذیرایی می‌کرد.

وی به بیان خاطره‌ای از شوخ‌طبعی علامه حسن‌زاده آملی پرداخت و گفت: روزی خدمت ایشان تماس گرفتم و گفتم دلتنگ شما هستم و‌ می‌خواهم به ملاقات شما بیایم، ایشان گفتند من روستای «ایرا» هستم، اینجا ایران بدون نون است؛ می‌خواهی بیایی ناهار را هم با خودت بیاور.

رشاد، علامه حسن‌زاده آملی را گمشده حوزه و دانشگاه دانست و گفت: دانشگاه هم مثل حوزه مقدس است و نباید گذاشت آلوده شود. هماهنطور که می‌گوییم حوزه مقدس قم باید بگوییم دانشگاه مقدس تهران.

وی با بیان اینکه علم مدرن علم تجزیه شده است و هر کسی به قطعه‌ای از آن اشراف پیدا می‌کند و نگاهی جامع نمی‌دهد، گفت: این مشکلی است که طی دهه‌های اخیر دانشمندان به آن پی برده‌اند به همین دلیل است که بر لزوم گسترش
علوم بین‌ رشته‌ای تأکید می‌شود. البته این هم مشکل را حل نخواهد کرد. راه حل این است که ما علامه می‌خواهیم؛ کسی که جامع علوم باشد.

وی ادامه داد: به کسی که تنها فقیه، فیلسوف یا عارف باشد نمی‌شود علامه گفت. علامه جامع است، یعنی جامع همه اطراف دین است و دین فقط فقه و کلام و اخلاق نیست، ضمن اینکه فقه و کلام و اخلاق نیز هست.

رشاد در بخشی از سخنان خود گفت: این روزها فردی از تشابه اسمی با یکی از مراجع بزرگوار سوءاستفاده می‌کند و کلیپ‌هایی را در تخریب علامه حسن‌زاده آملی منتشر می‌کند. باید دانست که کلیپی که منتشر شده مربوط به آن مرجع بزرگوار نیست، ایشان مرد فقه و مهدویت و ادبیات است.

وی با بیان اینکه افسوس که نسل انسان‌های بزرگی چون علامه حسن‌زاده آملی در حال انقراض است، گفت: بزرگان باید برای این خطر چاره‌ای بیاندیشند؛ مبادا حوزه و دانشگاه دیگر علامه حسن‌زاده‌ها تربیت نکنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول